Företag i fokus:

Verisure efter inbrotten – ”Väldigt exceptionella fall”

Pressbild Verisure

Pressbild, Verisure.

Flera Södertäljebor känner oro och otrygghet efter att flera familjer har vittnat om brister i Verisures larmsystem. – Vårt mål är alltid att ha 100% full funktionalitet, säger, Liz, application specialist på Verisure, till Telgenytt.

Nyligen drabbades flera invånare i Rönninge av inbrott. Den gemensamma nämnaren bland bostäderna var att de använde samma larmleverantör. Trots att larmbolaget installerade både dekaler på fönster och dörrar, skalskydd och kameror aktiverades inte larmet, och inbrottstjuvarna kunde fullborda flera inbrott. Tjuvarna hade lyft bort fönstret och lyckades ta sig in den vägen – trots att skalskydd fanns installerat gick inte larmet.

– Vårt mål är alltid att ha 100% full funktionalitet, säger, Liz, application specialist på Verisure.

Oron spred sig till andra städer.
I samband med inbrottsvågen i Rönnige och det faktum att samtliga hade Verisures larmsystem skapade oro bland flera Södertäljebor, som också använder samma leverantör. Verisure svarar på kritiken och framför att de just nu har hög fokus på att föra dialog med sina kunder och polisen.

– Det här är väldigt exceptionella fall som vi undersöker vidare, säger Liz.

Enligt Liz hanterar Verisures nödresponscentret årligen över 2,7 miljoner inbrotts-, brand- och kontaktlarm i Sverige. Bolagets ständiga målet är att säkerställa 100% full funktionalitet på de miljontals installerade komponenterna, oavsett tid på dygnet. Under det föregående året inträffade färre än tjugo tillfällen då larmen inte fungerade som de skulle, på grund av problem såsom felaktiga komponenter eller olämplig placering.

– I detta sammanhang vill vi understryka att det är mycket ovanligt att någon komponent inte är fullt funktionsduglig. De 99,999% funktionsdugliga larmen förra året förhindrade över 2 240 försök till inbrott. Dessutom bidrog vi till över 540 gripanden genom vårt nära samarbete med polisen i över 700 incidenter, vilket motsvarar i genomsnitt två om dagen. Dessa händelser kommunicerades till räddningstjänsten som kunde agera därefter, säger hon.

För närvarande pågår en noggrann undersökning av de nuvarande exceptionella fallen för att säkerställa hög servicekvalitet.

– Om det finns kunder som vill diskutera sin specifika situation med oss, så står vi redo att prata med dem genom vårt kundserviceteam, avslutar Liz på Verisure.

Inte första gången företaget hamnat i blåsväder.

Förra året avslöjade Aftonbladets program ”200 sekunder” flera brister i Verisures larmsystem, samt att en före detta anställd berättade att de ”instruerades att ljuga”. I ett fall avslöjade tidningen att det började brinna hemma hos en familj, men brandkåren larmades inte.

Läs även: – Larmbolag brister – ”Känner mig inte alls trygg längre”

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 1 november 2023 14:30

Bil voltade och hamnade på taket i Södertälje Syd

IMG_6072

Foto: Shamash Oyal

Under lördagskvällen vid 22:30 rapporterades en singelolycka i Södertälje Syd, där en bil voltade och hamnade på taket.

Larmet inkom klockan 22:30, och räddningstjänst, ambulans samt polis var på plats för att hantera situationen efter att en passagerare befann sig inne i fordonet i samband med olyckan. Polisen genomförde en utredning för att fastställa orsaken till olyckan och undersöka de exakta omständigheterna.

Enligt uppgifter ska personen som färdades i bilen ha kunnat lämna fordonet, men föraren misstänks nu för vårdslöshet i trafik.

– Det var en bil som voltade och hamnade på taket. En anmälan om vårdslöshet i trafik har rapporterats, säger polisens presstalesperson till Telgenytt.

Skadeläget för den inblandade är i nuläget oklart.

(Annonslänk)

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 april 2024 02:43
Senast uppdaterad: 21 april 2024 04:29

INSÄNDARE: Noll respekt för en ren stad

RAW

Foto: Rawpixel/CC0 1

”Vad är det för fel på besökarna till stadskärnan?”, skriver insändaren.

Igår var det städning av flera gator i Södertälje. Kaplansgatan sopades från grus, fimpar samt alla möjliga sopor tidigt på förmiddagen. Det blev fint.

Endast några timmar senare är det en person från en parkerad bil som rätt ut på trottoaren kastar resterna från en hamburgerrestaurang, papper, muggar osv. Nu idag, fredag, har fimparna tillsammans med övriga sopor börjat samlas igen.

Vad är det för fel på besökarna till stadskärnan, är de flesta höga på flugsvamp eller tar dom fel på Lerhaga och Södertälje Centrum?

Jag som bor på soptippen

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 april 2024 21:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors