Företag i fokus:

Ljuspunkten – En anrik butik med över 50 års historia fortsätter lysa

0C9D9A4A-0742-4954-B7BC-9CAE55041FF3

Foto: Shamash Oyal

Ljuspunkten, en av Södertäljes äldsta butiker som har funnits sedan 1972, fortsätter att erbjuda sin unika kundupplevelse. Telgenytt får träffa den nya ägaren, en ung och entusiastisk kvinna, som tar över rodret och siktar på att fortsätta butikens framgångsrika resa.

– Det är en stor ära att få ta över en av Södertäljes äldsta butiker, jag tycker att det är kul att en så ung tjej som mig får axla den rollen, säger 21-åringen Tilde Lindström till Telgenytt.

Ljuspunkten har genomgått tre generationer och har länge varit en viktig del av Södertäljes handelsliv. Butiken har en speciell plats i Tildes hjärta, som berättar om sin anknytning till verksamheten ända från barnsben.

– Min morfar startade Ljuspunkten 1972 och lämnade sedan över butiken till min mamma Nina. Både jag och min mamma är i princip uppväxt här. Jag kan minnas hur jag som 5-åring sprang upp och ner för trappan till lagret för att hämta lampor och jag minns än idag hur nervös jag var när jag som 15-åring fick ta emot min första kund, eller när jag som 18 åring äntligen fick ställa mig i kassan, säger Tilde och fortsätter.

– Ljuspunkten betyder otroligt mycket för mig och jag hoppas att det kommer kännas när man besöker oss i butiken.

21-åringen Tilde Lindström. Foto: Shamash Oyal

Butiken är känd för sin personliga rådgivning och för att erbjuda kvalitativa produkter och en stark kundkrets. Fortfarande kommer det in kunde och frågar efter Tildes mamma och morfar Anders Jonsson, vilket visar på det starka bandet mellan Ljuspunkten och dess trogna kundkrets.

Till Telgenytt berättar Tilde, som nyligen tog över efter mamma Nina som beslutade att kliva åt sidan, att beslutet att ta över butiken kom tidigare i livet än förväntat, men med stöd från familj och vänner var det ett naturligt val.

– Jag har alltid tänkt att jag någon gång ska ta över butiken men att det skulle komma så här tidigt i mitt liv hade jag aldrig kunnat tro. Att säga att jag inte var nervös vore en lögn men med stöd från min familj och mina vänner var beslutet en självklarhet och jag har inte ångrat mig en enda gång sedan dess, säger 21-åringen.

Framtiden ser lovande ut för Ljuspunkten. Med höga förväntningar på sig själv och butiken strävar Tilde Lindström efter att bevara familjens 50 år långa historia.

Tilde Lindström med kollegan Linda Gustavsson. Foto: Shamash Oyal

– Ljuspunkten har en lång historia av att ge en personlig rådgivning till alla som besöker oss. Jag vill att Ljuspunkten ska fortsätta leverera just det, kvalitativa produkter, rådgivning på plats eller i butik och en kundupplevelse man kommer ihåg.

Hur har responsen från vänner och familj varit efter att du tagit över?

– Alla är såklart väldigt stolta över mig, speciellt min mamma och min morfar. Jag är otroligt tacksam över att ha deras stöd i detta. Många kunder har också reagerat positivt när de förstått att det är tredje generationen som nu har tagit över butiken.

Vilka är dina förhoppningar för Ljuspunkten i framtiden, och vilka förväntningar har du på dig själv när du nu tar över?

– Jag har höga förväntningar på både mig och Ljuspunkten, vi har under så många år levererat på topp och mina förhoppningar är att vi ska fortsätta så. Jag ser fram emot att bevara vår historia samtidigt som vi utvecklas och testar nya saker. Jag hoppas och tror att våra kunder vill vara med på vår resa mot ytterligare 50 år i branschen. Varmt välkomna in till oss på Saltsjögatan 3.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 juli 2023 17:58
Senast uppdaterad: 23 juli 2023 17:59

INSÄNDARE: Det behövs en annan bild av Södertälje

kommun

Pär Abrahamsson: -”Min uppmaning till Södertäljes styre är att välja en annan väg”. Foto: Chris Tribelhorn

Ett flertal opinionsskribenter har den senaste tiden uttryckt sin frustration över kommunledningens bristande tilltro till den egna platsen och den egna befolkningen. Kyrkor, föreningsliv och politiska företrädare för fram sitt missnöje. Tonläget och budskapet är inte något normalt klagande, det finns uppenbarligen en stor uppdämd frustration som riktar sig mot kommunens absoluta toppskikts generaliserande negativitet.

Jag är beredd att hålla med. Man kan inte driva en kommun genom att klaga och ha som mål att inte vara ett antal saker. Man behöver i stället berätta vad man vill göra och vilka man vill vara och man behöver göra det med ett ganska stort mått entusiasm. Södertäljes identitet måste få bygga på något annat än att man inte vill uppfattas som en kommun med utbredd kriminalitet. Det finns så oerhört många andra värden att lyfta fram, vårda, utveckla och vara stolta över.

Vad alla vi som bor, vistas i eller verkar i Södertälje kommun väljer att prata om spelar roll. Allt för få pratar om att Södertälje kommun har en av landets lägsta nivåer för antalet sjukpenningdagar per capita, att man har en av landets mest koldioxidfria fordonsflottor eller att man är bland de absolut bästa på att leda ungdomar till jobb eller eftergymnasiala studier. Bara för att ta några exempel. En annan siffra som förvånar de flesta är att i Södertälje kommun har en högre andel av befolkningen en eftergymnasial utbildning än i grannkommunerna Trosa och Nykvarn.

”Min uppmaning till Södertäljes styre är att välja en annan väg”

Det finns också gott om andra kommuner som är likvärdiga eller har sämre klimat kring otrygghet och kriminalitet men där såväl egna invånare som utomstående tror att de är bättre än Södertälje.

Så min uppmaning till Södertäljes styre är att välja en annan väg, fundera på hur ni uttrycker er, välj att berätta om allt bra, fokusera på att jaga bort den verkliga kriminaliteten i stället för att prata på ett sätt som uppenbart uppfattas som allt för generellt och utpekande.

Men även vi andra behöver välja vad vi berättar om Södertälje. Välj att berätta om sådant som skapar glädje och framtidstro istället för att sprida de negativa bilder som kommunens ledning oftast lyfter fram.

Pär Abrahamsson

Läs även: – DEBATT: ”Rasismen i samhället har blivit alltmer normaliserad”

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 april 2024 11:45
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:20

Priserna på flyg har skjutit i höjden – ”Mönstret har brutits”

Airplan-flygplan-PEXELS

Foto: Pexels

Enligt ny statistik från SCB har kostnaden för att flyga utomlands stigit markant, med nästan 12 procent det senaste året och hela 43 procent under de senaste två åren.

Att resa utomlands med flyg har blivit betydligt dyrare. Från SCB:s senaste rapport framgår det att priset på utrikesflyg nu är nästan 12 procent högre jämfört med samma period förra året och hela 43 procent högre än för två år sedan. Trots denna kraftiga prisökning de senaste åren, har priset på utrikesflyg historiskt sett ökat i en långsammare takt jämfört med den allmänna prisnivån enligt Konsumentprisindex (KPI).

– De senaste tio åren har det mönstret brutits. Vi har aldrig tidigare sett högre priser på utrikesflyg under första kvartalet än i år. De genomsnittliga priserna för perioden januari–mars i år var nästan 12 procent högre än under första kvartalet 2023, och 43 procent högre än under motsvarande period 2022, säger Caroline Neander, prisstatistiker på SCB.

(Annonslänk)

Säsongsvariationer är vanliga inom resebranschen, och priset på flygbiljetter har fluktuerat betydligt under det senaste året. Men när man jämför samma period år från år framträder mer stabila mönster. Specifikt under årets första kvartal har utrikesflygpriserna ökat mer än den genomsnittliga prisökningen för privat konsumtion, vilket SCB mäter med KPI.

Intressant nog har även priserna på flygcharter under årets första kvartal aldrig varit högre än de är i år. Detta markerar en rekordhög kostnad för charterflyg, vilket understryker trenden med stigande priser inom flygindustrin.

Trots dessa rekordhöga nivåer är det värt att notera att prisökningen på utrikesflyg under det senaste decenniet inte följer samma mönster som KPI. En långsiktig tillbakablick visar att priset på utrikesflyg ökat med 37,5 procent över de senaste tjugo åren, medan KPI under samma period ökat med 48,6 procent. Detta tyder på att även om flygpriserna ökat, så har de inte hållit jämna steg med den allmänna prisutvecklingen.

– Priserna för utrikesflyg har inte stigit i samma takt som KPI de senaste 30 åren. Sedan 1994 har de genomsnittliga priserna på utrikesflyg under årets första kvartal stigit med 51 procent. Samtidigt har KPI stigit med 68 procent, säger Caroline Neander.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 april 2024 11:08
Senast uppdaterad: 29 april 2024 11:08

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors