Företag i fokus:

AstraZeneca ingår avtal med Europas största leverantör

Astra

Per Alfredsson, vd AstraZeneca. Foto: Cc / AstraZeneca

AstraZeneca och Statkraft, Europas största leverantör inom förnybar energi, har undertecknat ett avtal om vindkraftsleveranser för att öka den förnybara elen i Sverige.

– Ska vi lyckas bromsa klimatförändringarna måste vi samarbeta mellan olika sektorer och tänka utanför vår egen verksamhet. Här ser vi en möjlighet att bidra till att andelen förnybar energi ökar i samhället, säger Per Alfredsson, vd för AstraZeneca, i ett pressmeddelande.

AstraZeneca kommer köpa 200 gigawattimmar per år i tio år, motsvarande 80 procent av elbehovet för företagets forskningsanläggning i Göteborg och tillverkningsanläggning i Södertälje.

Bolaget har sedan flera år tillbaka använt 100 procent certifierad förnybar el. Genom Statkraftsavtalet kommer AstraZeneca öka tillgången på förnybar energi i sina samhällen. Vindkraftsparkerna i Strömstad och Årjäng, i samma område som anläggningarna, ägs av Rabbalshede Kraft och kommer drivas av dem.

– Detta avtal bekräftar Statkrafts roll som en ledande leverantör av förnybar energi till industri i Norden och vår ambition att vara en ledande marknadsintegrator i energisystemet, säger Hallvard Granheim, Executive Vice President Markets på Statkraft.

Globalt strävar AstraZeneca efter att halvera värdekedjans klimatpåverkan fram till 2030 och minska med 90 procent fram till 2045.

Läs även: – Södertäljesonen blir ny VD för AstraZeneca i Sverige

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 10 augusti 2023 00:02

Walles Vitvaror i Östertälje sätter färg på nyår

Svea

Kristian Saomi, Jimmy Saomi och Christian Jourabji. Foto: Alexander Isa.

I Östertälje förbereder sig Walles Vitvaror för nyårsfirandet genom att utöka sitt sortiment med fyrverkerier, mötande en oväntat stor efterfrågan från kunderna.

– Det har hittills varit över förväntningarna, säger Kristian Saomi på Walles Vitvaror till Telgenytt.

Den etablerade butiken i Östertälje, Walles Vitvaror känd för sin kvalitet och service, har nyligen börjat sälja fyrverkerier inför nyår för första gången. Trots initial skepticism, meddelar Christian Jourabji och Kristian Saomi en överraskande stark försäljning.

– Vi var lite skeptiska till hur det skulle gå med försäljningen. Kommer folk att spendera på fyrverkerier, eller kommer folk spara på grund av de dåliga tiderna. Men hittills har det har varit över förväntningarna, säger Kristian Saomi.

Den 30 kilo tunga lådan säljs för 5000 kronor. Den visas här för en kund som vill köpa ett exemplar. Foto: Alexander Isa

En faktor till framgången kan enligt kollegorna delvis bero på butikens stora utbud och deras etablerade rykte i området. Jourabji ser denna nya satsning som en möjlighet att inte bara öka försäljningen under säsongen, utan också att dra uppmärksamhet till deras huvudsakliga verksamhet – försäljningen av vitvaror.

– Vi har funnits här i Östertälje i 10 år och har många kunder i Södertälje med omnejd, men att börja sälja fyrverkerier kan även ge uppmärksamhet åt vår vitvarubutik som vi driver året runt, säger Jourabji.

Samtidigt uppmanar kommunen till försiktighet vid användning av fyrverkerier. Det är strikta regler för var och när fyrverkerier får avfyras i Södertälje, särskilt i centrala områden och nära sjukhuset. Förbud gäller även i flera bostadsområden, med undantag för tidsperioden 23.00–01.00 på nyårsafton.

Walles Vitvaror anpassar sig till dessa regler och betonar vikten av säker användning av fyrverkerier, samtidigt som de ser fram emot att fortsätta bidra till lokalbefolkningens festligheter.

Walles Vitvaror i Östertälje. Foto: Alexander Isa

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 december 2023 16:53
Senast uppdaterad: 29 december 2023 16:53

Barn dog efter misslyckad hemförlossning

Södertälje sjukhus

Foto: Shamash Oyal

Ett nyfött barn avled nyligen efter en misslyckad hemförlossning i Stockholmsområdet, rapporterar Dagens Nyheter. Modern fördes akut till Södertälje sjukhus då förlossningen inte framskred som den skulle.

– Det gjordes ett akut kejsarsnitt, men barnet överlevde inte, säger Maria Hedström, vårdchef vid Södertälje BB till DN.

Förlossningen hade inletts i hemmet med hjälp av så kallade hembarnmorskor som anlitats privat. Sjukhuset har nu inlett en händelseanalys gällande det som inträffat under tiden kvinnan vårdats på sjukhuset.

Detta är det andra dödsfallet i Stockholmsområdet i år kopplat till en hemförlossning. Tidigare i år avled ett annat barn under liknande omständigheter.

Skribent: Lucas

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 december 2023 05:00
Senast uppdaterad: 29 december 2023 01:09

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors