Företag i fokus:

Hotfull SD-politiker varnas – Försökte påverka rekrytering

AA41BDFC-7C63-4A9B-B414-864057E3EF50

Foto: Pressbild SD/Kriminalvården. Montage: Alexander Isa

En anställd på fängelset Hall varnades för att försökt påverkar en rekryteringsprocess. Enligt Kriminalvårdens policy bröt hans agerande mot anstaltens korruptionsförebyggande arbete. Nu kan Telgenytt avslöja att mannen är en SD-politiker i Södertälje som har flera uppdrag i kommunen.

Det var i juni som anstalten Hall varnade en anställd för att ha försökte påverka en rekryteringsprocess.

Nu kan Telgenytt avslöja att mannen, som är i 50-års åldern, innehar flera uppdrag i Södertälje kommun och representerar Sverigedemokraterna. Bland annat sitter han som är 2:e vice ordförande i kommunfullmäktige och 2:e vice ordförande för Telge Fastigheter AB.

Enligt anstalten försökte mannen påverka flera rekryterare genom att rekommendera en specifik kandidat. Under rekryteringsprocessen vid anstalten visade SD-politikern även upp en tjänstebricka från ett privat bolag för att understryka sin ställning.

När en personalhandläggare tillrättavisade mannen och uppmanade att inte lägga sig i rekryteringen, blev han mycket aggressiv och kasta en pappersmugg mot handläggaren. Enligt vittnesmål från kollegor var hans beteende väldigt hotfull och obehaglig.

Det aggressiva beteendet anmäldes.

Till Halls personalansvarsnämnd framförde SD-politikern att han inte ansåg sig vara hotfull eller aggressiv samt att han inte försökte påverka rekryteringen. Under ett personalsamtal berättade han att han inte mindes om han hade kastat pappersmuggen.

Trots mannens förnekanden finner personalansvarsnämnden inte skäl att ifrågasätta vittnesmålen från medarbetare som bevittnade händelsen. Ett beteende som straffades med en varning, konstaterar personalansvarsnämnden i beslutet.

Enligt Andreas Birgersson, vice ordförande för Sverigedemokraterna Södertälje, har mannen varit i kontakt med partiet och informerat dem om incidenten.

– Han har berättat vad han är anklagad för och hans version av händelserna. Han har aldrig gett oss anledning att tvivla på honom. Detta verkar för oss vara ett personalärende och vi har ingen intention att lägga oss i ärendet, säger Andreas Birgersson till Telgenytt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 juli 2023 03:30
Senast uppdaterad: 18 juli 2023 16:38

INSÄNDARE: Våra skattepengar går till konsulter med saftiga löner

Kommun stadshus

Arkivbild

Inom samhällsbyggnadskontoret i stadshuset arbetar 80-90 % av de anställda som konsulter, alla från samma firma, med sina saftiga löner. Inte konstigt att alla våra skattepengar tar vägen.

Till exempel: utemiljöchefen Evert Sjöstrand, som är över 70 år och arbetar som konsult, har en lön på minst 90 000 kr/mån. Dessutom delar han ut generösa löner till vanliga parkchefer (3 st) som bara sitter i kontoret och fikar/pratar med varandra. De ”fiskar och jagar” och får ca 51 000 kr/mån, vilket innebär en löneförhöjning på ca 6 000 kr/mån. Varje chef har också en ”dräng” som tjänar över 40 000 kr/mån för ”planering”.

Artikeln fortsätter efter annonsen

(Annonslänk)

Detta är helt sjukt! Vanliga parkarbetare, som utför allt arbete, tjänar runt 30 000 kr/mån och får en löneförhöjning på 300-400 kr varje år. Inte konstigt att alla gator och annat är i dåligt skick, nästan som i Ryssland.

Allt som Evert Sjöstrand rör vid verkar misslyckas, vilket har hänt många gånger, senast på Farstanäs och tydligen snart även inom driftenheten.

Måste kalla rörmokare, kan finnas skit inom ledningen.

En med insyn

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 december 2023 08:30
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Nobina utökar med fler bussavgångar och hållplatser

Buss

Foto: Alexander Isa

I början av månaden lanserades Mörkötrafiken, en ny form av anropsstyrd kollektivtrafik på Mörkö, som en del av satsningen ”Framtidens kollektivtrafik i Södertälje”.

Med dubbelt så många hållplatser och avgångar hoppas man underlätta resande för Mörköbor. Den nya Mörkötrafiken kommer att ersätta nuvarande linje 785 och köras med mindre bussar som trafikerar stora delar av Mörkö och delar av Tullgarn. Antalet hållplatser blir dubbelt så många och avståndet till närmaste hållplats minskar, samtidigt som antalet möjliga avgångar ökar markant.

Resor bokas smidigt via en app eller genom att ringa SL:s kundtjänst. Bussen anländer normalt inom 20-30 minuter efter beställning. Mörkötrafiken körs vardagar 06-10 och 12-20, samt helger 08.30-12 och 14-17.30. Den ansluter till linje 784 och 784X i Hölö för vidare färd mot Norrvrå och Södertälje centrum.

Satsningen är resultatet av en avsiktsförklaring mellan Södertälje kommun, Nobina och Region Stockholm, i syfte att förbättra kollektivtrafiken i Södertälje på flera sätt framöver. Man hoppas att Mörkötrafiken ska underlätta för boende på landsbygden att resa kollektivt.

Skribent: Lucas T

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 december 2023 05:00
Senast uppdaterad: 20 december 2023 00:04

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors