Företag i fokus:

INSÄNDARE: Äldreomsorgen ska bli tryggare

Hemtjänst Pixabay

Foto: Pixabay

Äldreomsorgen ska bli tryggare. Idag finns för få läkare nära sköra människor och det tänker vi ställa tillrätta, skriver tre liberaler. 

Mer än en fjärdedel av svensk vård är ett kommunalt ansvar och den vården blir alltmer avancerad – samtidigt får kommuner inte anställa läkare som kan behandla sköra patienter. Färre än hälften på särskilda boenden säger att de har lätt att få tag i sin läkare. Inte en enda kommun har en ledningsansvarig läkare. Det duger inte. Coronakommisionen och Folkhälsomyndigheten har pekat ut detta som problem. Sjukhusläkarna anser att medicinskt ledningsansvariga läkare är helt nödvändiga i kommuner.

Liberalerna gick till val på att göra äldreomsorgen tryggare. Vi tänker forma vården efter människor. Sveriges liberala, borgerliga regering har nu satt spaden i backen för starkare äldreomsorg och kommunal vård. Steg för steg ska vi öka tryggheten. 

”Alla ska känna trygghet i sin vardag”

Givetvis behövs mer. Den som behöver hemtjänst ska få möta samma ansikten i sitt hem, alla med undersköterskeutbildning. Liberalerna vill också att äldreomsorgen ska stärkas inom rehabilitering.

Alla ska känna trygghet i sin vardag. Därför ska kunskap och kvalitet stärkas i kommunal hälso- och sjukvård: det ska bli enklare att träffa en läkare och fler läkare ska också tillfrågas inför strategiska kommunbeslut som påverkar sköra människor. På detta gick Liberalerna till val förra hösten, och steg för steg tänker vi infria våra löften. Skyddsnätet ska vara det bästa vi kan väva. Vi nöjer oss inte med mindre.

Lina Nordquist,
sjukvårdspolitisk talesperson (L)

Metin Hawsho,
gruppledare (L)

Joseph Adul-jalil,
ersättare äldreomsorgsnämnden (L)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 augusti 2023 08:32
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Hotfull SD-politiker varnas – Försökte påverka rekrytering

AA41BDFC-7C63-4A9B-B414-864057E3EF50

Foto: Pressbild SD/Kriminalvården. Montage: Alexander Isa

En anställd på fängelset Hall varnades för att försökt påverkar en rekryteringsprocess. Enligt Kriminalvårdens policy bröt hans agerande mot anstaltens korruptionsförebyggande arbete. Nu kan Telgenytt avslöja att mannen är en SD-politiker i Södertälje som har flera uppdrag i kommunen.

Det var i juni som anstalten Hall varnade en anställd för att ha försökte påverka en rekryteringsprocess.

Nu kan Telgenytt avslöja att mannen, som är i 50-års åldern, innehar flera uppdrag i Södertälje kommun och representerar Sverigedemokraterna. Bland annat sitter han som är 2:e vice ordförande i kommunfullmäktige och 2:e vice ordförande för Telge Fastigheter AB.

Enligt anstalten försökte mannen påverka flera rekryterare genom att rekommendera en specifik kandidat. Under rekryteringsprocessen vid anstalten visade SD-politikern även upp en tjänstebricka från ett privat bolag för att understryka sin ställning.

När en personalhandläggare tillrättavisade mannen och uppmanade att inte lägga sig i rekryteringen, blev han mycket aggressiv och kasta en pappersmugg mot handläggaren. Enligt vittnesmål från kollegor var hans beteende väldigt hotfull och obehaglig.

Det aggressiva beteendet anmäldes.

Till Halls personalansvarsnämnd framförde SD-politikern att han inte ansåg sig vara hotfull eller aggressiv samt att han inte försökte påverka rekryteringen. Under ett personalsamtal berättade han att han inte mindes om han hade kastat pappersmuggen.

Trots mannens förnekanden finner personalansvarsnämnden inte skäl att ifrågasätta vittnesmålen från medarbetare som bevittnade händelsen. Ett beteende som straffades med en varning, konstaterar personalansvarsnämnden i beslutet.

Enligt Andreas Birgersson, vice ordförande för Sverigedemokraterna Södertälje, har mannen varit i kontakt med partiet och informerat dem om incidenten.

– Han har berättat vad han är anklagad för och hans version av händelserna. Han har aldrig gett oss anledning att tvivla på honom. Detta verkar för oss vara ett personalärende och vi har ingen intention att lägga oss i ärendet, säger Andreas Birgersson till Telgenytt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 juli 2023 03:30
Senast uppdaterad: 18 juli 2023 16:38

Trafikolycka på Enhöraleden – Person förd till sjukhus

Olycka räddningstjänsten 21

Arkivbild

En person har fört till sjukhus efter en singelolycka på Enhörnaleden ett fordon körde av vägen. Detta är den andra olyckan på samma sträcka inom loppet av en vecka.

Klockan 15:14 påkallades räddningstjänstens närvaro vid Lina Hage efter att SOS Alarm hade mottagit samtal om en bilolycka. Enligt SOS Alarm rörde det sig om en singelolycka som inträffade på Enhörnaleden. Räddningstjänsten, polisen och ambulansen ryckte omgående ut till platsen där de fann att ett fordon hade kört av vägen.

En person skadades i olyckan och fördes till sjukhus för vård av sina lindriga skador. Det exakta händelseförloppet och orsaken till olyckan är ännu inte känt och kommer att undersökas av polisen.

Olyckan är den andra på samma sträcka inom loppet av en vecka. Den 12 juli inträffade en annan trafikolycka på Enhörnaleden, där en person fick föras till sjukhuset med hjälp av en ambulanshelikopter.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 juli 2023 15:12
Senast uppdaterad: 17 juli 2023 15:26

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors