Företag i fokus:

Verisure efter inbrotten – ”Väldigt exceptionella fall”

Pressbild Verisure

Pressbild, Verisure.

Flera Södertäljebor känner oro och otrygghet efter att flera familjer har vittnat om brister i Verisures larmsystem. – Vårt mål är alltid att ha 100% full funktionalitet, säger, Liz, application specialist på Verisure, till Telgenytt.

Nyligen drabbades flera invånare i Rönninge av inbrott. Den gemensamma nämnaren bland bostäderna var att de använde samma larmleverantör. Trots att larmbolaget installerade både dekaler på fönster och dörrar, skalskydd och kameror aktiverades inte larmet, och inbrottstjuvarna kunde fullborda flera inbrott. Tjuvarna hade lyft bort fönstret och lyckades ta sig in den vägen – trots att skalskydd fanns installerat gick inte larmet.

– Vårt mål är alltid att ha 100% full funktionalitet, säger, Liz, application specialist på Verisure.

Oron spred sig till andra städer.
I samband med inbrottsvågen i Rönnige och det faktum att samtliga hade Verisures larmsystem skapade oro bland flera Södertäljebor, som också använder samma leverantör. Verisure svarar på kritiken och framför att de just nu har hög fokus på att föra dialog med sina kunder och polisen.

– Det här är väldigt exceptionella fall som vi undersöker vidare, säger Liz.

Enligt Liz hanterar Verisures nödresponscentret årligen över 2,7 miljoner inbrotts-, brand- och kontaktlarm i Sverige. Bolagets ständiga målet är att säkerställa 100% full funktionalitet på de miljontals installerade komponenterna, oavsett tid på dygnet. Under det föregående året inträffade färre än tjugo tillfällen då larmen inte fungerade som de skulle, på grund av problem såsom felaktiga komponenter eller olämplig placering.

– I detta sammanhang vill vi understryka att det är mycket ovanligt att någon komponent inte är fullt funktionsduglig. De 99,999% funktionsdugliga larmen förra året förhindrade över 2 240 försök till inbrott. Dessutom bidrog vi till över 540 gripanden genom vårt nära samarbete med polisen i över 700 incidenter, vilket motsvarar i genomsnitt två om dagen. Dessa händelser kommunicerades till räddningstjänsten som kunde agera därefter, säger hon.

För närvarande pågår en noggrann undersökning av de nuvarande exceptionella fallen för att säkerställa hög servicekvalitet.

– Om det finns kunder som vill diskutera sin specifika situation med oss, så står vi redo att prata med dem genom vårt kundserviceteam, avslutar Liz på Verisure.

Inte första gången företaget hamnat i blåsväder.

Förra året avslöjade Aftonbladets program ”200 sekunder” flera brister i Verisures larmsystem, samt att en före detta anställd berättade att de ”instruerades att ljuga”. I ett fall avslöjade tidningen att det började brinna hemma hos en familj, men brandkåren larmades inte.

Läs även: – Larmbolag brister – ”Känner mig inte alls trygg längre”

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 1 november 2023 14:30

Dödsolyckor under jultrafiken – Uppmaningen: ”kör försiktigt”

Trafik

Foto: Alexander Isa

Under de senaste tjugo åren har antalet dödsolyckor under jultrafiken halverats i Sverige, och trenden syns även i Stockholms län. Försäkringsbolaget If har nyligen publicerat en sammanställning över Södertäljes mest olycksdrabbade vägar under julperioden.

Julen är traditionellt en av de mest trafikintensiva högtiderna, och i år sammanfaller julafton med en söndag, vilket potentiellt kan sprida ut trafiken över flera dagar och minska risken för olyckor.

– Mycket trafik, dåligt väglag kombinerat med stress är ett dåligt recept för långkörning. Därför är det viktigt att hålla avstånd och köra försiktigt i jultrafiken – så att ni kommer fram säkert, säger Johan Granholm, motorexpert på försäkringsbolaget If.

Tidigt under 2000-talet inträffade det i genomsnitt upp till 30 dödsfall varje år i jultrafiken över hela Sverige, medan de senaste åren har sett en betydande minskning till ungefär 10 dödsfall årligen.

I Stockholms län är denna nedåtgående trend ännu mer markant. Jämför man perioden 2003–2005, då elva personer omkom i jultrafiken, med de senaste tre åren, där endast två dödsfall registrerats, framgår en tydlig förbättring.

Dödsolyckan i Södertälje under söndagen. Foto: Alexander Isa

Julhelgen 2003 var speciellt tragisk med sex dödsfall, vilket var det högsta antalet sedan 2003.

– Vi kan se att de stora samhällssatsningar på trafiksäkerhet de senaste åren ger resultat. Det i kombination med säkrare bilar leder till färre dödsolyckor. Men trots det hårda arbetet så sker det ändå dödsolyckor på våra vägar varje jul och det är upp till oss alla som är ute och kör att försöka förhindra det. Att hålla hastighet och avstånd är bland det viktigaste vi kan göra, säger Johan Granholm.

För Södertälje framträder E4 som den mest riskfyllda vägen, där polisen har rapporterat totalt 28 olyckor under dessa månader under de senaste fem åren. Så sent som i söndags omkom en person när en lastbil körde av vägen på E4 vid Södertälje Syd.

Här är Södertäljes mest olycksdrabbade vägar

VägsträckaAntal olyckor 2018–2023
E428
E2012
Väg 5256
Väg 5225
Väg 2254
Väg 5154
Hovsjövägen3
Morabergsvägen3
Väg 573
Nygatan3

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 december 2023 15:30
Senast uppdaterad: 18 december 2023 14:54

Efter kritiken – Gratisparkeringen förlängs

IMG_6109

Arkivbild

Planen var att slopa gratisparkeringen i stadskärnan, bland annat på grund av minskade parkeringsintäkter. Nu förväntas kommunen behålla avgiftsfri parkering på några platser.

Kommunstyrelsen, S, M och MP, beslutade att två timmars gratisparkering i stadskärnan skulle upphöra och skulle träda i kraft från årsskiftet. Anledningen var tappade parkeringsintäkter, men också att två timmars gratisparkering framför allt utnyttjades av boende och de som arbetar i centrum.

Men nu vill kommunen behålla avgiftsfri parkering vid två platser efter kritik från de som ansåg att beslutet kan påverka den redan hårt drabbade lokala handeln.

Det förslag som lades fram under kommunstyrelsens sammanträde förra fredagen föreslår att de första två timmarnas parkering vid Centralplan och Torekällskolan ska fortsätta vara utan kostnad, i alla fall för en begränsad period. Denna frihet från parkeringsavgifter är tänkt att vara i kraft under de första tre månaderna av det kommande året, alltså från januari till och med mars.

Beslutet om att anta detta nya förslag, som förespråkas av majoriteten, kommer att fattas och meddelas under det nästkommande mötet i kommunfullmäktige.

Läs även: – ”Centrumdöden” är mer aktuellt än någonsin

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 december 2023 12:31
Senast uppdaterad: 18 december 2023 12:35

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors