Företag i fokus:

DEBATT: Bankbedrägerier finansierar kriminella verksamheter

BankID bank kort

Foto: Alexander Isa

Bankbedrägerierna uppgår till 600 miljoner kronor på årsbasis, vilket bankernas slapphänthet i hög grad bidrar till. En lukrativ kriminell verksamhet med låga straff, där spararnas pengar går till skjutvapen, ammunition och narkotika. Politiken behöver därför göra det dyrt för bankerna att inte sätta stopp för bankbedrägerierna.

Villaägarnas Riksförbund har låtit göra en undersökning, där det framgår att den tekniska banksäkerheten på bankernas bankkonton är god så länge du inte blir lurad av en bedragare. Blir du lurad, är det dock inget som hindrar bedragaren från att tömma ditt bankkonto.

Bankerna skulle dock kunna hindra en bedragare, som har lurat dig. Till exempel med inställningsbara överföringsbegränsningar och överföringsfördröjningar. Men det är inget som bankerna har brytt sig om.

Det är därför inga problem för en bedragare att tömma den lurades bankkonto genom överföringar till ett stort antal främmande personer. I praktiken är därför bankerna möjliggörare av bankbedrägerierna, då de har verktygen att förhindra bankbedrägerierna, men avstår från att stoppa dem.

Vad som ytterligare sänker bankernas ambition, är nuvarande praxis hos bankerna och Allmänna reklamationsnämnden. Den innebär att när kunderna lurats att själva swisha över pengarna, får de själva bära hela förlusten. En praxis som enligt Villaägarnas förmenande strider mot HD-domen förra året som lade ett större ansvar för bedrägerierna på bankerna. Men stöder bankernas tes att bankbedrägerierna är kundernas fel.

(Annonslänk)

Banksäkerhet som hindrar bankbedrägerier, när någon har blivit lurad, är en fråga om vilja. Så länge de svenska bankerna saknar tillräcklig vilja att göra något åt bedrägerierna och politikerna inte agerar, lär det inte hända något.

”Vaccinera dig själv mot bankbedrägerier genom att lämna din fullservicebank”

Oavsett vilken åsikt man har om bankbedrägerier, går det inte att komma ifrån att de är en betydande finansieringskälla för den organiserade brottsligheten. Om gängvåldet ska minska, behöver politiken sätta press på bankerna att minska bankbedrägerierna, så att gängens finansieringsmöjligheter av kriminella aktiviteter försvåras. 

Det är naturligt att fokusera på vem som höll i avtryckaren vid senaste skjutningen, vem som blev skjuten och vad motivet var. Men frågorna om varifrån pengarna till vapnen och ammunitionen kom från, behöver också ställas.

Det kan vara lämpligt att riksdag och regering kallar till sig bankerna för samtal inför utsikterna om ny ekonomiskt kännbar lagstiftning som sätter tillräcklig press på bankerna att åtgärda bankbedrägerierna. Det går inte att se bankbedrägerierna som något isolerat småbrottsfenomen utan det är i allra högsta grad en del i ett betydande samhällsproblem, där skjutningarna är ett av symptomen.

I vår undersökning framkom att flera nischbanker inte tillåter överföringar till annat än egna konton på annan bank. Du kan därför vaccinera dig själv mot bankbedrägerier genom att lämna din fullservicebank. Om du har dina huvudsakliga bankmedel på en nischbank och medel för den dagliga livsföringen på en fullservicebank, kan en bedragare endast komma åt de mindre bankmedlen i fullservicebanken. Realistiskt sett lär dock det här inte medföra strömhopp av bankkunder från fullservicebankerna, då rörligheten mellan bankerna är låg. Men om politikerna sätter press på bankerna att minska bankbedrägerierna, kan det förhoppningsvis bidra till att bankerna att börja vidta åtgärder.

Ulf Stenberg
chefsjurist, Villaägarnas Riksförbund

Läs även: Bankerna måste ta ansvar när människor utsätts för bedrägerier

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 augusti 2023 10:49
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:58

Ett treårigt projekt sätts nu i verket – ”oerhört spännande”

Scania

Foto: Scania

Efter tre års förberedelser och forskning börjar DB Schenker nu testköra Scanias helelektriska tunga lastbil i ordinarie linjetrafik mellan Jönköping och Södertälje.

DB Schenker inleder tester av elektrifierade tunga fordon i daglig drift. Den helelektriska lastbilen, som ska ersätta det nuvarande dieseldrivna fjärrtransportfordonet, kommer att köra mellan terminalerna i Jönköping och Södertälje under kväll och natt, och distribuera gods till kunder på dagtid.

– För DB Schenker är syftet att testa och få erfarenhet av helelektriska tunga fordon i långväga linjetrafik. Elektrifieringen för de tunga fordonen spelar en avgörande roll för vår omställning till koldioxidneutrala transporter eftersom den tunga trafiken står för de största utsläppen för oss är det otroligt viktigt, säger Anna Hagberg, Head of Network & Linehaul på DB Schenker.

Laddningen av fordonet sker med ABB E-mobilitys högeffektsladdare på DB Schenkers terminaler. Lastbilen har en kapacitet på 728 kWh, med sju batterier, och är utrustad för att klara nordiska förhållanden med 64 ton GTW och en längd på 24 meter, utan laddning, över en sträcka på cirka 300 km.

DB Schenker börjar nu testköra Scanias helelektriska tunga lastbil i ordinarie linjetrafik.
Foto: Scania

Anna Hagberg betonar vikten av att minska utsläppen från fjärrtransporter, vilket är avgörande för både Scania och klimatet.

– Den helelektriska lastbilen kommer att transportera gods mellan terminalerna i Jönköping och Södertälje under kväll och natt, samt distribuera till våra kunder på respektive ort på dagtid. Det ställer höga krav på både bil och laddinfrastruktur, säger hon.

(Annonslänk)

Projektet E-Charge samlar 14 ledande parter inom fordonstillverkning, akademi, logistik, el och drivmedel för att påskynda utvecklingen av elektrifierade transporter. Ledt av Lindholmen Science Park, inkluderar deltagarna ABB E-Mobility, Chalmers, Circle K, DB Schenker, ICA, OKQ8, Linköpings universitet, Lunds universitet, Scania, Tommy Nordbergh Åkeri, Uppsala universitet, Vattenfall och AB Volvo. Finansieringen kommer från Fordonsstrategisk Forskning och Innovation (FFI).

– Det ska bli oerhört spännande och intressant att ta lärdomar av pilotprojektet. Förutom att vi kommer göra en stor koldioxidbesparing så ska det bli spännande att se hur chaufförens vardag förändras, säger Hagberg.

Projektet E-Charge erbjuder Scania en unik möjlighet att samarbeta med andra aktörer, vilket ger dem en plattform att testa och lära sig tillsammans.

– Tillsammans med DB Schenker testar vi nu lösningar i verkliga operationer, säger Tony Sandberg, Vice President Scania Pilot Partner.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 12:31
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 12:31

Klubbens ordförande utreds för grovt näringspenningtvätt

Nordic

Foto: Daniel Brace / Braceiller Productions.

Polisen genomförde en räd mot en bostad i Södertälje, där ordföranden för fotbollsklubben Nordic United FC greps och utreds för grov näringspenningtvätt. Detta rapporterar LT.

Ekobrottsmyndigheten har gripit ordföranden för fotbollsklubben Nordic United FC i ett tidigt tillslag vid 06-tiden på tisdagsmorgonen, rapporterar LT, som har fått det bekräftat av polisen. Enligt tidningen utreds mannen för grov näringspenningtvätt samt att gripandet och insatsen ska vara en del av den myndighetsgemensamma operationen Ragnhild

Dock är det ännu oklart vad klubbens ordförande är misstänkt för och om det rör fotbollsklubben eller något annat.

– Jag får inte kommentera det, utredningssekretessen förhindrar mig att uttala mig om det. Det enda jag kan säga är att han förnekar brott och kommer att samarbeta för att reda ut det här, säger mannens advokat, Fredrik Zettergren till LT.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 10:30
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 13:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors