Företag i fokus:

TELGENYTT AVSLÖJAR: Brister sedan 2019 – Nu sätter Miljökontoret ner foten

Gästhamnen

Södertälje Gästhamn. Foto: Alexander Isa

Efter ett tidigare utsläpp av drivmedel vid Södertälje gästhamn har Tekniska nämnden fått ett föreläggande från Miljökontoret angående den felaktiga installationen av oljeavskiljaren på platsen. Brister i hanteringen har lett till att verksamheten trots varningar och påminnelser har fortsatt i drift.

Den 19 juni 2019 rapporterades ett utsläpp vid Södertälje gästhamn till Miljökontoret. Vid en inspektion samma dag fastställdes att läckaget härstammade från ledningen till drivmedelspumpen för hydrerad vegetabilisk olja. Risken för att drivmedel skulle spridas till omgivande mark och vatten vid påfyllning av behållarna uppmärksammades av Miljönämnden, vilket ledde till att man omedelbart inledde ett ärende för att åtgärda problemen.

Dock dröjde det med att hitta en lösning.

Under hösten 2020 beslutade Miljönämnden att förbjuda Tekniska nämnden att driva Gästhamnen tills bristerna kring risken för drivmedelsspridning åtgärdades.

När båtsäsongen inleddes 2021 möttes båtarna av tomma pumpar vid Södertälje gästhamn.

Den ansvarige personen för att säkerställa behållarna vid gästhamnen var en av kommunens fastighetsförvaltare, Michael Lagerkvist. En nyinstallerad oljeavskiljare, med ett helt nytt system, installerades av PEAB, men vid besiktningen som genomfördes av Foria visade det sig att installationen inte var godkänd. Trots att bristerna i oljeavskiljaren inte hade åtgärdats och installationen inte var godkänd, fortsatte verksamheten under sommaren 2022 och även detta år.

Vid begäran på komplettering hävdade Michael Lagerkvist att han trodde att ärendet var avslutat, men Miljönämnden påpekade att de hade försökt nå honom upprepade gånger och skickat flera påminnelser om att åtgärda bristerna.

Michael Lagerkvist. Foto: Centerpartiet

I september 2022 skickade Miljökontoret ett krav på att få installationsprotokoll för oljeavskiljaren och bekräftelse om två nödstopp installerade på anläggningen, men handlingarna dröjde flera månader. Först den 12 januari i år kom kompletteringarna in, men fortfarande saknades installationskontrollen för att säkerställa att den nya oljeavskiljaren var tät och fungerade korrekt.

Kompletteringen dröjde ytterligare, och i april undrade Lagerkvist varför installationsbesiktningen var nödvändig. Miljökontoret förklarade då att det är ett krav i kommunen vid nyinstallation av oljeavskiljare.

Slutligen, i början av sommaren den 8 juni, mottog Miljökontoret protokollet som visade att oljeavskiljaren inte var godkänd. Därefter fattade Miljökontoret beslutet den 27 juni att utfärda ett föreläggande till kollegorna på Tekniska Nämnden och krävde att installationskontrollen av oljeavskiljaren skulle genomföras senast tre veckor efter att tekniska nämnden mottagit beslutet.

”Miljönämnden anser att en installationskontroll av oljeavskiljaren för att säkerställa att den är tät och fungerar korrekt är rimlig,” skriver nämnden i föreläggandet.

Gästhamnens oljeavskiljare. Foto: Alexander Isa

Brevet mottogs av Michael Lagerkvist, kommunens fastighetsförvaltare, men kravet på att installationskontrollen av oljeavskiljaren skulle genomföras inom tre veckor har dock inte uppfyllts. Enligt Miljökontoret skickades ett mejl från Samhällsbyggnadskontoret den 21 juli där de framförde att de inte skulle uppfylla kravet och begärde uppskov.

I ett mail till Telgenytt berättar Miljökontoret att Lagerkvist och Tekniska nämnden ansökte om 4 veckors förlängning av föreläggandet.

– Tekniska nämnden har inte lämnat in de efterfrågade uppgifterna till miljökontoret. Tekniska nämnden har ansökt om uppskov gällande att lämna in de uppgifter som Miljönämnden förelagt dem om att redovisa för miljökontoret. Miljönämnden har gjort bedömningen att beslutet gäller och kommer därmed inte att ge uppskov på redovisningsdatumet, skriver Hanna Ullström, inspektör på Miljökontoret i Södertälje kommun, i ett mail till Telgenytt.

Telgenytt söker Michael Lagerkvist, kommunens fastighetsförvaltare.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 augusti 2023 15:15
Senast uppdaterad: 23 augusti 2023 00:38

Starkt år för Scania – ”Har varit ett händelserikt år”

Kallsater

David Källsäter, vd, Scania Sverige. Foto: Elmia Lastbil.

2023 blev ett framgångsrikt år för Scania. Trots komponentbrist och en svagare konjunktur, lyckades bolaget öka sina marknadsandelar och registreringar av tunga fordon, särskilt förbränningsmotorer.

– 2023 har varit ett händelserikt år där vi bland annat stoppade chassimonteringen i Södertälje under några månader för att anpassa ordinarie chassiline för ellastbilar. Vi invigde även batterisammansättningsfabriken där vi monterar batterimoduler och batteripack baserat på Northvolts celler, säger Scanias VD, David Källsäter.

Med 2856 registrerade fordon under året, vilket representerar en ökning från 40,6 procent 2022 till 43,1 procent 2023, dominerade Scania marknaden för lastbilar med förbränningsmotorer i Sverige.

Källsäter betonade vikten av deras V8-motorer och den nya Super-drivlinan, som utmärker sig med den lägsta bränsleförbrukningen på marknaden enligt jämförelsetester. Han underströk även betydelsen av att minska bränsleförbrukningen i förbränningsmotorer för att nå klimatmål, och lyfte fram möjligheten att använda förnybara drivmedel som HVO, biogas och RME.

– Det är glädjande att elektrifieringen ökar i Sverige. Tyvärr har vi inte kunnat leverera så många fordon under 2023 som vi önskat. Samtidigt är kunderna väldigt nöjda med de ellastbilar som levererats, säger Källsäter.

(Annonslänk)

Förutom framgångar med förbränningsmotorer, gjorde Scania betydande framsteg inom hållbara transportlösningar. Andelen hållbara fordon (RME, gas, elektriska och hybridlösningar) bland Scanias registrerade fordon ökade till 24,2 procent, en ökning med 9,5 procentenheter jämfört med föregående år. Elektriska fordon i branschen ökade med 73,5 procent jämfört med 2022.

Scania har också engagerat sig i att bygga världens mest hållbara ellastbil och införde nyligen gröna inköpskrav på sina leverantörer. I december mottog de den tyska utmärkelsen European Transport Award för sina ellastbilar, baserat på hållbarhetskriterier.

Företaget har ambitiösa klimatmål för sin leverantörskedja, produktion och kundernas koldioxidutsläpp, och var den första lastbilstillverkaren som antog vetenskapliga mål enligt Science Based Target initiative.

– Jag kan konstatera att vår plan för klimatmålen håller. Andelen lastbilar som är anpassade för ett förnybart drivmedel står idag för drygt en fjärdedel av vår totala volym. Inom fem år ska denna volym mer än fördubblas, säger David Källsäter.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 februari 2024 08:30
Senast uppdaterad: 9 februari 2024 18:13

Är Socialdemokraternas nya målgrupp de svagsinta?

Granberg foto- Liza

Foto: Liza Simosson

Forskning visar på att medelintelligensen har ökat för varje generation under hela 1900 talet fram till 2000 talet, då den i stället sjunker år för år, något som Socialdemokraterna verkar ha tagit fasta på och dragit slutsatsen att sanning och fakta inte är lika viktigt längre, utan det är vad man säger för stunden och hur många som kan tänkas tro på det som räknas!

Jag drar denna slutsats då jag aldrig tidigare sett något riksdagsparti så systematiskt kabla ut uppenbara lögner helt utan att skämmas, även när en lögn synas i riksmedia står man fast vid lögnen då man kallt räknar med att de svagsinta inte ska faktagranska utan i stället blint tro på den falska propaganda som öses ut.

Jag tänker främst på Magdalena Anderssons (S) utspel om att man alltid haft en stram invandringspolitik, det trots att man styrde Sverige mellan 2014–2022 då invandringen var extremt hög och okontrollerad.

Nu påstår Socialdemokraterna att det är alla andras fel att Sverige haft en okontrollerad invandring under Socialdemokraternas period vid makten.
Ett bisarrt utspel, tror ens de svagsinta på den lögnen?

När man ställs mot väggen av journalister som faktiskt ställer de rätta frågorna om Socialdemokraternas politik under perioden 2014–2022 och om den verkligen var för en stram invandring? – Ja då skyller man på Miljöpartiet, det var nog mer en MP regering än en S regering under den perioden. Noterbart är att Daniel Helldén (MP) har varit tydlig med raka motsatsen till en stram invandring om de ska ingå i en regering efter valet 2026 = Repris?

”Att uppenbart ljuga för folket ökar på politikerföraktet”

Att uppenbart ljuga för folket ökar på politikerföraktet enormt och även misstron mot myndighetspersoner, det skadar samhället som helhet.

Som Realist så bygger hela min politiska idé på att politiken ska vara transparent och tydlig i vad man står för och vad man vill göra eller inte göra, man ska också erkänna misstag som gjorts och inte skylla ifrån sig på andra, ta ansvar helt enkelt!

Ni som har följt mig vet att jag inte bara skäller på Sossar, utan även på moderater när det behövs då de sedan 2022 ingår i styret av Södertälje tillsammans med S och MP.

(Annonslänk)

Jag diskriminerar inget parti, alla som slösar bort skattepengar eller ljuger om fakta förtjänar att granskas, oppositionens uppdrag är att granska makthavarna!

Jag har varit tydlig med att jag vill återinföra tjänstemannaansvaret, och att det ska bli konsekvenser även när politiker slarvar bort skattepengar oavsett partitillhörighet!
Jag blir illamående när politiker kan göra bort sig nästan hur mycket som helst utan konsekvens, man löser sina skandaler genom att i efterhand bevilja sig själva ansvarsfrihet,
som i exemplet Fornhöjdsskandalen som sannolikt lett till åtal i det privata näringslivet.

Jag kommer inte helt osökt in på Ingela Nylund Watz (S) som är riksdagsledamot sedan 2010 och varit med under åren 2014–2022 då MP regeringen med S styrde Sverige.

I LT 6/2 drar Ingela i sin insändare helt skamlöst ett streck över S ansvar för samhällsutvecklingen under sina år vid makten, och att bankerna tog ut miljardvinster även under deras tid ”glömmer” hon och menar på att det är nya regeringens fel att bankerna tjänar mycket pengar.

”Drygt 1 år efter maktskiftet antyder Ingela, allt är nya regeringens fel”

Hon glömmer orsaker som kriget i Ukraina, hög inflation och höga räntor, det är inte problemet, utan alla samhällsproblem och familjers försämrade ekonomi har plötsligt uppstått på drygt 1 år efter maktskiftet antyder Ingela, allt är nya regeringens fel.

Att region Stockholm går back för första gången på 20 år sedan S tog över 2022 är också nya regeringens fel enligt Ingela Nylund Watz logik. Sist regionen gick back var också under en period av S styre, men det nämner inte Ingela såklart. Det skapar ett stort politikerförakt att ljuga så uppenbart för folket och förtroendet för politiker sjunker som en sten just tack vara utspel som Ingelas. En Fokus/Novus undersökning under valet 2022 visar på att så många som varannan väljare har tappat respekten för politiker och den politiska processen, inte så konstigt faktiskt.

Det är för Googlekunniga läsare tydligt att Ingelas insändare riktar sig mot svagsinta personer utan verklighetsförankring!

Joakim Granberg
Realistpartiet

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 februari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:25

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors