Företag i fokus:

Stort bråk SIS Tysslinge – Polis och ambulans på plats

IMG_4266

Foto: Shamash Oyal

Personalen på Sis-hemmet Tysslinge slog larm till polisen på onsdagskvällen efter ett omfattande bråk. Polis och ambulans är närvarande med flera enheter.

Sent på onsdagskvällen låste personalen SIS-hemmet i Tysslinge i Södertälje in sig och larmade polis til platsen med anledning av att ett antal intagna försöker ta sig från en avdelning till en annan.

-Det var bråk och tumult inne på SIS och det har resulterat i vårt fall två brott som vi har agerat i. Det gäller skadegörelse och våld mot tjänsteman, säger Polisens regionala insatsledare Henrik Sjöström, till Telgenytt på plats. 

Något som är förbjudet på anläggningen samt att vägarna mellan avdelningarna är låsta. De intagna försökte komma över nycklar, hade sönder övervakningskameror och annan säkerhetsutrustning samt att en personal misshandlats.

-En intagen grips för våld mot tjänsteman. Den personal som misshandlats förs till sjukhus med ambulans men är lindrigt skadad.
En annan personal har fallit i samband med händelsen och gjort sig illa men är inte i behov av sjukvård. Förutom våld mot tjänsteman rubriceras händelsen som grov skadegörelse, skriver polisen på sin hemsida.

Strax före klockan 22 tar sig polis in i anläggningen rapporterar polisen. Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 juli 2023 20:46
Senast uppdaterad: 25 augusti 2023 15:02

16-årig flicka häktad – greps med pistol i centrum

Tåg pendel Foto: Alex Isa

Foto: Alexander Isa

En 16-årig flicka har häktats av tingsrätt, misstänkt för innehav av pistol och därmed grovt vapenbrott.

(Annonslänk)

I helgen greps flickan efter en kontroll på ett pendeltåg i Södertälje centrum. Vid kontrollen upptäcktes att hon bar på en pistol, men det är för närvarande oklart om tåget hade ankommit till Södertälje eller om det var på väg därifrån.

Flickan, som är skriven på en adress i Skärholmen, anhölls men har nu häktats i väntan på vidare utredning.

Kammaråklagare Karin Hammar, intervjuad av LT och som först rapporterade om ärendet, upplyser att det inte föreligger några indikationer på att flickan handlade på uppdrag från kriminella för att antingen leverera vapnet eller använda det mot någon.

– Hon har ingen direkt koppling till Södertälje, vi har en del utredningsmässigt att göra för att se vad hon gjorde där, säger Hammar till LT.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 mars 2024 17:49
Senast uppdaterad: 26 mars 2024 17:49

SENASTE NYTT: Fem spelare lämnar SSK

3CF67D91-EC0A-4285-B89C-B7C36323C65A

Officiellt att fem spelare lämnar SSK, från vänster Tomas Sholl, Claes Endre och Dominic Turgeon
Foto: Shamash Oyal/Daniel Hansson

Säsongen tog slut för SSK i söndags och nu börjar förberedelserna för att få ihop ett slagkraftigt lag till nästa säsong.

Södertälje Sportklubb kommunicerade idag ut via sina sociala medier att fem spelare från A-laget lämnar klubben. De båda målvakterna Tomas Sholl och Claes Endre blir inte kvar i klubben.

Likaså har backen Veeti Vainio fått beskedet att det inte blir någon fortsättning i SSK. Importerna Dominic Turgeon och Stelio Mattheos, tillika forwards är två andra som också blivit avtackade.

Veeti Vainio som inför säsongen kom från seriekonkurrenten Björklöven var det mest väntade namnet av de fem namnen som offentliggjordes idag. Den finländske backen hann bara spela 11 matcher för SSK innan en skada stoppade honom och höll honom borta från resten av säsongen.

Det blev bara 11 matcher för #16 Veeti Vainio i SSK, en skada och operation satte stopp för vidare spel
Foto: Daniel Hansson

Målvaktsparet Tomas Sholl och Claes Endre har det funnits spekulationer i diverse medier om att de inte skulle vara aktuella för klubben att förlänga avtalen med. Något som varken har bekräftats eller dementerats av sportsligt ansvariga i klubben.

Sholl blev tidigt förstavalet och fick stå en lång rad av matcher i början av säsongen. När han sedan drabbades av en hjärnskakning och blev indisponibel under fem matcher stod Claes Endre och gjorde det helt okej. Nu lämnar alltså bägge efter bara en säsong i SSK.

Dominic Turgeon växte in i det Hockeyallsvenska spelet allt efter som och stod för ett stabilt spel tvåvägsspel innan han under några matcher tvingades till frånvaro på grund av skada. Efter det kom han inte riktigt upp i den nivå han hade innan skadan. 48 matcher blev det totalt för den amerikansk- kanadensiska centern i Södertälje.

Den kanadensiska forwarden Stelio Mattheos värvades av Sportchef Emil Georgsson en bit in i oktober (2023) för att öka konkurrensen i truppen. Mattheos blev en offensiv injektion i laget och hade ett bra poängsnitt den första tiden i SSK men hans formkurva dalade i slutet av grundserien precis som resten av lagets. Han blev sedan sjuk i samband med slutspelet och hann bara spela en match där innan SSK:s sorti från det samma.

Sportchef Emil Georgsson har sökts för kommentar

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 mars 2024 12:33
Senast uppdaterad: 26 mars 2024 21:18

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors