Företag i fokus:

INSÄNDARE: Etablera trygga hubbar i Södertälje

2022_01_Granberg

Foto: Alexander Isa

Ett stökigt stadsdelscentrum förvandlas till en trygg och trivsam mötesplats!
En ny lag infördes 1 juli som ger alla kommuner större brottsförebyggande ansvar. I Södertälje pågår sedan länge ett nära samarbete mellan kommunen och polisen som fördjupats i det så kallade Pax – samarbetet innebär att även kommunens bolag skall involveras i det brottsförebyggande arbetet.

Redan nu har Telgebostäder och fastigheter börjat titta på vilka egna lokaler som möjligen kan användas till aktiviteter för unga i främst de så kallade utsatta områdena, allt detta är bra och möjligen (troligen) har man inspirerats av vårt förslag från 2022 där:

Realistpartiet föreslog att ta det brottsförebyggande arbetet till en helt ny och bevisat effektiv nivå genom att fysiskt etablera trygga hubbar i bostadsområden, vi la fram förslaget som motion redan oktober 2020, men tyvärr så röstades förslaget ned av majoriteten.

Vetenskapen och alla politiska partier är överens om att ju mer engagerat och synligt det lokala samhällets aktörer och boende blir, desto lägre blir brottligheten i området.

En trygg hubb är en fysisk plats, det kan vara i en lokal eller initialt i något så enkelt som en kontorsbod som är knutpunkten för hela verksamheten i det aktuella bostadsområdet. Avsikten är att verksamheten ska drivas med utgångspunkt från evidensbaserade erfarenheter och forskning kring situationell brottsprevention.

Hubben ska bemannas av anställd personal, men också ta hjälp av volontärer, eldsjälar i området, engagera det lokala näringslivet, föreningslivet, hyresvärdar och det är viktigt att engagera föräldrar i så stor utsträckning som möjligt.
Tillsammans så planeras trygghetsskapande aktiviteter, lek och aktiviteter för barn, unga och familjer.

”Det är en fördel och stöd till polis och myndigheter”

En lokalt förankrad hubb kommer bidra till att de lokala aktörerna och familjerna känner större ansvar för sitt område, dessutom känner de sitt område bäst och vet vilka de negativa aktörerna är, det är en fördel och stöd till polis och myndigheter.
Vår bedömning är att näringslivet , föreningslivet och familjerna i området skulle välkomna detta initiativ med öppna armar och gärna bidra till trygghetsskapande och brottsförebyggande aktiviteter i samarbete med kommunen, de kommunala bolagen och även de privata fastighetsägarna.

Realistpartiet har inspirerats av likande verksamheter som bevisligen fungerar i andra kommuner där man kallar sitt arbete för AMP – Modellen.
Branschorganisationerna Svensk Försäkring och Svensk Handel tillsammans med fastighetsbolagen AMF Fastigheter, Atrium Ljungberg, Humlegården Fastigheter och Vasakronan har bildat Centrum för AMP.  En ideell förening för att främja etablering, utveckling och spridning av AMP-modellen i Sverige.

Ett exempel är i Uppsala, sedan våren 2021 arbetar Centrum för AMP med ett aktivt omhändertagande av platsen för att skapa en inbjudande och välkomnade miljö.
Platsen ska vara en upplevelserik och folklig mötesplats uppskattad av många, över alla säsonger. Uppsala kommun, Atrium Ljungberg och Vasakronan finansierar arbetet.

Realistpartiets plan är att skapa en Södertäljemodell där vi kallar enheterna för trygga hubbar och anpassar varje enhet efter områdets behov.

Vi finansierar de trygga hubbarna i höstens budgetförslag och vi bjuder in övriga partier att tillsammans komma överens om hur arbetet ska genomföras och komma igång snarast, vi lägger därmed ingen prestige i detta, det viktiga är att det blir bra!

Joakim Granberg
Realistpartiet

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 augusti 2023 10:49
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Siktar mot A-laget: ”Man måste förtjäna sin plats”

DSC_0015_1

Egor Polin fick tillbringa mycket tid i J20
Foto: Daniel Hansson

Egor Polin värvades av SSK som en spelare till J20. Han fick dock möjlighet att skriva ett A-lagskontrakt redan sitt första år i klubben.

-Det är klart att man hade velat få lite mer speltid i A-laget, säger Polin om fjolårssäsongen.

Egors säsong blev ryckig, spel i J20 varvat med lite byten i A-laget. Han blev utlånad till Tranås och kom sedan tillbaka för spel med J20 igen. Tufft läge för den 19-åriga forwardstalangen, där alternativen antingen var att tjura eller att bita ihop och kämpa på.

-Det är lite både och skulle jag säga. Det är kul att man får vara med så mycket som möjligt i A-laget, alltid kul att spela, vilket gör att jag kan kombinera, säger Egor Polin till Telgenytt.

-När jag inte får så mycket speltid i A-laget så kan jag komma ner och få speltid i J20, vilket är bra, säger han fortsättningsvis.

-Sedan var det bara kul att få komma till Tranås och spela seniorhockey. Att möta lite äldre och större spelare, lite mer vuxenhockey så att säga.

Var du förtjänt av mer speltid i A-laget tycker du?

-Man vill ju inte klaga eller tjafsa om något. Men det är klart att man hade velat få lite mer speltid i A-laget, få chansen något mer. Sedan är det ju svårt att ta plats, det är många andra bra spelare här i Södertälje.

Polin skrev på ett 2-årigt kontrakt för spel i A-laget. Forwarden som fyller 20 i slutet av april har ett år kvar av det avtalet och han kommer då göra sitt första år som senior.

Hans fokus är att försöka ta en ordinarie tröja i Södertälje Sportklubbs representationslag säsongen 2024-25. Just nu ingår han i de planerna när försäsongen drar igång nästa vecka.

-Jag och tränarna har snackat lite om det. Nu är det ju fullt fokus här på nästa säsong.

-Såklart måste man ju förtjäna sin plats. Det kommer jag behöva visa på försäsongen och under träningsmatcherna att man ska ha en plats här.

Egor Polin
Foto. Shamash Oyal

Vad är den största omställningen från spel i J20 till spel i A-laget?

-Det är mer struktur, det blir lite mer gameplan i A-laget. Allt går mycket snabbare, spelarna är lite starkare och snabbare.

-Det är farten i allt som är den största skillnaden. Spelarna är större och starkare.

SSK:s J20 startade sin säsong övertygande men fick det tyngre mot slutet av J20 Nationell södra och missade topp tio i sista omgången. Via fortsättningsserien tog man sig dock till slutspel och slog där ut HV71 i första rundan. Sedan tog det stopp mot Djurgården i kvartsfinalen.

-Det är klart att vi ville gå längre än vi gick i år. Vi hade ju velat komma till semifinal såklart. Jag tycker att vi gjorde ett bra slutspel och det var såklart viktigt att vi kunde slå ut HV71.

-Tråkigt att vi torskade mot Djurgården, vi hade som mål att gå vidare. Vi visade ändå under säsongen att vi är ett bra lag och att vi kan komma långt.

Vad är främsta fokuset i din träning för att ta en tröja i A-laget?

-Vi har inte snackat om det så mycket. Lär väl snacka med fystränaren om det när vi drar igång nästa vecka. Något jag känner själv är att bygga på mig mer muskler och gå upp några extra kilon. Så att man växer till sig lite på bredden.

För att bli starkare i närkamper och längs sargerna?

-Allmänt bli starkare. Det kommer gå snabbare nästa år än vad man är van vid så det är viktigt att ha en riktigt bra försäsong och bygga på sig muskler.

(Annonslänk)

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 april 2024 09:40
Senast uppdaterad: 17 april 2024 11:40

Scania initierar pilotprogram för självkörande lastbilar

a83b7de729cd6314_org

Pressbild: Scania

Scania tar ett stort kliv framåt inom autonoma transporter genom att lansera ett pilotprogram för självkörande lastbilar och Plus för att integrera avancerad självkörande teknik i sina fordon.

– Vi satsar hårt på att utveckla helt integrerade självkörande lösningar, säger Peter Hafmar, Head of Autonomous Solutions inom Scania. 

(Annonslänk)

Scania lanserar Autonomous Commercial Pilot Programme i ett samarbete med det amerikanska teknikföretaget Plus för att utveckla och implementera självkörande lastbilar. Detta initiativ är en del av Scanias ambition att förnya transportsektorn med autonoma lösningar som ökar effektiviteten, minskar utsläppen och förbättrar trafiksäkerheten.

– Plus är hedrade över att ha blivit utvalt av Scania som företagets långsiktiga teknologipartner inom självkörande transporter, säger Shawn Kerrigan, COO och medgrundare av Plus. 

Scania intensifierar utvecklingen av autonoma transporter mellan logistikcentrum.
Pressbild: Scania

– Vi kommer att använda vår erfarenhet av att implementera vår modulära och flexibla mjukvara globalt för att påskynda Scanias utveckling av högpresterande autonom lastbilsteknik. Tekniken kommer att kunna integreras i kundens verksamhet på ett säkert och enkelt sätt, samt kunna sättas i drift kommersiellt i stor skala.

Genom att integrera Plus SuperDrive™ teknik, som möjliggör helt automatiserad körning på nivå 4, strävar Scania efter att involvera kunder i utvecklingen av hållbara transportkoncept. Efter positiva tester i Sverige sedan 2021, siktar företaget på att utöka sin verksamhet i Europa under 2024. Detta steg mot autonoma transporter syftar till att möta den globala förarbristen och initiera en större kommersiell expansion.

– Vi ser självkörande transporter som en viktig del av vårt kompletta erbjudande av säkra, effektiva och hållbara transportlösningar som kan anpassas efter varje enskild kunds specifika behov. Detta stärks ytterligare av TRATON Groups partnerskap med Plus. 

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 april 2024 20:05
Senast uppdaterad: 16 april 2024 20:05

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors