Företag i fokus:

Ljuspunkten – En anrik butik med över 50 års historia fortsätter lysa

0C9D9A4A-0742-4954-B7BC-9CAE55041FF3

Foto: Shamash Oyal

Ljuspunkten, en av Södertäljes äldsta butiker som har funnits sedan 1972, fortsätter att erbjuda sin unika kundupplevelse. Telgenytt får träffa den nya ägaren, en ung och entusiastisk kvinna, som tar över rodret och siktar på att fortsätta butikens framgångsrika resa.

– Det är en stor ära att få ta över en av Södertäljes äldsta butiker, jag tycker att det är kul att en så ung tjej som mig får axla den rollen, säger 21-åringen Tilde Lindström till Telgenytt.

Ljuspunkten har genomgått tre generationer och har länge varit en viktig del av Södertäljes handelsliv. Butiken har en speciell plats i Tildes hjärta, som berättar om sin anknytning till verksamheten ända från barnsben.

– Min morfar startade Ljuspunkten 1972 och lämnade sedan över butiken till min mamma Nina. Både jag och min mamma är i princip uppväxt här. Jag kan minnas hur jag som 5-åring sprang upp och ner för trappan till lagret för att hämta lampor och jag minns än idag hur nervös jag var när jag som 15-åring fick ta emot min första kund, eller när jag som 18 åring äntligen fick ställa mig i kassan, säger Tilde och fortsätter.

– Ljuspunkten betyder otroligt mycket för mig och jag hoppas att det kommer kännas när man besöker oss i butiken.

21-åringen Tilde Lindström. Foto: Shamash Oyal

Butiken är känd för sin personliga rådgivning och för att erbjuda kvalitativa produkter och en stark kundkrets. Fortfarande kommer det in kunde och frågar efter Tildes mamma och morfar Anders Jonsson, vilket visar på det starka bandet mellan Ljuspunkten och dess trogna kundkrets.

Till Telgenytt berättar Tilde, som nyligen tog över efter mamma Nina som beslutade att kliva åt sidan, att beslutet att ta över butiken kom tidigare i livet än förväntat, men med stöd från familj och vänner var det ett naturligt val.

– Jag har alltid tänkt att jag någon gång ska ta över butiken men att det skulle komma så här tidigt i mitt liv hade jag aldrig kunnat tro. Att säga att jag inte var nervös vore en lögn men med stöd från min familj och mina vänner var beslutet en självklarhet och jag har inte ångrat mig en enda gång sedan dess, säger 21-åringen.

Framtiden ser lovande ut för Ljuspunkten. Med höga förväntningar på sig själv och butiken strävar Tilde Lindström efter att bevara familjens 50 år långa historia.

Tilde Lindström med kollegan Linda Gustavsson. Foto: Shamash Oyal

– Ljuspunkten har en lång historia av att ge en personlig rådgivning till alla som besöker oss. Jag vill att Ljuspunkten ska fortsätta leverera just det, kvalitativa produkter, rådgivning på plats eller i butik och en kundupplevelse man kommer ihåg.

Hur har responsen från vänner och familj varit efter att du tagit över?

– Alla är såklart väldigt stolta över mig, speciellt min mamma och min morfar. Jag är otroligt tacksam över att ha deras stöd i detta. Många kunder har också reagerat positivt när de förstått att det är tredje generationen som nu har tagit över butiken.

Vilka är dina förhoppningar för Ljuspunkten i framtiden, och vilka förväntningar har du på dig själv när du nu tar över?

– Jag har höga förväntningar på både mig och Ljuspunkten, vi har under så många år levererat på topp och mina förhoppningar är att vi ska fortsätta så. Jag ser fram emot att bevara vår historia samtidigt som vi utvecklas och testar nya saker. Jag hoppas och tror att våra kunder vill vara med på vår resa mot ytterligare 50 år i branschen. Varmt välkomna in till oss på Saltsjögatan 3.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 juli 2023 17:58
Senast uppdaterad: 23 juli 2023 17:59

INSÄNDARE: Nu tar vi krafttag mot riskerna med boffning

Lustgas-tullverket

Bild: Tullverket

Vi i Kristdemokraterna i Södertälje har sedan länge varnat för de allvarliga riskerna med användning av lustgas och andra substanser i berusningssyfte.

Den ökande förekomsten av lustgas, särskilt bland ungdomar, har varit en oroande trend som kräver åtgärder. Vårt förslag om att informera och utbilda unga om farorna med ”boffning” och liknande aktiviteter har nu blivit uppmärksammat på nationell nivå.

Regeringens mottagande av betänkandet ”En trygg uppväxt utan nikotin, alkohol och lustgas” är ett viktigt steg framåt i kampen mot denna farliga utveckling. Förslagen som presenteras, inklusive förbud mot försäljning av lustgas i berusningssyfte och ändringar i regler kring alkohol- och tobaksprodukter, är avgörande för att skydda våra barn och unga.

Tragiska dödsfallet i Luleå. Vi kan inte längre stå passiva inför den växande trenden

Det tragiska dödsfallet i Luleå, där en 14-årig elev miste livet efter att ha inandats drivgas från torrschampo, påminner oss om det akuta behovet av att kommuner, regioner och staten tillsammans måste agera. Vi kan inte längre stå passiva inför den växande trenden av substansmissbruk bland ungdomar. Det är vår skyldighet som samhälle att ta itu med dessa utmaningar och skydda våra barn från farorna med droganvändning.

Vi välkomnar regeringens initiativ att ta itu med denna fråga och ser fram emot att se konkreta åtgärder, såsom ett införande av en ny lag som förbjuder försäljning av lustgas i berusningssyfte, som förhindrar att fler liv går förlorade till följd av lustgas och andra droger. Detta är en gemensam kamp som kräver en samlad insats från alla nivåer av samhället – politiker, föräldrar, skolor och civilsamhället. Låt oss arbeta tillsammans för en tryggare och hälsosammare framtid för våra barn och unga.

Robert Halef (KD)
Ordförande KD Södertälje

Tony Garabet (KD)
Ledamot, kultur- och fritidsnämnden

Fadi Abdalahad (KD)
Ersättare, utbildningsnämnden

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 maj 2024 05:00
Senast uppdaterad: 6 maj 2024 01:31

Vill arrangera Musikhjälpen i Södertälje – ”Vårt nya fokus”

5AB0F0A5-5C0F-4085-B741-A0E88F2CCAD3

 Aljoša Lagumdžija, VD Södertälje City.
Foto: Mattias Ahlm/Micke Grönberg/Sveriges Radio

Var och när Musikhjälpens glasbur 2024 placeras förblir ett välbevarat mysterium. Telgenytt kan nu avslöja att Södertälje City är med i kampen för att bli värdstad för den välkända musikinsamlingen i framtiden, även om konkurrensen från andra städer är hård.

– Musikhjälpen är ett viktigt och varumärkesstärkande evenemang som vi gärna vill locka till Södertälje, säger Aljoša Lagumdžija, VD Södertälje City, till Telgenytt.

(Annonslänk)

Södertälje City arbetar på flera fronter. Samtidigt som staden aktivt strävar efter att bli ”Årets stadskärna”, siktar de också på att locka Musikhjälpen till Södertälje för att öka stadens attraktivitet. Utmärkelsen Årets Stadskärna har sedan 2012 varit ett politiskt mål för att främja samverkansprocesser i stadskärnan. Det har använts som ett verktyg för att genomföra projekt, insatser och aktiviteter, vilka också har presenterats i en kort filmserie på ett underhållande och pedagogiskt sätt.

Föll på mållinjen när priset gick till Malmö.

– Att Södertälje tog sig till final var någonting som vi var stolta över och det uppmärksammades nationellt i branschen. Vi har sedan dess tagit emot studiebesök från städer i hela landet som kommer hit för att inspireras av vår samverkan och vår förflyttningsresa. Detta har skapat ett revanschsug och vilja att fullborda vårt delmål, Aljoša Lagumdžija.

Malin Eriksson, Erik Hanzon och Aljosa Lagumdzija, från centrumföreningen Södertälje City.
Pressbild: Södertälje City

Med stor hoppfullhet har Södertälje nu siktet inställt på att vinna titeln ”Årets Stadskärna” 2024, samtidigt som staden anstränger sig för att vara värdstad för Musikhjälpen. Detta evenemang, som belyser globala frågor och samlar in pengar för goda ändamål, lyckades förra året samla in nästan 60 miljoner kronor.

– Det är en del av vårt nya fokus för både staden och vår organisation. Södertäljes Citys styrelse har beslutat om ett nytt ägardirektiv som reviderar Södertälje Citys roll. Fokus läggs på stadskärnans långsiktiga utveckling och insatser kring utbud, attraktivitet och att på sikt locka andra större evenemang hit såsom populära musikfestivaler och aktiviteter. Musikhjälpen är ett viktigt och varumärkesstärkande evenemang som vi gärna vill locka till Södertälje och behöver arbeta aktivt med då konkurrensen bland städerna är stor.

Vilken inverkan tror ni att Musikhjälpens närvaro skulle ha på Södertälje?

– Vi anser att det skulle skapa positiva effekter för staden. Dels ur varumärkesperspektiv att vi får ett välkänt evenemang som bevakas av många tittare nationellt, där vi har möjlighet att få ut positivt budskap om vår stad.

Musikhjälpen i Linköping 2015.
Foto: Micke Grönberg/Sveriges Radio

– Vi ser också besöksmässiga och ekonomiska effekter, att besökare från närregionen upptäcker mer om Södertälje, testar att äta på våra restauranger och shoppar i stan. Så det vore väldigt positivt på många sätt och vi tycker att Musikhjälpen har ett fint budskap som rimmar väldigt väl med hur vi arbetar i Södertälje.

Vilka utmaningar har ni stött på i processen att locka Musikhjälpen till Södertälje?

– Vi har dialog med ansvariga arrangörer för Musikhjälpen och har visat att Södertälje skulle vara intresserad av att vara värdstad. Utmaningen blir att vi behöver arbeta med projektet under lång tid och ha uthållighet i arbetet då konkurrensen är väldigt stor från andra städer, vi kommer behöva sticka ut. Utmärkelsen Årets Stadskärna kan ge en positiv boost i arbetet med Musikhjälpen, säger Aljoša Lagumdžija, VD Södertälje City, till Telgenytt.

Läs även: – Så vill Södertälje City locka fler besökare till stadskärnan

Maren, en potentiell plats för Musikhjälpen. Bild tagen 2015.
Foto: Alexander Isa

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 maj 2024 04:00
Senast uppdaterad: 6 maj 2024 16:44

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors