Företag i fokus:

Verisure efter inbrotten – ”Väldigt exceptionella fall”

Pressbild Verisure

Pressbild, Verisure.

Flera Södertäljebor känner oro och otrygghet efter att flera familjer har vittnat om brister i Verisures larmsystem. – Vårt mål är alltid att ha 100% full funktionalitet, säger, Liz, application specialist på Verisure, till Telgenytt.

Nyligen drabbades flera invånare i Rönninge av inbrott. Den gemensamma nämnaren bland bostäderna var att de använde samma larmleverantör. Trots att larmbolaget installerade både dekaler på fönster och dörrar, skalskydd och kameror aktiverades inte larmet, och inbrottstjuvarna kunde fullborda flera inbrott. Tjuvarna hade lyft bort fönstret och lyckades ta sig in den vägen – trots att skalskydd fanns installerat gick inte larmet.

– Vårt mål är alltid att ha 100% full funktionalitet, säger, Liz, application specialist på Verisure.

Oron spred sig till andra städer.
I samband med inbrottsvågen i Rönnige och det faktum att samtliga hade Verisures larmsystem skapade oro bland flera Södertäljebor, som också använder samma leverantör. Verisure svarar på kritiken och framför att de just nu har hög fokus på att föra dialog med sina kunder och polisen.

– Det här är väldigt exceptionella fall som vi undersöker vidare, säger Liz.

Enligt Liz hanterar Verisures nödresponscentret årligen över 2,7 miljoner inbrotts-, brand- och kontaktlarm i Sverige. Bolagets ständiga målet är att säkerställa 100% full funktionalitet på de miljontals installerade komponenterna, oavsett tid på dygnet. Under det föregående året inträffade färre än tjugo tillfällen då larmen inte fungerade som de skulle, på grund av problem såsom felaktiga komponenter eller olämplig placering.

– I detta sammanhang vill vi understryka att det är mycket ovanligt att någon komponent inte är fullt funktionsduglig. De 99,999% funktionsdugliga larmen förra året förhindrade över 2 240 försök till inbrott. Dessutom bidrog vi till över 540 gripanden genom vårt nära samarbete med polisen i över 700 incidenter, vilket motsvarar i genomsnitt två om dagen. Dessa händelser kommunicerades till räddningstjänsten som kunde agera därefter, säger hon.

För närvarande pågår en noggrann undersökning av de nuvarande exceptionella fallen för att säkerställa hög servicekvalitet.

– Om det finns kunder som vill diskutera sin specifika situation med oss, så står vi redo att prata med dem genom vårt kundserviceteam, avslutar Liz på Verisure.

Inte första gången företaget hamnat i blåsväder.

Förra året avslöjade Aftonbladets program ”200 sekunder” flera brister i Verisures larmsystem, samt att en före detta anställd berättade att de ”instruerades att ljuga”. I ett fall avslöjade tidningen att det började brinna hemma hos en familj, men brandkåren larmades inte.

Läs även: – Larmbolag brister – ”Känner mig inte alls trygg längre”

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 1 november 2023 14:30

Restaurangkedjan delar ut 5000 portioner på julafton

576292C5-FFE6-45C0-A334-7E53296308FB

Zeki Yalcin, VD för Grekiska Grill & Bar.

Rättelse: Tidigare skrev Telgenytt att kedjan delar ut 1000 portioner, vilket inte stämmer. Det korrekta är att de delar ut betydligt fler, uppemot 5000 portioner.

Julkassen, samarbetet mellan Telgenytt och S:t Afrems ortodoxa kyrka, får ett välkommet bidrag. På julafton kommer restaurangkedjan Grekiska Grill & Bar, i samarbete med Nuri Kinos ADFA, att dela ut 100 julmåltider till behövande.

– Ingen ska behöva sitta ensam eller gå hungrig den dagen, säger Zeki Yalcin, VD för Grekiska Grill & Bar.

Det som initialt inleddes i liten skala växte snabbt inom kedjan, som har över 30 restauranger runt om i landet. I Stockholm kommer fem restauranger att laga och dela ut 1000 portioner som levereras till Sankta Clarakyrkan, men totalt handlar det om uppemot 5000 portioner som ska delas ut.

Prästen Hans Bratt Hernberg vid S:ta Clara kyrka gläds åt donationen.

– Vi är jättetacksamma för att vi får ta emot 1000 portioner av Grekiska Grill & Bar till vårt julfirande för hemlösa, ensamma, asylsökande, flyktingar, fattiga pensionärer och barnfamiljer. Vilken otrolig julklapp, säger han.

För att lyckas med distributionen på bästa sätt valde restaurangkedjan att samarbeta med hjälporganisationen ADFA, som har erfarenhet av större insatser internationellt. De kontaktade i sin tur lokala frivilligorganisationer här i Sverige.

Nuri Kino, grundare ADFA.

– Vi är stolta över att vara samarbetspartners och få hjälpa till. ADFA håller just nu, förutom att samordna med S:ta Clara kyrka som ska dela ut tusen portioner också att organisera och administrera matdistribution, under julafton, från minst nio av Grekiskas restauranger. Det är en jätteoperation. Samtidigt som vi parallellt förbereder matutdelningar i Syrien, Libanon och Armenien, säger ADFAs grundare, Nuri Kino, till Telgenytt.

I Södertälje har Grekiska och ADFA bland annat valt att skänka 100 portioner till behövande genom Telgenytts samarbete med S:t Afrems ortodoxa kyrka.

Zeki Yalcin, VD för Grekiska Grill & Bar, berättar om initiativet, vars syfte är att ingen ska behöva vara ensam eller hungrig på julafton.

Zeki Yalcin VD Grekiska Grill & Bar som utsågs till Årets Franchisekedja 2021.

– Det känns mycket bra att få hjälpa behövande, säger han.

Förutom restauranger Stockholm och Södertälje deltar även Norrköping, Enköping och Örebro som även kommer att dela ut julpåsar med mat till behövande via lokala organisationer.

– Det Grekiska Grill & Bar gör är enormt generöst. På julafton öppnar de krogar som annars skulle vara stängda och står för alla kostnader, säger Nuri Kino.

I samarbete med ADFA har Grekiska även lyckats samarbeta med matleverantören Menigo och läsktillverkaren Pepsi MAX, som båda bidrar med mat och dryck.

Skribent: Lucas

Läs även:

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 december 2023 22:00
Senast uppdaterad: 22 december 2023 16:12

Polisen ryckte ut efter larm om bråk ombord på tåg

2022_02_polis

Arkivbild

På lördagskvällen ryckte polisen ut till Södertälje Syd efter rapporter om ett bråk ombord på ett fjärrtåg.

Vid klockan 19.02 på lördagskvällen uppstod en störning på ett inkommande fjärrtåg till Södertälje Syd. Polisen kallades till platsen för att hantera en incident som involverade två aggressiva tågresenärer.

En dispyt uppstod mellan dem när de tog fel platser. Situationen eskalerade snabbt när en av passagerarna slog till den person som påpekade felet, och i tumultet blev en annan medpassagerare slagen.

Tågpersonalen larmade omedelbart polisen som snabbt ryckte ut till Södertälje Syd. De avvisade de våldsamma resenärerna från tåget och flyttade dem från platsen.

Den passagerare som blev slagen rapporterades vara oskadd, men har inte framfört någon önskan om att göra en polisanmälan.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 december 2023 21:46
Senast uppdaterad: 17 december 2023 02:26

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors