Företag i fokus:

Stort bråk SIS Tysslinge – Polis och ambulans på plats

IMG_4266

Foto: Shamash Oyal

Personalen på Sis-hemmet Tysslinge slog larm till polisen på onsdagskvällen efter ett omfattande bråk. Polis och ambulans är närvarande med flera enheter.

Sent på onsdagskvällen låste personalen SIS-hemmet i Tysslinge i Södertälje in sig och larmade polis til platsen med anledning av att ett antal intagna försöker ta sig från en avdelning till en annan.

-Det var bråk och tumult inne på SIS och det har resulterat i vårt fall två brott som vi har agerat i. Det gäller skadegörelse och våld mot tjänsteman, säger Polisens regionala insatsledare Henrik Sjöström, till Telgenytt på plats. 

Något som är förbjudet på anläggningen samt att vägarna mellan avdelningarna är låsta. De intagna försökte komma över nycklar, hade sönder övervakningskameror och annan säkerhetsutrustning samt att en personal misshandlats.

-En intagen grips för våld mot tjänsteman. Den personal som misshandlats förs till sjukhus med ambulans men är lindrigt skadad.
En annan personal har fallit i samband med händelsen och gjort sig illa men är inte i behov av sjukvård. Förutom våld mot tjänsteman rubriceras händelsen som grov skadegörelse, skriver polisen på sin hemsida.

Strax före klockan 22 tar sig polis in i anläggningen rapporterar polisen. Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 juli 2023 20:46
Senast uppdaterad: 25 augusti 2023 15:02

Bekräftat: Forwarden lämnar SSK

Emil Alba

Emil Alba redo för nya utmaningar
Foto: Shamash Oyal

SSK fortsätter tacka av spelare, tidigare under dagen meddelades att backen Henrik Malmström gjort sitt i klubben.

Efter ännu ett pressmeddelande från Södertälje Sportklubb under onsdagseftermiddagen står det klart att forwarden Emil Alba blir andra spelaren för dagen att bli avtackad. 

Man hinner uppleva mycket på fyra år. Det har varit både tuffa och fantastiska stunder i denna klubb och jag kommer se tillbaka på min tid i SSK med glädje. Stort tack till er alla som följer och stöttar SSK i vått och torrt, det har varit fantastiskt att spela framför er varje kväll hemma i Templet, men likväl en sketen kväll i Ljungby. Tack till er alla fans, alla kring laget och framför allt mina lagkamrater. Ett extra stort tack vill jag ge till herr Ove Karlsson som tagit hand om mig sedan dag 1

Jag kommer nu gå vidare då jag fått en chans jag inte kunde tacka nej till. Jag är Stolt över att fått vara en del av SSK”

💛💙 // #28

Det är Emils egna ord om flytten från SSK för att anta en ny utmaning.  

Om inte hans genombrottssäsong så var den här i alla fall hans poängbästa på hockeyallsvenskan nivå, 37 poäng (14+23) på 50 matcher blev hans facit. Nu tackar han för sig och det mesta pekar på att Färjestad BK i SHL blir ny klubbadress för honom.

(Annonslänk)

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 mars 2024 18:54
Senast uppdaterad: 27 mars 2024 21:11

Södertäljefestivalen byter namn och får ny arrangör

E4240E2F-A8B8-4875-B8F0-6CDE903FD6A2

Foto: Alexander Isa

För att anpassa sig till Södertäljes föränderliga stadskärna och ekonomiska utmaningar, tar Södertäljefestivalen en paus under 2024. Istället introduceras ”Södertäljedagarna”, ett mindre evenemang med löfte om återkomst i full skala 2025.

Ett nytt kapitel inleds för Södertäljes årliga sommarevenemang när Södertäljefestivalen, som en del av ett långsiktigt utvecklingsarbete, tar en paus från sin traditionella form för att återuppstå med ny energi och inriktning år 2025. Under övergångsåret 2024, förvandlas festivalen till Södertäljedagarna, ett mindre format som går av stapeln 30 augusti till 1 september och som fortfarande lovar att leverera underhållning, mat, och gemenskap.

Denna tillfälliga omstrukturering speglar en anpassning till stadens aktuella situation, där pågående byggprojekt i stadskärnan och ekonomiska utmaningar begränsar möjligheterna för storskaliga evenemang. Den nya benämningen, Södertäljedagarna, signalerar en tydlig förändring i evenemangets upplägg och målsättning, medan den ändå upprätthåller den gemenskapliga och festliga andan som kännetecknar stadens sommartradition.

– Vi har haft roligt med Södertäljefestivalen och vet att den är uppskattad av många, så det känns jättekul att vi hittat en lösning där den lever vidare trots att vi själva inte längre axlar rollen som arrangör, säger Malin Eriksson, Event- och Kundansvarig Södertälje City

Malin Eriksson, Erik Hanzon och Aljosa Lagumdzija från centrumföreningen Södertälje City, överlämnar ansvaret för Södertäljefestivalen.
Pressbild: Södertälje City

Bakgrunden till beslutet om namnbytet och omstruktureringen är flerfaldig. Förutom de fysiska och ekonomiska begränsningarna ser Södertälje City, som varit en central aktör i festivalens organisering sedan 2010, detta som ett tillfälle att ompröva sin roll i stadens kulturella liv. Med ett nytt ägardirektiv kommer organisationen att fokusera mer på långsiktigt hållbara insatser för att förbättra stadskärnans attraktionskraft och locka till sig andra stora evenemang i framtiden.

Från och med 2025 kommer Södertäljefestivalen att återvända under ledning av Södertälje kommun, med Södertälje City som en nära samarbetspartner.

– Vi ser fram emot att kommunen tar över och det kan också blåsa lite nytt liv i festivalen när en ny arrangör kommer in med nya perspektiv. Och i år har vi fokus på Södertäljedagarna istället, som blir ett lite mindre event men ändå väldigt trevligt och värt att besöka, säger Malin Eriksson.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 mars 2024 16:34
Senast uppdaterad: 27 mars 2024 16:34

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors