Företag i fokus:

DollarStore säljer alla butiker för miljardbelopp

dollarstore_oppning_linkoping

Pressbild

DollarStores 130 butiker, inklusive butiken i Nykvarn, köps upp av det finländska börsnoterade företaget Tokmanni Group Oyj. – Mycket nöjda över att ha hittat en partner med samma företagskultur och mål, säger Anders Kind, VD för DollarStore.

Det var under föregående vecka, fredagen den 7 juli, som det finska börsnoterade bolaget Tokmanni köpte samtliga aktier i lågpriskedjan DollarStore. Prislappen var 170,4 miljoner euro, vilket motsvarar drygt 2 miljarder svenska kronor.

– Tillsammans med Tokmanni är vi väl rustade för att serva våra kunder ännu bättre än tidigare. Vi ser fram emot att arbeta tillsammans med Tokmanni-teamet och är mycket nöjda över att ha hittat en partner med samma företagskultur och mål. Tillsammans kommer vi att bilda en ledande nordisk lågprisaktör med potential att öka vårt geografiska fotavtryck i Norden, säger Anders Kind, VD för DollarStore.

Anders Kind, VD för DollarStore. Pressbild

– Jag är oerhört glad över att Tokmanni har denna exceptionella möjlighet att bygga en av de ledande nordiska lågprisbutikskedjorna tillsammans med DollarStore. DollarStore och deras anställda kommer att bli en mycket viktig del av det nya Tokmanni-teamet och jag är övertygad om att vi tillsammans kommer växa och frodas ännu mer än vad vi tidigare har gjort, säger Mika Rautiainen, VD och koncernchef för Tokmanni

Det finska bolaget Tokmanni är ledande inom lågprissektorn i Finland och har cirka 4 200 anställda. De är övertygade om att genom förvärvet av DollarStore kommer de att kunna växa och frodas ännu mer än tidigare.

DollarStore grundades 1994 och är en av de största lågpriskedjorna i Sverige med ett brett produktsortiment. Under 2021 hade bolaget en försäljning på nära 4 miljarder kronor med sina 130 butiker i Sverige och två i Danmark. Sedan 2019 har DollarStore etablerat 54 nya butiker. Butiken i Nykvarn invigdes i november 2017.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 juli 2023 10:47
Senast uppdaterad: 13 juli 2023 10:55

SENASTE NYTT: Flera anhållna efter skjutningen i Hovsjö

DSC_0048

Foto: Shamash Oyal

Tre personer sköts mitt i ett bostadsområde. Sent på kvällen kunde polisen gripa tre misstänkta gärningsmän som nu har anhållits av åklagare

Polislarmet om skottlossningen i bostadsområdet kom in klockan 18.45 på lördagskvällen. Enligt polisens talesperson meddelades först till Telgenytt att en person hade blivit skjuten, men enligt nya rapporter hade antalet skjutna personer ökat till tre.

Polisen på plats i samband med skjutningen i Hovsjö. Läsarbild

Flera personer gripna.
Enligt ett vittne, som Expressen har talat med, observerades tre personer i svarta kläder, varav en med luvan uppe, som flydde från platsen. De ska, efter skjutningen, ha sprungit i olika riktningar, enligt tidningens uppgifter.

Under kvällen kunde polisen rapportera att man lyckats gripa tre unga män inom ramen för förundersökningen. Samtliga har anhållits av åklagare under natten. 

De skjutna uppges vara i 18-årsåldern samt en ung pojke i 16-årsåldern. Samtliga fördes till sjukhus för vård. Under natten kunde en av de skjutna lämna sjukhuset efter att ha fått vård.

De andra två vårdas fortfarande på sjukhus med oklara skador, rapporterar polisen.

Läs mer: – Skjutningen i Hovsjö

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 december 2023 10:24
Senast uppdaterad: 10 december 2023 10:24

DEBATT: Varför ger kyrkans ledning denna specialbehandling?

Tommy

Foto: Tommy Hanna

Det var en otroligt fin ceremoni när den nya biskopen invigdes idag(lördag 9/12), och hela kyrkan lyste av Guds närvaro. Det var en vacker inramning. Men jag måste rikta viss kritik mot ledningen för S:t Jacobs.

Guds hus är öppet för alla, men varför verkar det som om ledningen ger andra specialbehandling?

”De satt oförtjänt på första parkett. De borde sitta längre bak.”

Vi har kommunstyrelsens ordförande, som gång på gång svartmålar alla assyrier/syrianer som kriminella, samt ledarskribenten i LT, som flera gånger har visat sitt rätta ansikte och sin negativa inställning mot kyrkan och dess medlemmar. De satt oförtjänt på första parkett.

Min farfar har varit en trogen besökare av kyrkan sedan han kom till Sverige för nästan 50 år sedan. Idag satt han nästan längst bak, och han förtjänade verkligen en plats längre fram. Inte de andra två, de borde sitta längre bak. Som jag nämnde tidigare, Guds hus är öppet för alla, och alla är välkomna.
Men i folkmun idag sas det: Varför placerar ledningen dessa två personer på första raden som om de vore själva kungen?

Vi som medlemmar kräver ett uppriktigt svar från ledningen.

Medlem K

BILDEXTRA: Här invigs den nya biskopen

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 december 2023 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors