Företag i fokus:

Lärare i Södertälje prisades för framstående prestationer

B0A52AF5-1305-4395-9612-5C09053DAD36

Foto: Södertälje kommun

Under gårdagen, den 17 augusti, hedrade Utbildningsnämnden lärare i Södertälje genom att tilldela dem utmärkelser för deras betydande bidrag till undervisningen och skolans uppdrag.

Utmärkelsen tilldelas de som har uppnått en tydlig förbättring av undervisningens kvalitet och som har haft en positiv inverkan på elevernas resultat. Utöver detta delar Utbildningsnämnden ut olika utmärkelser under 2023. Dock var torsdagen särskilt minnesvärd då utmärkelserna för årets lärare, årets arbetslag, årets elevhälsoteam och årets elevhälsomedarbetare tilldelades.

Händelsen ägde rum under KUL-dagen (kompetensutvecklingsdag) för grundskolans lärare och KU-dagen (kompetensutvecklingsdag) för gymnasieskolan lärare.

Paulus Lasso och Anna Holmberg, årets lärare. Foto: Södertälje kommun.

”Paulus har på ett utomordentligt sätt utvecklat undervisningen. Hans goda ledarskap och pedagogiska förmåga lyser igenom. Paulus har en god förankring i pedagogisk och didaktisk teori, och omsätter detta i praktik. Han har höga förväntningar på sina elever och erbjuder eleverna fantastisk och relevant stöttning för att alla ska lyckas och lära sig. I Paulus klassrum möter man en tydlig och varierad undervisning med en lärmiljö som är lustfylld och samtidigt meningsfull. Man möter en lärare som med kärlek och respekt arbetar för alla elevers rätt till kunskap och utveckling.”

”Anna har visat goda kunskaper i att anpassa undervisningen utifrån alla elevers förutsättningar. Genom god struktur i undervisningen når eleverna goda resultat. Hennes undervisning utmanar eleverna till att prestera sitt absolut bästa och varje elev får möjlighet att utvecklas. Anna är mycket mån om att skapa goda relationer med elever och vårdnadshavare.”, skriver kommunen i motiveringen.

Ronna grundskola arbetslag åk 1. Årets arbetslag inom grundskola Foto: Södertälje kommun.

Motivering:

Arbetslaget för årskurs 1 har under året arbetat fokuserat på att se och följa varje enskild elevs utveckling och måluppfyllelse. De har arbetat med att öka kvalitén i undervisningen för att på så sätt höja resultaten. De har ett stort engagemang och en stor nyfikenhet på nya spår och idéer för att uppnå det. Deras positiva anda smittar av sig på alla.
Arbetslagets insats har inte bara lett till högre måluppfyllelse för eleverna utan en fin gemenskap med en Vi-känsla hos eleverna.

Igelsta grundskola arbetslag 9. Årets arbetslag inom grundskola. Foto: Södertälje kommun.

Motivering:

”Arbetslaget i årskurs 9 har under det här läsåret haft modet att vända blicken inåt och ställa sig de obekväma frågorna kring sitt ledarskap och sin undervisning. Genom forskning, kollegialt lärande och prestigelösa diskussioner kring planering, undervisning och bedömning har våra lärare lyckats höja kvalitén i undervisning på Igelsta grundskolas högstadium på ett föredömligt sätt. Det har lett till att niornas meritvärde och behörighet till gymnasiet har ökat avsevärt. Genom engagemang, motivation och en stark vilja till förändring och utveckling har våra lärare visat och bevisat att man kan skapa de bästa förutsättningarna för att våra elever ska lyckas.”

Utmärkelsen årets elevhälsoteam på gymnasieskolan. Täljegymnasiet arbetslag IA. Foto: Södertälje kommun.

Motivering:

”Tack vare mentorernas arbete har Tälje IA förbättrat relationerna med elever och deras vårdnadshavare samt utvecklat en trygg och ordnad miljö för varje enskild elev. Behov av stöd uppmärksammas snabbt och eleverna kopplas till rätt elevhälsopersonal utifrån behov. På så vis får eleverna det dagliga stöd de behöver för att gå vidare i sin utveckling mot sina individuella mål.”

Utmärkelsen delades även ut till Helena Rosén på Torekällgymnasiet för att hedra henne som årets elevhälsomedarbetare på gymnasieskolan. Hon var hon dock inte närvarande för att ta emot priset.

”Helenas arbete har bland annat resulterat i att skolans nya café nu har en hälsofrämjande profil samt att eleverna har möjlighet att delta i hälsofrämjande rastaktiviteter som fotboll och pingis. Helena har tillsammans med andra arbetat intensivt med främjande och åtgärdande arbete kring diskriminering och kränkningar och hon är en mycket god förebild för eleverna som alltid bemöts av värme och respekt. Hon är en starkt bidragande orsak till att så många av våra elever uttrycker att de är trygga på skolan.”, skriver kommunen i motivering.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 augusti 2023 10:44
Senast uppdaterad: 18 augusti 2023 10:44

Kommunanställd tvingas lämna – avslöjad för fusk

Sodertalje-kommun

Foto: Alexander Isa

En anställd vid Södertälje kommun har upptäckts för att ha både tagit emot lön och fakturerat kommunen genom eget bolag för samma arbete, det rapporterar LT.

Enligt en uppgiftslämnare till LT har en kommunanställd nyligen tvingats lämna sin tjänst. Detta efter att ha blivit avslöjad för ekonomiskt bedrägeri genom att ta emot lön från kommunen samtidigt som personen fakturerade kommunen för samma arbetsinsatser genom ett eget bolag.

Detta ska ha pågått under en längre tid utan kommunens vetskap och upptäcktes förra året när en annan anställd inom kommunen larmade om oegentligheterna.

LT har bekräftat att personen deltog i ett evenemang som kommunens representant under en ledig dag, men fakturerade arrangörerna över 3 000 kronor genom sitt privata bolag.

– Det hela ledde till att den här personen fick säga upp sig för att slippa polisanmälan, säger uppgiftslämnaren till tidningen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 januari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 25 januari 2024 08:29

Stor satsning på infrastrukturen planerad för Södertälje

C

Gustav Hemming (C). Pressbild

Trafikverket presenterade förra veckan sitt inriktningsunderlag för infrastrukturplaneringen, med särskilt fokus på Södertäljes roll i den regionala utvecklingen.

Den 15 januari lade Trafikverket fram sitt inriktningsunderlag för den kommande planperioden 2026–2037. Underlaget, som även skickades på extern remiss, inkluderar Södertälje som en viktig del av regionens infrastrukturella framtid. Enligt Gustav Hemming (C), behöver Stockholmsregionen, inklusive Södertälje, betydande investeringar för att stärka och säkra sin infrastruktur.

(Annonslänk)

– Från ett Stockholmsperspektiv är insatser för att säkra framkomligheten genom Södertälje, en bättre järnväg mellan Oslo och Stockholm och nya stambanor starkt motiverade både för beredskapen för konkurrenskraften och för klimatet, säger Hemming (C), infrastrukturregionråd i Region Stockholm.

Trafikverket betonade vikten av att noggrant utvärdera kostnader och nyttor i nya infrastrukturprojekt, med en prioritering på drift och underhåll. I dagsläget saknas dock finansiering för nya infrastrukturprojekt. Dessutom uppmärksammas ett finansieringsgap på cirka 140 miljarder kronor som krävs för att underhålla befintlig infrastruktur.

– Vi har en stor underhållsskuld i Stockholmsregionen och i landet i övrigt. Regeringen behöver skjuta till mer pengar till regionerna i länsplanerna. Att Trafikverket och regeringen pratar om beredskap saknar trovärdighet när regeringen inte tillför de medel som behövs, Gustav Hemming (C), infrastrukturregionråd.

Slutligen framhåller Trafikverket utmaningen med att nå de uppsatta klimatmålen med de nuvarande styrmedlen, vilket kan påverka både regional och nationell infrastrukturutveckling. Denna situation understryker behovet av förnyade ansträngningar och strategier för att säkerställa en hållbar och effektiv infrastruktur i Södertälje och Stockholmsregionen.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 januari 2024 19:51
Senast uppdaterad: 24 januari 2024 19:51

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors