Företag i fokus:

INSÄNDARE: Etablera trygga hubbar i Södertälje

2022_01_Granberg

Foto: Alexander Isa

Ett stökigt stadsdelscentrum förvandlas till en trygg och trivsam mötesplats!
En ny lag infördes 1 juli som ger alla kommuner större brottsförebyggande ansvar. I Södertälje pågår sedan länge ett nära samarbete mellan kommunen och polisen som fördjupats i det så kallade Pax – samarbetet innebär att även kommunens bolag skall involveras i det brottsförebyggande arbetet.

Redan nu har Telgebostäder och fastigheter börjat titta på vilka egna lokaler som möjligen kan användas till aktiviteter för unga i främst de så kallade utsatta områdena, allt detta är bra och möjligen (troligen) har man inspirerats av vårt förslag från 2022 där:

Realistpartiet föreslog att ta det brottsförebyggande arbetet till en helt ny och bevisat effektiv nivå genom att fysiskt etablera trygga hubbar i bostadsområden, vi la fram förslaget som motion redan oktober 2020, men tyvärr så röstades förslaget ned av majoriteten.

Vetenskapen och alla politiska partier är överens om att ju mer engagerat och synligt det lokala samhällets aktörer och boende blir, desto lägre blir brottligheten i området.

En trygg hubb är en fysisk plats, det kan vara i en lokal eller initialt i något så enkelt som en kontorsbod som är knutpunkten för hela verksamheten i det aktuella bostadsområdet. Avsikten är att verksamheten ska drivas med utgångspunkt från evidensbaserade erfarenheter och forskning kring situationell brottsprevention.

Hubben ska bemannas av anställd personal, men också ta hjälp av volontärer, eldsjälar i området, engagera det lokala näringslivet, föreningslivet, hyresvärdar och det är viktigt att engagera föräldrar i så stor utsträckning som möjligt.
Tillsammans så planeras trygghetsskapande aktiviteter, lek och aktiviteter för barn, unga och familjer.

”Det är en fördel och stöd till polis och myndigheter”

En lokalt förankrad hubb kommer bidra till att de lokala aktörerna och familjerna känner större ansvar för sitt område, dessutom känner de sitt område bäst och vet vilka de negativa aktörerna är, det är en fördel och stöd till polis och myndigheter.
Vår bedömning är att näringslivet , föreningslivet och familjerna i området skulle välkomna detta initiativ med öppna armar och gärna bidra till trygghetsskapande och brottsförebyggande aktiviteter i samarbete med kommunen, de kommunala bolagen och även de privata fastighetsägarna.

Realistpartiet har inspirerats av likande verksamheter som bevisligen fungerar i andra kommuner där man kallar sitt arbete för AMP – Modellen.
Branschorganisationerna Svensk Försäkring och Svensk Handel tillsammans med fastighetsbolagen AMF Fastigheter, Atrium Ljungberg, Humlegården Fastigheter och Vasakronan har bildat Centrum för AMP.  En ideell förening för att främja etablering, utveckling och spridning av AMP-modellen i Sverige.

Ett exempel är i Uppsala, sedan våren 2021 arbetar Centrum för AMP med ett aktivt omhändertagande av platsen för att skapa en inbjudande och välkomnade miljö.
Platsen ska vara en upplevelserik och folklig mötesplats uppskattad av många, över alla säsonger. Uppsala kommun, Atrium Ljungberg och Vasakronan finansierar arbetet.

Realistpartiets plan är att skapa en Södertäljemodell där vi kallar enheterna för trygga hubbar och anpassar varje enhet efter områdets behov.

Vi finansierar de trygga hubbarna i höstens budgetförslag och vi bjuder in övriga partier att tillsammans komma överens om hur arbetet ska genomföras och komma igång snarast, vi lägger därmed ingen prestige i detta, det viktiga är att det blir bra!

Joakim Granberg
Realistpartiet

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 augusti 2023 10:49
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Ett treårigt projekt sätts nu i verket – ”oerhört spännande”

Scania

Foto: Scania

Efter tre års förberedelser och forskning börjar DB Schenker nu testköra Scanias helelektriska tunga lastbil i ordinarie linjetrafik mellan Jönköping och Södertälje.

DB Schenker inleder tester av elektrifierade tunga fordon i daglig drift. Den helelektriska lastbilen, som ska ersätta det nuvarande dieseldrivna fjärrtransportfordonet, kommer att köra mellan terminalerna i Jönköping och Södertälje under kväll och natt, och distribuera gods till kunder på dagtid.

– För DB Schenker är syftet att testa och få erfarenhet av helelektriska tunga fordon i långväga linjetrafik. Elektrifieringen för de tunga fordonen spelar en avgörande roll för vår omställning till koldioxidneutrala transporter eftersom den tunga trafiken står för de största utsläppen för oss är det otroligt viktigt, säger Anna Hagberg, Head of Network & Linehaul på DB Schenker.

Laddningen av fordonet sker med ABB E-mobilitys högeffektsladdare på DB Schenkers terminaler. Lastbilen har en kapacitet på 728 kWh, med sju batterier, och är utrustad för att klara nordiska förhållanden med 64 ton GTW och en längd på 24 meter, utan laddning, över en sträcka på cirka 300 km.

DB Schenker börjar nu testköra Scanias helelektriska tunga lastbil i ordinarie linjetrafik.
Foto: Scania

Anna Hagberg betonar vikten av att minska utsläppen från fjärrtransporter, vilket är avgörande för både Scania och klimatet.

– Den helelektriska lastbilen kommer att transportera gods mellan terminalerna i Jönköping och Södertälje under kväll och natt, samt distribuera till våra kunder på respektive ort på dagtid. Det ställer höga krav på både bil och laddinfrastruktur, säger hon.

(Annonslänk)

Projektet E-Charge samlar 14 ledande parter inom fordonstillverkning, akademi, logistik, el och drivmedel för att påskynda utvecklingen av elektrifierade transporter. Ledt av Lindholmen Science Park, inkluderar deltagarna ABB E-Mobility, Chalmers, Circle K, DB Schenker, ICA, OKQ8, Linköpings universitet, Lunds universitet, Scania, Tommy Nordbergh Åkeri, Uppsala universitet, Vattenfall och AB Volvo. Finansieringen kommer från Fordonsstrategisk Forskning och Innovation (FFI).

– Det ska bli oerhört spännande och intressant att ta lärdomar av pilotprojektet. Förutom att vi kommer göra en stor koldioxidbesparing så ska det bli spännande att se hur chaufförens vardag förändras, säger Hagberg.

Projektet E-Charge erbjuder Scania en unik möjlighet att samarbeta med andra aktörer, vilket ger dem en plattform att testa och lära sig tillsammans.

– Tillsammans med DB Schenker testar vi nu lösningar i verkliga operationer, säger Tony Sandberg, Vice President Scania Pilot Partner.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 12:31
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 12:31

Klubbens ordförande utreds för grovt näringspenningtvätt

Nordic

Foto: Daniel Brace / Braceiller Productions.

Polisen genomförde en räd mot en bostad i Södertälje, där ordföranden för fotbollsklubben Nordic United FC greps och utreds för grov näringspenningtvätt. Detta rapporterar LT.

Ekobrottsmyndigheten har gripit ordföranden för fotbollsklubben Nordic United FC i ett tidigt tillslag vid 06-tiden på tisdagsmorgonen, rapporterar LT, som har fått det bekräftat av polisen. Enligt tidningen utreds mannen för grov näringspenningtvätt samt att gripandet och insatsen ska vara en del av den myndighetsgemensamma operationen Ragnhild

Dock är det ännu oklart vad klubbens ordförande är misstänkt för och om det rör fotbollsklubben eller något annat.

– Jag får inte kommentera det, utredningssekretessen förhindrar mig att uttala mig om det. Det enda jag kan säga är att han förnekar brott och kommer att samarbeta för att reda ut det här, säger mannens advokat, Fredrik Zettergren till LT.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 10:30
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 13:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors