Företag i fokus:

Verisure efter inbrotten – ”Väldigt exceptionella fall”

Pressbild Verisure

Pressbild, Verisure.

Flera Södertäljebor känner oro och otrygghet efter att flera familjer har vittnat om brister i Verisures larmsystem. – Vårt mål är alltid att ha 100% full funktionalitet, säger, Liz, application specialist på Verisure, till Telgenytt.

Nyligen drabbades flera invånare i Rönninge av inbrott. Den gemensamma nämnaren bland bostäderna var att de använde samma larmleverantör. Trots att larmbolaget installerade både dekaler på fönster och dörrar, skalskydd och kameror aktiverades inte larmet, och inbrottstjuvarna kunde fullborda flera inbrott. Tjuvarna hade lyft bort fönstret och lyckades ta sig in den vägen – trots att skalskydd fanns installerat gick inte larmet.

– Vårt mål är alltid att ha 100% full funktionalitet, säger, Liz, application specialist på Verisure.

Oron spred sig till andra städer.
I samband med inbrottsvågen i Rönnige och det faktum att samtliga hade Verisures larmsystem skapade oro bland flera Södertäljebor, som också använder samma leverantör. Verisure svarar på kritiken och framför att de just nu har hög fokus på att föra dialog med sina kunder och polisen.

– Det här är väldigt exceptionella fall som vi undersöker vidare, säger Liz.

Enligt Liz hanterar Verisures nödresponscentret årligen över 2,7 miljoner inbrotts-, brand- och kontaktlarm i Sverige. Bolagets ständiga målet är att säkerställa 100% full funktionalitet på de miljontals installerade komponenterna, oavsett tid på dygnet. Under det föregående året inträffade färre än tjugo tillfällen då larmen inte fungerade som de skulle, på grund av problem såsom felaktiga komponenter eller olämplig placering.

– I detta sammanhang vill vi understryka att det är mycket ovanligt att någon komponent inte är fullt funktionsduglig. De 99,999% funktionsdugliga larmen förra året förhindrade över 2 240 försök till inbrott. Dessutom bidrog vi till över 540 gripanden genom vårt nära samarbete med polisen i över 700 incidenter, vilket motsvarar i genomsnitt två om dagen. Dessa händelser kommunicerades till räddningstjänsten som kunde agera därefter, säger hon.

För närvarande pågår en noggrann undersökning av de nuvarande exceptionella fallen för att säkerställa hög servicekvalitet.

– Om det finns kunder som vill diskutera sin specifika situation med oss, så står vi redo att prata med dem genom vårt kundserviceteam, avslutar Liz på Verisure.

Inte första gången företaget hamnat i blåsväder.

Förra året avslöjade Aftonbladets program ”200 sekunder” flera brister i Verisures larmsystem, samt att en före detta anställd berättade att de ”instruerades att ljuga”. I ett fall avslöjade tidningen att det började brinna hemma hos en familj, men brandkåren larmades inte.

Läs även: – Larmbolag brister – ”Känner mig inte alls trygg längre”

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 1 november 2023 14:30

Knivattack mot tonåring – Misstänkt kvinna greps

polis

Arkivbild

En kvinna i 60-årsåldern är misstänkt för försök till grov misshandel efter att ha attackerat en tonåring med en kniv.

(Annonslänk)

Händelsen utspelade sig i centrala Södertälje tidigare i veckan, på onsdagseftermiddagen, då en ung man blev attackerad av en kvinna beväpnad med kniv. Incidenten inträffade strax efter att tonåringen hade lämnat en massagesalong.

Kvinnan, i 60-årsåldern, ska enligt uppgifter till Telgenytt ha sprungit aggressivt efter mannen och försökt attackera honom med kniven, men mannen lyckades undvika dådet.

Polisen tillkallades till platsen, och kvinnan kunde gripas. Hon misstänks nu för försök till grov misshandel. Motivet bakom attacken är ännu okänt.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 maj 2024 15:06
Senast uppdaterad: 3 maj 2024 15:12

Inspektion avslöjar brister i arbetsmiljön på äldreboende

Äldre hemtjänst

Foto: Pexels

Arbetsmiljöverket har genomfört en inspektion vid Mariekällgårdens äldreboende i Södertälje och identifierat flera brister i hanteringen av personalens trygghet och säkerhet. Krav har nu ställts på kommunen att förbättra sina rutiner.

Arbetsmiljöverket genomförde den 24 april en detaljerad inspektion av arbetsmiljön vid Mariekällgårdens Äldreboende. Inspektionen avslöjade att äldreboendet inte uppfyller lagkraven gällande rutiner för att hantera risker för våld och hot, vilket är avgörande för personalens säkerhet och välbefinnande.

Under besöket kunde det konstateras att äldreboendet saknar adekvata skriftliga rutiner för att regelbundet undersöka och bedöma riskerna med våld eller hot mot sina anställda. Detta bristfälliga säkerhetsarbete kan leda till att personal drabbas av ohälsa eller olycksfall innan förebyggande åtgärder hinner implementeras.

(Annonslänk)

Arbetsmiljöverket har ställt krav på att äldreboendet omedelbart utvecklar och implementerar tydliga rutiner för att undersöka och hantera dessa risker. Dessa rutiner ska inkludera specifikationer om när och hur riskbedömningarna ska genomföras, vilka som ska delta och vem som är ansvarig för att de utförs. Dessutom måste resultatet av riskbedömningarna dokumenteras skriftligt, och det ska göras en bedömning av riskernas allvarlighetsgrad.

En uppföljning är planerad den 28 juni, där äldreboendet förväntas visa hur de uppfyllt de uppställda kraven och hur de involverat både skyddsombud och arbetstagare i processen. Om bristerna inte åtgärdas tillfredsställande kan Arbetsmiljöverket vidta ytterligare åtgärder, inklusive föreläggande eller förbud, vilka kan innebära ekonomiska sanktioner.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 maj 2024 08:00
Senast uppdaterad: 3 maj 2024 00:37

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors