Företag i fokus:

Verisure efter inbrotten – ”Väldigt exceptionella fall”

Pressbild Verisure

Pressbild, Verisure.

Flera Södertäljebor känner oro och otrygghet efter att flera familjer har vittnat om brister i Verisures larmsystem. – Vårt mål är alltid att ha 100% full funktionalitet, säger, Liz, application specialist på Verisure, till Telgenytt.

Nyligen drabbades flera invånare i Rönninge av inbrott. Den gemensamma nämnaren bland bostäderna var att de använde samma larmleverantör. Trots att larmbolaget installerade både dekaler på fönster och dörrar, skalskydd och kameror aktiverades inte larmet, och inbrottstjuvarna kunde fullborda flera inbrott. Tjuvarna hade lyft bort fönstret och lyckades ta sig in den vägen – trots att skalskydd fanns installerat gick inte larmet.

– Vårt mål är alltid att ha 100% full funktionalitet, säger, Liz, application specialist på Verisure.

Oron spred sig till andra städer.
I samband med inbrottsvågen i Rönnige och det faktum att samtliga hade Verisures larmsystem skapade oro bland flera Södertäljebor, som också använder samma leverantör. Verisure svarar på kritiken och framför att de just nu har hög fokus på att föra dialog med sina kunder och polisen.

– Det här är väldigt exceptionella fall som vi undersöker vidare, säger Liz.

Enligt Liz hanterar Verisures nödresponscentret årligen över 2,7 miljoner inbrotts-, brand- och kontaktlarm i Sverige. Bolagets ständiga målet är att säkerställa 100% full funktionalitet på de miljontals installerade komponenterna, oavsett tid på dygnet. Under det föregående året inträffade färre än tjugo tillfällen då larmen inte fungerade som de skulle, på grund av problem såsom felaktiga komponenter eller olämplig placering.

– I detta sammanhang vill vi understryka att det är mycket ovanligt att någon komponent inte är fullt funktionsduglig. De 99,999% funktionsdugliga larmen förra året förhindrade över 2 240 försök till inbrott. Dessutom bidrog vi till över 540 gripanden genom vårt nära samarbete med polisen i över 700 incidenter, vilket motsvarar i genomsnitt två om dagen. Dessa händelser kommunicerades till räddningstjänsten som kunde agera därefter, säger hon.

För närvarande pågår en noggrann undersökning av de nuvarande exceptionella fallen för att säkerställa hög servicekvalitet.

– Om det finns kunder som vill diskutera sin specifika situation med oss, så står vi redo att prata med dem genom vårt kundserviceteam, avslutar Liz på Verisure.

Inte första gången företaget hamnat i blåsväder.

Förra året avslöjade Aftonbladets program ”200 sekunder” flera brister i Verisures larmsystem, samt att en före detta anställd berättade att de ”instruerades att ljuga”. I ett fall avslöjade tidningen att det började brinna hemma hos en familj, men brandkåren larmades inte.

Läs även: – Larmbolag brister – ”Känner mig inte alls trygg längre”

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 1 november 2023 14:30

INSÄNDARE: Våra skattepengar går till konsulter med saftiga löner

Kommun stadshus

Arkivbild

Inom samhällsbyggnadskontoret i stadshuset arbetar 80-90 % av de anställda som konsulter, alla från samma firma, med sina saftiga löner. Inte konstigt att alla våra skattepengar tar vägen.

Till exempel: utemiljöchefen Evert Sjöstrand, som är över 70 år och arbetar som konsult, har en lön på minst 90 000 kr/mån. Dessutom delar han ut generösa löner till vanliga parkchefer (3 st) som bara sitter i kontoret och fikar/pratar med varandra. De ”fiskar och jagar” och får ca 51 000 kr/mån, vilket innebär en löneförhöjning på ca 6 000 kr/mån. Varje chef har också en ”dräng” som tjänar över 40 000 kr/mån för ”planering”.

Artikeln fortsätter efter annonsen

(Annonslänk)

Detta är helt sjukt! Vanliga parkarbetare, som utför allt arbete, tjänar runt 30 000 kr/mån och får en löneförhöjning på 300-400 kr varje år. Inte konstigt att alla gator och annat är i dåligt skick, nästan som i Ryssland.

Allt som Evert Sjöstrand rör vid verkar misslyckas, vilket har hänt många gånger, senast på Farstanäs och tydligen snart även inom driftenheten.

Måste kalla rörmokare, kan finnas skit inom ledningen.

En med insyn

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 december 2023 08:30
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Nobina utökar med fler bussavgångar och hållplatser

Buss

Foto: Alexander Isa

I början av månaden lanserades Mörkötrafiken, en ny form av anropsstyrd kollektivtrafik på Mörkö, som en del av satsningen ”Framtidens kollektivtrafik i Södertälje”.

Med dubbelt så många hållplatser och avgångar hoppas man underlätta resande för Mörköbor. Den nya Mörkötrafiken kommer att ersätta nuvarande linje 785 och köras med mindre bussar som trafikerar stora delar av Mörkö och delar av Tullgarn. Antalet hållplatser blir dubbelt så många och avståndet till närmaste hållplats minskar, samtidigt som antalet möjliga avgångar ökar markant.

Resor bokas smidigt via en app eller genom att ringa SL:s kundtjänst. Bussen anländer normalt inom 20-30 minuter efter beställning. Mörkötrafiken körs vardagar 06-10 och 12-20, samt helger 08.30-12 och 14-17.30. Den ansluter till linje 784 och 784X i Hölö för vidare färd mot Norrvrå och Södertälje centrum.

Satsningen är resultatet av en avsiktsförklaring mellan Södertälje kommun, Nobina och Region Stockholm, i syfte att förbättra kollektivtrafiken i Södertälje på flera sätt framöver. Man hoppas att Mörkötrafiken ska underlätta för boende på landsbygden att resa kollektivt.

Skribent: Lucas T

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 december 2023 05:00
Senast uppdaterad: 20 december 2023 00:04

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors