Företag i fokus:

Järnabon demonstrerar igen – Sverige varnas av Irak

C1918F95-A285-4383-AF84-3DD20E32CBA7

Foto: Streetphotobysd / Creative Commons

Just nu befinner sig Järnabon Salwan Momika utanför Iraks ambassad, där han fått tillstånd att genomföra ännu en demonstration där han vill bränna Koranen. Sent inatt stormades Sveriges ambassad i Irak, och nu hotar landet att bryta de diplomatiska banden med Sverige.

– Det här är en första indikation på att det här blir allvarligt, säger terrorforskaren Magnus Ranstorp till TT.

Det var i slutet av juni som Järnabon Salwan Momika från Irak genomförde en demonstration med syfte att rikta kritik mot islam. Under demonstration i juni rev sidor ur koranen, lade bacon på den och slutligen brände den.

Under veckan beviljades Järnabon tillstånd att demonstrera utanför Iraks ambassad, vilket inleddes vid lunchtid idag. Redan kort efter godkännandet väcktes starka reaktioner runt om i världen. Sent inatt stormades Svenska ambassaden i Irak och sattes i brand, efter att den shiamuslimske politikern och milisledaren Muqtada al-Sadr uppmanade till protester.

Irak varnar Sverige

Nu hotar även Irak att bryta de diplomatiska banden med Sverige om koranen bränns igen. I ett uttalande säger Iraks premiärminister, Mohammed Shia al-Sudani, att den irakiska regeringen via diplomatiska kanaler har informerat den svenska regeringen om att varje återkommande händelse som involverar bränning av den heliga koranen på svensk mark skulle leda till att de diplomatiska förbindelserna bryts.

– Det här kan potentiellt sprida sig till andra länder, inte att de kapar banden med Sverige men att de mobiliserar mot Sverige. Det här är en allvarlig första indikation på att det här blir allvarligt. Det viktiga nu är att det här inte sprider sig till andra länder, säger Magnus Ranstorp till TT.

Uppdatering:

Koranen brändes aldrig i Stockholm, men enligt Aftonbladet väljer Irak att kalla hem sin ambassadör från Stockholm och uppmanar den svenska ambassadören att lämna. Landet drar även in arbetstillståndet för Ericsson.

– Det kommer att finnas fler konsekvenser än så. Min prognos är att det hela kan eskalera ännu mer. Och det är viktigt att man ser allvaret i det hela, säger Anna Vidén, utrikespolitisk expert på Utrikespolitiska Institutet, till Aftonbladet.  

Läs även – Stökigt när Järnabon brände koranen i Stockholm

En man greps efter att ha kastat sten mot Momika under . Foton: Streetphotobysd

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 juli 2023 12:30
Senast uppdaterad: 20 juli 2023 12:59

Drunkningsolycka i centrala Södertälje

5ACBB1B1-C6F8-4B2C-92D5-A983F40D4A08

Läsarbild.

En drunkningsolycka har inträffat i kanalen i Södertälje. Polisen är just nu på platsen och enligt uppgift har en kvinna förts till sjukhus.

Klockan 18:42 på lördagskvällen mottog SOS Alarm ett larm om en drunkningsolycka på Bergsviksgatan, nära minigolfbanan. Flera räddningsenheter ryckte snabbt ut till platsen och polisen har etablerat avspärrningar runt området och undersöker händelsen närmare.

– Vi larmades om att en person ska ha hittats i vattnet. När vi kommer fram visar det sig att sjukvården och polisen påbörjade HLR, säger räddningstjänstens vakthavande befäl, till Telgenytt.

Räddningspersonal agerade snabbt och kvinnan fördes till sjukhus med ambulans Vid nuvarande tidpunkt är skadeläget oklart och vårdpersonal kämpar för att ge henne den vård hon behöver. Det är för närvarande också oklart hur kvinnan hamnade i vattnet.

Uppdatering:

”För polisens del är ärendet avslutat. Det har bedömts som en ren olyckshändelse.”, skriver polisen på sin hemsida.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 augusti 2023 17:44
Senast uppdaterad: 13 augusti 2023 10:28

Lämnades ensam med andnöd av personal på gruppboende

Sodertalje-kommun-scaled-1

Arkivbild

En anmälan om allvarligt missförhållande mot ett av kommunens gruppboenden har mottagits av IVO. Detta skedde efter att en person lämnades ensam med andnöd av personal på gruppboendet.

Det var i början av juni som en person slog larm under natten och morgonen på grund av andnöd, men någon hjälp kom aldrig fram vid första försöket. Personen slog då larm igen, men ingen personal reagerade förrän efter att personen hade larmat för tredje gången. Detta inträffade trots att boendet är bemannat dygnet runt enligt ett rullande schema, som inkluderar dagtid, kvällar, jour på nätter samt helger.

Den boende, som hade fått receptbelagda mediciner att ta vid andnöd, fick inte sin medicin och lämnades ensam av personalen i väntan på ambulans. Händelsen anmäldes enligt lex Sarah till IVO, Inspektionen för vård och omsorg, som nu kräver omedelbara åtgärder.

Bland åtgärderna ingår att det kommunala boendet måste genomföra dagliga kontroller för att förebygga eventuell övermedicinering samt upprätta en uppdaterad rutinbeskrivning.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 augusti 2023 13:57
Senast uppdaterad: 12 augusti 2023 13:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors