Företag i fokus:

Verisure efter inbrotten – ”Väldigt exceptionella fall”

Pressbild Verisure

Pressbild, Verisure.

Flera Södertäljebor känner oro och otrygghet efter att flera familjer har vittnat om brister i Verisures larmsystem. – Vårt mål är alltid att ha 100% full funktionalitet, säger, Liz, application specialist på Verisure, till Telgenytt.

Nyligen drabbades flera invånare i Rönninge av inbrott. Den gemensamma nämnaren bland bostäderna var att de använde samma larmleverantör. Trots att larmbolaget installerade både dekaler på fönster och dörrar, skalskydd och kameror aktiverades inte larmet, och inbrottstjuvarna kunde fullborda flera inbrott. Tjuvarna hade lyft bort fönstret och lyckades ta sig in den vägen – trots att skalskydd fanns installerat gick inte larmet.

– Vårt mål är alltid att ha 100% full funktionalitet, säger, Liz, application specialist på Verisure.

Oron spred sig till andra städer.
I samband med inbrottsvågen i Rönnige och det faktum att samtliga hade Verisures larmsystem skapade oro bland flera Södertäljebor, som också använder samma leverantör. Verisure svarar på kritiken och framför att de just nu har hög fokus på att föra dialog med sina kunder och polisen.

– Det här är väldigt exceptionella fall som vi undersöker vidare, säger Liz.

Enligt Liz hanterar Verisures nödresponscentret årligen över 2,7 miljoner inbrotts-, brand- och kontaktlarm i Sverige. Bolagets ständiga målet är att säkerställa 100% full funktionalitet på de miljontals installerade komponenterna, oavsett tid på dygnet. Under det föregående året inträffade färre än tjugo tillfällen då larmen inte fungerade som de skulle, på grund av problem såsom felaktiga komponenter eller olämplig placering.

– I detta sammanhang vill vi understryka att det är mycket ovanligt att någon komponent inte är fullt funktionsduglig. De 99,999% funktionsdugliga larmen förra året förhindrade över 2 240 försök till inbrott. Dessutom bidrog vi till över 540 gripanden genom vårt nära samarbete med polisen i över 700 incidenter, vilket motsvarar i genomsnitt två om dagen. Dessa händelser kommunicerades till räddningstjänsten som kunde agera därefter, säger hon.

För närvarande pågår en noggrann undersökning av de nuvarande exceptionella fallen för att säkerställa hög servicekvalitet.

– Om det finns kunder som vill diskutera sin specifika situation med oss, så står vi redo att prata med dem genom vårt kundserviceteam, avslutar Liz på Verisure.

Inte första gången företaget hamnat i blåsväder.

Förra året avslöjade Aftonbladets program ”200 sekunder” flera brister i Verisures larmsystem, samt att en före detta anställd berättade att de ”instruerades att ljuga”. I ett fall avslöjade tidningen att det började brinna hemma hos en familj, men brandkåren larmades inte.

Läs även: – Larmbolag brister – ”Känner mig inte alls trygg längre”

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 1 november 2023 14:30

Får böter efter ett besök av Kemikalieinspektionen

IMG_0957

Foto: Shamash Oyal

Kemikalieinspektionen har beslutat att påföra Skalhuset i Södertälje en miljösanktionsavgift. Detta för att ha importerat en elektronikprodukt för försäljning utan korrekt märkning.

Enligt regler som styr farliga ämnen i elektrisk och elektronisk utrustning måste produkter märkas med kontaktuppgifter till importören, för att kunna spåra farliga ämnen.

I september i år upptäckte Kemikalieinspektionen vid en inspektion att elektronikprodukten Onikuma K16 Gaming Headset, som Lowwi förvärvat till sitt sortiment, saknade en sådan märkning.

I ett nytaget beslut har inspektionen nu ålagt Lowwi AB att betala sanktionsavgiften på 20 000 kronor för den tidigare regelöverträdelsen, detta trots att företaget tog då bort produkten från försäljning.

Enligt Kemikalieinspektionen finns det grund för att besluta om avgiften, eftersom Skalhuset, Lowwi AB, valde att släppt ut produkten med bristande märkning på marknaden.

Lowwi AB har nu tre veckor på sig att överklaga beslutet till Mark- och miljödomstolen.

Skribent: Lucas T

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 december 2023 05:00
Senast uppdaterad: 14 december 2023 20:52

Tåg utanför Södertälje evakueras

x

Pressbild

Passagerare har tvingas evakuera efter hjulskada på X2000-tåg strax utanför Södertälje, det rapporter Aftonbladet.

Enligt de senaste rapporterna från Aftonbladet, har tåget varit fast vid Stjärnhov, strax utanför Gnesta, sedan klockan 21:30. En passagerare som Aftonbladet talat med berättar att plötsligt smällar hördes och tågets första vagn började skaka kraftigt, cirka 30 minuter från Södertälje

– Vi såg gnistor och en röklukt spred sig, säger passageraren, som vittnar om kaotisk stämning med folk som rusade från den första vagnen till den andra

Enligt SJ:s presstjänst rör det sig om en hjulskad samt att passagerarna tvingats evakueras.

– Vi vet inte exakt hur skadan uppstått eller vad det är för typ av hjulskada. Det ska utredas. Nu är det viktigaste att passagerarna evakueras så att de får komma fram till Göteborg, säger Martina Nord, presskommunikatör på SJ, till Aftonbladet.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 december 2023 00:00
Senast uppdaterad: 15 december 2023 02:23

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors