Företag i fokus:

TELGENYTT AVSLÖJAR: Brister sedan 2019 – Nu sätter Miljökontoret ner foten

Gästhamnen

Södertälje Gästhamn. Foto: Alexander Isa

Efter ett tidigare utsläpp av drivmedel vid Södertälje gästhamn har Tekniska nämnden fått ett föreläggande från Miljökontoret angående den felaktiga installationen av oljeavskiljaren på platsen. Brister i hanteringen har lett till att verksamheten trots varningar och påminnelser har fortsatt i drift.

Den 19 juni 2019 rapporterades ett utsläpp vid Södertälje gästhamn till Miljökontoret. Vid en inspektion samma dag fastställdes att läckaget härstammade från ledningen till drivmedelspumpen för hydrerad vegetabilisk olja. Risken för att drivmedel skulle spridas till omgivande mark och vatten vid påfyllning av behållarna uppmärksammades av Miljönämnden, vilket ledde till att man omedelbart inledde ett ärende för att åtgärda problemen.

Dock dröjde det med att hitta en lösning.

Under hösten 2020 beslutade Miljönämnden att förbjuda Tekniska nämnden att driva Gästhamnen tills bristerna kring risken för drivmedelsspridning åtgärdades.

När båtsäsongen inleddes 2021 möttes båtarna av tomma pumpar vid Södertälje gästhamn.

Den ansvarige personen för att säkerställa behållarna vid gästhamnen var en av kommunens fastighetsförvaltare, Michael Lagerkvist. En nyinstallerad oljeavskiljare, med ett helt nytt system, installerades av PEAB, men vid besiktningen som genomfördes av Foria visade det sig att installationen inte var godkänd. Trots att bristerna i oljeavskiljaren inte hade åtgärdats och installationen inte var godkänd, fortsatte verksamheten under sommaren 2022 och även detta år.

Vid begäran på komplettering hävdade Michael Lagerkvist att han trodde att ärendet var avslutat, men Miljönämnden påpekade att de hade försökt nå honom upprepade gånger och skickat flera påminnelser om att åtgärda bristerna.

Michael Lagerkvist. Foto: Centerpartiet

I september 2022 skickade Miljökontoret ett krav på att få installationsprotokoll för oljeavskiljaren och bekräftelse om två nödstopp installerade på anläggningen, men handlingarna dröjde flera månader. Först den 12 januari i år kom kompletteringarna in, men fortfarande saknades installationskontrollen för att säkerställa att den nya oljeavskiljaren var tät och fungerade korrekt.

Kompletteringen dröjde ytterligare, och i april undrade Lagerkvist varför installationsbesiktningen var nödvändig. Miljökontoret förklarade då att det är ett krav i kommunen vid nyinstallation av oljeavskiljare.

Slutligen, i början av sommaren den 8 juni, mottog Miljökontoret protokollet som visade att oljeavskiljaren inte var godkänd. Därefter fattade Miljökontoret beslutet den 27 juni att utfärda ett föreläggande till kollegorna på Tekniska Nämnden och krävde att installationskontrollen av oljeavskiljaren skulle genomföras senast tre veckor efter att tekniska nämnden mottagit beslutet.

”Miljönämnden anser att en installationskontroll av oljeavskiljaren för att säkerställa att den är tät och fungerar korrekt är rimlig,” skriver nämnden i föreläggandet.

Gästhamnens oljeavskiljare. Foto: Alexander Isa

Brevet mottogs av Michael Lagerkvist, kommunens fastighetsförvaltare, men kravet på att installationskontrollen av oljeavskiljaren skulle genomföras inom tre veckor har dock inte uppfyllts. Enligt Miljökontoret skickades ett mejl från Samhällsbyggnadskontoret den 21 juli där de framförde att de inte skulle uppfylla kravet och begärde uppskov.

I ett mail till Telgenytt berättar Miljökontoret att Lagerkvist och Tekniska nämnden ansökte om 4 veckors förlängning av föreläggandet.

– Tekniska nämnden har inte lämnat in de efterfrågade uppgifterna till miljökontoret. Tekniska nämnden har ansökt om uppskov gällande att lämna in de uppgifter som Miljönämnden förelagt dem om att redovisa för miljökontoret. Miljönämnden har gjort bedömningen att beslutet gäller och kommer därmed inte att ge uppskov på redovisningsdatumet, skriver Hanna Ullström, inspektör på Miljökontoret i Södertälje kommun, i ett mail till Telgenytt.

Telgenytt söker Michael Lagerkvist, kommunens fastighetsförvaltare.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 augusti 2023 15:15
Senast uppdaterad: 23 augusti 2023 00:38

Lämnar Telge för hotellkedjan – ”Det är ett drömjobb”

Foto: Stadsrum/Wynn hotell

Anna Rosang rekryterades till det tidigare kommunägda Telge Energi som marknadschef 2021. Tre år senare lämnar hon sin position inom företaget för att anta en ny chefsroll hos Winn Hotel Group, koncernen som ska driva Marenhotellet.

Anna Rosang, som tidigare innehaft en ledande position inom Telge koncernen, har nu officiellt tillträtt som Chief Commercial Officer hos Winn Hotel Group. Rosang, med över 15 års erfarenhet av ledande roller inom digitalisering och e-handel, har en gedigen karriär bakom sig inklusive nyckelpositioner hos ODEON Cinemas Group och Filmstaden. Hennes expertis inom digital kundrelation och försäljning har varit avgörande för hennes tidigare framgångar.

– Anna Rosangs gedigna erfarenhet av digital affärsutveckling, varumärken och försäljning i kombination med Winns förmåga att driva hotell är en förutsättning för att vi ska nå vårt mål om att dubbla omsättningen inom fem år, säger Anders Junger, VD och Koncernchef för Winn Hotel Group.

Marenprojektet väntas stå klart 2025. Foto. Stadsrum

Winn Hotel Group, som äger projektet för det nya Clarion-hotellet med 184 rum i centrala Södertälje, planerar att dubbla sin omsättning från 700 miljoner till 1,4 miljarder inom de närmaste fem åren. Denna ambitiösa tillväxtstrategi inkluderar betydande investeringar i både befintliga och nya hotellanläggningar samt en fokuserad satsning på digital försäljning och förbättring av gästresan.

– Inom de fem närmsta åren ska Winn därför investera 800 miljoner kronor, där hälften går till att renovera, bygga ut och bygga spa på befintliga hotell samt hälften till att bygga flera nya destinationshotell på attraktiva lägen, säger Anders Junger, VD och Koncernchef för Winn Hotel Group.

Anna Rosang lämnar positionen som marknadschef på Telge energi.
I sin nya roll hos Winn Hotel Group kommer Rosang att leda utvecklingen av den nya kommersiella funktionen, med ett övergripande ansvar för att säkra framgången i bolagets satsningar. Detta kommer bland annat att innefatta utvecklingen av digital försäljning och en förbättrad digital gästupplevelse.

– Att jobba med digitalisering av hotellbranschen är som att komma hem ­– det är ett drömjobb. Jag har mycket att bidra med och ambitiösa mål om starka resultat. Förutom digitalisering och e-handel brinner jag för varumärken och försäljning, säger Anna Rosang, Chief Commercial Officer för Winn Hotel Group.

Med Rosangs omfattande erfarenhet och ledarskap ser Winn Hotel Group fram emot att nå sina ambitiösa mål, inklusive lanseringen av det nya Clarion-hotellet i Södertälje, planerat att öppna i slutet av 2025.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 februari 2024 15:50
Senast uppdaterad: 8 februari 2024 15:50

DEBATT: NPF-anpassa våra skolor i större utsträckning

Anna Syr

Anna Syrjänen. Gruppledare, Kristdemokraterna. Foto: Liza Simonsson

Svar på insändare: Lärandet får inte anpassas bort

Jag minns min skolgång på 90-talet. Även om den ägde rum i Finland och inte i Sverige så finns det både likheter och skillnader. Jag tänker ofta på de mer utmanande eleverna i klassrummet, som de stökiga killarna.

Jag tänker på en tjej med en fysisk funktionsnedsättning, som tvingades gå runt skolbyggnaden under varje idrottslektion. Jag tänker också på mig själv, som hade svårt att somna på nätterna och fick rådet att sjunga godnatt visor i mitt huvud för att hitta lugn.

Jag behövde mer stöd och hjälp än bara enkla råd från min lärare. Satu, som var tvungen att promenera runt skolbyggnaden, krävde mer meningsfulla och anpassade idrottslektioner, medan de stökiga killarna var i behov av ett individuellt anpassat stöd för sin skolgång.

”Det finns mycket från min skoltid som jag önskar att vi hade kvar idag”

Liberalernas Metin Hawsho längtar i ett inlägg efter bättre eller kanske svunna tider. Det finns mycket från min skoltid som jag önskar att vi hade kvar idag, till exempel disciplin och respekt för läraren. Men det jag är glad över nu är att vi ser varje individ och gör anpassningar för att varje unikt barn ska få det stöd det behöver. Att arbeta enskilt med en vuxen i ett separat rum är en anpassning. Att gå till biblioteket i mindre grupper är en annan. Det känns som att Hawsho blandar ihop äpplen och päron när han identifierar just ”anpassningar” som ett problem, när problemet egentligen ligger någon annanstans.

(Annonslänk)

Jag tycker inte att vi gör tillräckligt idag, utan måste satsa på anpassningar i större utsträckning. Kristdemokraterna anser att alla skolor i Södertälje bör vara anpassade för NPF (Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar). En NPF-anpassad skola innebär bland annat att man inte behöver ha en specifik diagnos för att få tillgång till olika hjälpmedel och att alla som arbetar på skolan har goda kunskaper om NPF.

Att vara inriktad mot NPF handlar om att tänka om och använda resurserna på bästa möjliga sätt. Här är bemötande och förståelse nyckelbegrepp. Fysiska anpassningar i klassrummet kan vara ergonomiska stolar med fjädring, justerbara ståbord, avskärmade arbetsplatser och inbjudande säckstolar. Lärare på en NPF-anpassad skola har generellt en väl synlig lektionsplan på tavlan, där syftet med varje uppgift förklaras, inklusive tydlig inledning, avslutning och redovisning av arbetsområdet.

Vad är det egentligen i ovannämnda anpassningar som ”anpassar bort” lärandet enligt Liberalerna?

Anna Syrjänen
Gruppledare, Kristdemokraterna

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 februari 2024 13:37
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors