Företag i fokus:

Terrorhotnivån höjs – Hot från al-Qaida

30E67D93-BC81-4A5F-841B-C654A0F48E6E

Charlotte von Essen vid en tidigare pressträff. Foto: Skärmdump Regeringen.

Sverige höjer terrorhotnivån från nivå 3 till 4, meddelar Säpochefen under en presskonferens. Orsaken uppges vara händelser som koranbränningar.

– Vi har gått från att betraktas från ett legitimt mål till ett prioriterat mål, säger Charlotte von Essen, chef för Säkerhetspolisen under en pressträffs som inleddes klockan 13 på torsdagen.

Den ökande terrorhotbilden har lett till en revidering av den svenska terrorhotnivån. Beslutet innebär att det nu bedöms finnas ett påtagligt konkret terrorhot mot landet. Detta på grund av ökade hot från olika källor, inklusive hot från al-Qaida.

IMG_3471

Svenska flaggan brändes i Turkiet i samband med koranbränningarna i Sverige. Skrämdump : X/Twitter

Säpo, säkerhetspolisen, har varnat för att Sverige blivit ett fokus för allvarliga hot på grund av händelser som koranbränningar. Hoten har rapporterats från flera olika håll. Under veckan uppmanade terroristnätverket al-Qaida sina anhängare att hämnas på både Sverige och Danmark.

Nationellt centrum för terrorhotbedömning har konstaterat att högerextremistisk och islamistiskt motiverad terrorism utgör de främsta hoten mot Sverige. Den höjda hotnivån till nivå 4 indikerar att det finns en betydande sannolikhet för avsikt och förmåga att genomföra attentat.

– Säpo kan konstatera att vi är i ett försämrat läge och att detta hot kommer bestå under en längre tid, säger Charlotte von Essen

Samtidigt uppmanas människor att leva sina liv som vanligt, men forskaren Magnus Norell är kritisk till beslutet.

– Det är konstigt att man ska leva som vanligt och sen höjer man till fyra. Det är en motstridighet här som inte går att få ihop. Det man säger åt folk är att det blir farligare men samtidigt säger man att lev som vanligt men var försiktiga, hur då? Det får man inga svar på, säger han till TV4.

Läs även: – Britter avråds från att besöka Sverige – Varnar för terrordåd

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 augusti 2023 11:31
Senast uppdaterad: 17 augusti 2023 18:17

TELGENYTT AVSLÖJAR: Brister sedan 2019 – Nu sätter Miljökontoret ner foten

Gästhamnen

Södertälje Gästhamn. Foto: Alexander Isa

Efter ett tidigare utsläpp av drivmedel vid Södertälje gästhamn har Tekniska nämnden fått ett föreläggande från Miljökontoret angående den felaktiga installationen av oljeavskiljaren på platsen. Brister i hanteringen har lett till att verksamheten trots varningar och påminnelser har fortsatt i drift.

Den 19 juni 2019 rapporterades ett utsläpp vid Södertälje gästhamn till Miljökontoret. Vid en inspektion samma dag fastställdes att läckaget härstammade från ledningen till drivmedelspumpen för hydrerad vegetabilisk olja. Risken för att drivmedel skulle spridas till omgivande mark och vatten vid påfyllning av behållarna uppmärksammades av Miljönämnden, vilket ledde till att man omedelbart inledde ett ärende för att åtgärda problemen.

Dock dröjde det med att hitta en lösning.

Under hösten 2020 beslutade Miljönämnden att förbjuda Tekniska nämnden att driva Gästhamnen tills bristerna kring risken för drivmedelsspridning åtgärdades.

När båtsäsongen inleddes 2021 möttes båtarna av tomma pumpar vid Södertälje gästhamn.

Den ansvarige personen för att säkerställa behållarna vid gästhamnen var en av kommunens fastighetsförvaltare, Michael Lagerkvist. En nyinstallerad oljeavskiljare, med ett helt nytt system, installerades av PEAB, men vid besiktningen som genomfördes av Foria visade det sig att installationen inte var godkänd. Trots att bristerna i oljeavskiljaren inte hade åtgärdats och installationen inte var godkänd, fortsatte verksamheten under sommaren 2022 och även detta år.

Vid begäran på komplettering hävdade Michael Lagerkvist att han trodde att ärendet var avslutat, men Miljönämnden påpekade att de hade försökt nå honom upprepade gånger och skickat flera påminnelser om att åtgärda bristerna.

Michael Lagerkvist. Foto: Centerpartiet

I september 2022 skickade Miljökontoret ett krav på att få installationsprotokoll för oljeavskiljaren och bekräftelse om två nödstopp installerade på anläggningen, men handlingarna dröjde flera månader. Först den 12 januari i år kom kompletteringarna in, men fortfarande saknades installationskontrollen för att säkerställa att den nya oljeavskiljaren var tät och fungerade korrekt.

Kompletteringen dröjde ytterligare, och i april undrade Lagerkvist varför installationsbesiktningen var nödvändig. Miljökontoret förklarade då att det är ett krav i kommunen vid nyinstallation av oljeavskiljare.

Slutligen, i början av sommaren den 8 juni, mottog Miljökontoret protokollet som visade att oljeavskiljaren inte var godkänd. Därefter fattade Miljökontoret beslutet den 27 juni att utfärda ett föreläggande till kollegorna på Tekniska Nämnden och krävde att installationskontrollen av oljeavskiljaren skulle genomföras senast tre veckor efter att tekniska nämnden mottagit beslutet.

”Miljönämnden anser att en installationskontroll av oljeavskiljaren för att säkerställa att den är tät och fungerar korrekt är rimlig,” skriver nämnden i föreläggandet.

Gästhamnens oljeavskiljare. Foto: Alexander Isa

Brevet mottogs av Michael Lagerkvist, kommunens fastighetsförvaltare, men kravet på att installationskontrollen av oljeavskiljaren skulle genomföras inom tre veckor har dock inte uppfyllts. Enligt Miljökontoret skickades ett mejl från Samhällsbyggnadskontoret den 21 juli där de framförde att de inte skulle uppfylla kravet och begärde uppskov.

I ett mail till Telgenytt berättar Miljökontoret att Lagerkvist och Tekniska nämnden ansökte om 4 veckors förlängning av föreläggandet.

– Tekniska nämnden har inte lämnat in de efterfrågade uppgifterna till miljökontoret. Tekniska nämnden har ansökt om uppskov gällande att lämna in de uppgifter som Miljönämnden förelagt dem om att redovisa för miljökontoret. Miljönämnden har gjort bedömningen att beslutet gäller och kommer därmed inte att ge uppskov på redovisningsdatumet, skriver Hanna Ullström, inspektör på Miljökontoret i Södertälje kommun, i ett mail till Telgenytt.

Telgenytt söker Michael Lagerkvist, kommunens fastighetsförvaltare.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 augusti 2023 15:15
Senast uppdaterad: 23 augusti 2023 00:38

Olycka mellan en moped och personbil i Nykvarn

Olycka Ambulans

Arkivbild

En moped och en personbil var inblandade i en kollision strax före klockan halv fyra på tisdagseftermiddagen. Olyckan inträffade på väg 509 i Nykvarn.

Räddningstjänsten ryckte ut efter att ha mottagit ett larm om att en moped och en personbild. Enligt uppgifter hade mopeden kört in på sidan av fordonet. Olyckan inträffade på väg 509, varpå flera räddningsenheter snabbt ryckte ut till väg 509 mellan Rudkälla och Nykvarn.

Mopedföraren har enligt räddningstjänsten klarat sig med lindriga skador, inklusive smärta i knät. Vägen var delvis begränsad i samband med olyckan, men efter en kort stund var den åter öppen som vanligt för trafik.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 augusti 2023 14:45
Senast uppdaterad: 15 augusti 2023 15:15

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors