Företag i fokus:

Anställda på kommunen vittnar om en tystnadskultur

Sodertalje-kommun

Foto: Alexander Isa

En kommuntjänsteman sparkades i juni efter att ha dömts för tagande av muta i tingsrätten. Domen har ännu inte vunnit laga kraft då hovrätten beslutat att pröva domstolens beslut. Nu rapporterar Lt om att flera kollegor i stadshuset talar om en tystnadskultur, dålig arbetsmiljö och en hög personalomsättning.

– Vi blev uppmanade att inte prata med honom och flera kollegor känner sig misstänkliggjorda. Det är skrämmande att se hur dåligt många mår, säger flera oberoende personer som tidningen talat med.

Mutan som tjänstemannen dömdes för bestod av speltider och sponsorpengar till sonens klubblag, samt ett padelrack till sonen från en företagare som var kopplad till den padelhall där tjänstemannens son arbetade under den aktuella perioden. Han fälldes för tagande av muta gällande padeltiderna och sponsorpengarna, men friades från anklagelsen om padelracket.

Locket på.

– Alla la locket på. Vi fick inte veta något internt, utan har fått läsa om det som hänt, säger personer från Samhällsbyggnadskontoret som Lt pratat med.

Kommuntjänsteman dömdes för tagande av muta i tingsrätten. Hovrätten har beslutat att granska tingsrättens beslut.

Efter domen vittnar flera kommunanställda om bristen på information som har lett till spekulationer eller ryktesspridning, rapporterar Lt. Dessutom anser flera att kommunen har hanterat situationen katastrofalt och vittnar om en tystnadskultur i stadshuset med dålig arbetsmiljö och en hög personalomsättning.

Konsultkostnader för över 17 miljoner.

I en granskning kunde Lt konstatera att cirka en tredjedel av personalen på Samhällsbyggnadskontoret utgörs av konsulter och att 75 procent av de anställda har slutat sedan förra året. Dessutom har kostnaderna för konsulter ökat avsevärt.

– Det är en verksamhet som är utsatt för konkurrens på arbetsmarknaden, det är den mest svårrekryterade delen av samhällsbyggnadskontoret. Så har det varit historiskt också, och därför har vi haft en stor del konsultstöd, säger högsta chef för samhällsbyggnadskontoret, Andreas Klingström, till Lt.

Under 2021 uppgick kommunens konsultkostnader för exploatering till 8,3 miljoner kronor. Denna kostnad fördubblades under 2022 och nådde 17 miljoner kronor. Enbart de fem första månaderna av 2023 har summan förvånansvärt nog redan överträffats och kan komma att passera över 30 miljoner kronor om det fortsätter i samma takt.

Läs även – Mutfallet tas upp i hovrätten – ”Sista ordet är inte sagt”

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 juli 2023 03:00
Senast uppdaterad: 13 juli 2023 13:19

Polisen varnar – stölderna av dyra pickupen ökar

free-photo-of-dodge-ram-in-snow

Foto: Pexels

Antalet stulna Dodge RAM-bilar har ökat med över 400 procent det senaste året och många misstänks föras ut ur landet. – Tjuvarna använder olika metoder, säger polisen.

Stölder av den exklusiva bilmodellen Dodge RAM har ökat kraftigt under 2023, särskilt i Stockholmsregionen. Enligt polisen har 60 Dodge RAM-bilar blivit stulna i Sverige hittills i år, varav 28 bara i Stockholm.

Detta är en ökning med över 400 procent jämfört med föregående år. Bilarna har ett nypris mellan 800 000 och 1,6 miljoner kronor.

– Vi ser inte att stölderna minskar, säger Monica Krüger, inspektör på gränspolisenheten i Stockholm.

Krüger menar att det låga antalet återfunna bilar tyder på att de stulna RAM-bilarna förs ut ur Sverige. Polisen arbetar aktivt med problemet tillsammans med bland annat försäkringsbolag.

– Tjuvarna använder olika metoder för att stjäla och dölja bilarna, till exempel genom att ta bort spårningsenheter, säger Krüger.

Hon uppmanar Dodge RAM-ägare att skaffa extra spårningsenheter, förvara bilnycklarna i metallhölje för att blockera signalen och se till att larmet är på maximal volym.

– Får du information om att bilen precis har blivit stulen, ring 112, uppmanar Krüger.

Skribent: Lucas

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 februari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 5 februari 2024 21:17

SENASTE NYTT: Regeringen vill stänga SiS i Södertälje

IMG_4266-scaled

Polis på Sis-Tysslinge vid ett tidgare tillfälle. Foto: Shamash Oyal

Regeringen siktar på att stänga Sis och lägga nytt fokus på en helt ny organisation, vars namn ännu inte är fastställt. – Det är ett faktum att myndigheten SiS inte har förmågan att möta samhällsutvecklingen på ett tillfredsställande sätt, säger Linda Lindberg, gruppledare (SD).

I ljuset av den ökande kritiken mot Statens institutionsstyrelse, SiS, inklusive dess verksamhet i Södertälje, har regeringen beslutat att tillsätta en utredning för att omfattande reformera den statliga barn- och ungdomsvården.

Utredningen kommer att fokusera på att analysera organisationens effektivitet, föreslå åtgärder för att stärka barnrätts- och rättssäkerhetsperspektiven, och undersöka behovet av förbättrad utslussning och eftervård. Denna åtgärd kommer som ett svar på det växande behovet bland barn och unga, där många har kopplingar till kriminella nätverk eller utsätter sig för risker genom missbruk eller självskadande beteende.

– Situationen för barn och unga som är i samhällets vård ska alltid leda till det bättre, aldrig till det sämre, säger socialtjänstminister Camilla Waltersson Grönvall(M).

SiS ungdomshem Tysslinge utanför Södertälje. Bild: SiS

Regeringens ambition är att skapa en statlig barn- och ungdomsvård av hög kvalitet, som är trygg, säker och rättssäker för alla inblandade. För att uppnå detta mål är det nödvändigt att se över och förbättra nuvarande brister inom verksamheten, när våldet och åldern kryper allt längre ner och fler ungdomar placeras på Sis på grund av grov kriminalitet.

– När Sis skapades på 90-talet så var det nog få som trodde att vi skulle se den utveckling vi har fått se. Att unga gängkriminella skulle placeras på myndigheten var det nog få som kunde förutspå. Vi har en allt grövre våld bland våra ungdomar och på den här myndigheten, säger Camilla Waltersson Grönvall.

Nuvarande brister inom verksamheten ska kartläggas, beskrivas och analyseras och utredningen ska redovisas senast den 25 april 2025. Samtidigt förbereder sig Kriminalvården för en etableringen av ungdomsfängelser för 15- till 17-åringar som dömts för grova brott, vilka ska vara i drift i juli 2026.

Läs även:

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 februari 2024 21:18
Senast uppdaterad: 5 februari 2024 21:18

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors