Företag i fokus:

Lärare i Södertälje prisades för framstående prestationer

B0A52AF5-1305-4395-9612-5C09053DAD36

Foto: Södertälje kommun

Under gårdagen, den 17 augusti, hedrade Utbildningsnämnden lärare i Södertälje genom att tilldela dem utmärkelser för deras betydande bidrag till undervisningen och skolans uppdrag.

Utmärkelsen tilldelas de som har uppnått en tydlig förbättring av undervisningens kvalitet och som har haft en positiv inverkan på elevernas resultat. Utöver detta delar Utbildningsnämnden ut olika utmärkelser under 2023. Dock var torsdagen särskilt minnesvärd då utmärkelserna för årets lärare, årets arbetslag, årets elevhälsoteam och årets elevhälsomedarbetare tilldelades.

Händelsen ägde rum under KUL-dagen (kompetensutvecklingsdag) för grundskolans lärare och KU-dagen (kompetensutvecklingsdag) för gymnasieskolan lärare.

Paulus Lasso och Anna Holmberg, årets lärare. Foto: Södertälje kommun.

”Paulus har på ett utomordentligt sätt utvecklat undervisningen. Hans goda ledarskap och pedagogiska förmåga lyser igenom. Paulus har en god förankring i pedagogisk och didaktisk teori, och omsätter detta i praktik. Han har höga förväntningar på sina elever och erbjuder eleverna fantastisk och relevant stöttning för att alla ska lyckas och lära sig. I Paulus klassrum möter man en tydlig och varierad undervisning med en lärmiljö som är lustfylld och samtidigt meningsfull. Man möter en lärare som med kärlek och respekt arbetar för alla elevers rätt till kunskap och utveckling.”

”Anna har visat goda kunskaper i att anpassa undervisningen utifrån alla elevers förutsättningar. Genom god struktur i undervisningen når eleverna goda resultat. Hennes undervisning utmanar eleverna till att prestera sitt absolut bästa och varje elev får möjlighet att utvecklas. Anna är mycket mån om att skapa goda relationer med elever och vårdnadshavare.”, skriver kommunen i motiveringen.

Ronna grundskola arbetslag åk 1. Årets arbetslag inom grundskola Foto: Södertälje kommun.

Motivering:

Arbetslaget för årskurs 1 har under året arbetat fokuserat på att se och följa varje enskild elevs utveckling och måluppfyllelse. De har arbetat med att öka kvalitén i undervisningen för att på så sätt höja resultaten. De har ett stort engagemang och en stor nyfikenhet på nya spår och idéer för att uppnå det. Deras positiva anda smittar av sig på alla.
Arbetslagets insats har inte bara lett till högre måluppfyllelse för eleverna utan en fin gemenskap med en Vi-känsla hos eleverna.

Igelsta grundskola arbetslag 9. Årets arbetslag inom grundskola. Foto: Södertälje kommun.

Motivering:

”Arbetslaget i årskurs 9 har under det här läsåret haft modet att vända blicken inåt och ställa sig de obekväma frågorna kring sitt ledarskap och sin undervisning. Genom forskning, kollegialt lärande och prestigelösa diskussioner kring planering, undervisning och bedömning har våra lärare lyckats höja kvalitén i undervisning på Igelsta grundskolas högstadium på ett föredömligt sätt. Det har lett till att niornas meritvärde och behörighet till gymnasiet har ökat avsevärt. Genom engagemang, motivation och en stark vilja till förändring och utveckling har våra lärare visat och bevisat att man kan skapa de bästa förutsättningarna för att våra elever ska lyckas.”

Utmärkelsen årets elevhälsoteam på gymnasieskolan. Täljegymnasiet arbetslag IA. Foto: Södertälje kommun.

Motivering:

”Tack vare mentorernas arbete har Tälje IA förbättrat relationerna med elever och deras vårdnadshavare samt utvecklat en trygg och ordnad miljö för varje enskild elev. Behov av stöd uppmärksammas snabbt och eleverna kopplas till rätt elevhälsopersonal utifrån behov. På så vis får eleverna det dagliga stöd de behöver för att gå vidare i sin utveckling mot sina individuella mål.”

Utmärkelsen delades även ut till Helena Rosén på Torekällgymnasiet för att hedra henne som årets elevhälsomedarbetare på gymnasieskolan. Hon var hon dock inte närvarande för att ta emot priset.

”Helenas arbete har bland annat resulterat i att skolans nya café nu har en hälsofrämjande profil samt att eleverna har möjlighet att delta i hälsofrämjande rastaktiviteter som fotboll och pingis. Helena har tillsammans med andra arbetat intensivt med främjande och åtgärdande arbete kring diskriminering och kränkningar och hon är en mycket god förebild för eleverna som alltid bemöts av värme och respekt. Hon är en starkt bidragande orsak till att så många av våra elever uttrycker att de är trygga på skolan.”, skriver kommunen i motivering.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 augusti 2023 10:44
Senast uppdaterad: 18 augusti 2023 10:44

DEBATT: Barn måste socialisera sig – viktig för uppväxten

PIXNIO-Barn-iPad-skola

Foto: Pixnio

Det sociala samspelet i en klass är jätteviktigt för eleverna! Jag tycker att det är jätteviktigt att ha en bra klass fylld med vänner och trygghet. Med vänner och trygghet skapas en bra personlighet fylld med fina egenskaper.  

Av egen erfarenhet så märker jag att barn som växer upp utan vänner och trygghet resulterar till att barnen är rädda, icke nyfikna och icke modiga. Med vänner så utvecklas barn socialt. Genom att sedan småbarn har varit med vänner så har barn det mycket enklare att skaffa vänner då barnen är socialt enkla att kunna prata med. Ensamhet gör att barn får dålig sömn, göra de lättirriterade, rastlösa eller orkeslösa. I Röda korset hemsida står det ett citat  ”När vi känner oss ofrivilligt ensamma ökar nivån av stresshormoner.” (hämtad 15 maj 2023). Med detta citat visar jag att ensamhet har väldigt många konsekvenser.

Dessa konsekvenser drabbar även barn och inte bara vuxna. För att hindra dessa konsekvenser behövs ett socialt liv. Genom ett socialt liv träffar barn nya människor och lär sig att anpassa sig efter situationer då barnen har experimenterat med det tidigare.

Skolan är en extremt bra plats där barn kan socialisera sig. Skolan är en stor öppen plats fylld med barn. I skolan så sker det ofta samarbete. Genom samarbete socialiserar sig barn. Om barn har svårt att socialisera sig så är det vuxnas ansvar att hjälpa barnen. De ska till exempel få barnen att antingen jobba tillsammans eller umgås genom skoljobb eller liknande. 

”Jag förstår mig inte på människor som tycker att barn borde bli lämnade ifred”

Vissa människor tycker det är bra att barn inte har vänner. De tänker att de blir lugna och sansade utan vänner då de inte har någon energi att springa och leka med någon. Dock så håller jag inte med. Citat av Peter Strang som jobbar på karolinska institutet; ”När man är ensam för ofta kan det leda till sjukdomar som högt blodtryck och inflammationer i kroppen. Detta i sin tur ökar risken för hjärtinfarkt, stroke, demens och risken ökas för depression vid långvarig ofrivillig ensamhet.” (Hämtad 16 maj 2023). Detta gäller även barn. Med en social personlighet lär barn sig nya saker varje dag. Exempel på det kan vara hur de ska agera med olika människor. Barn lär sig att vara nyfikna, snälla, modiga och listan tar aldrig slut. Jag förstår mig inte på människor som tycker att barn borde bli lämnade ifred då det finns så många debattartiklar som inte håller med.  

Som sagt, det sociala samspelet är jätteviktigt för ett barn. När barn inte socialiserar sig resulteras det till att barnen blir lättirriterade, får dålig sömn eller rastlösa. Skolan är en utmärkt plats för barn att kunna socialisera sig då det är vuxnas ansvar att få barn att umgås om de har svårt med det.

Genom att barn socialiserar sig leder det till att barn lär sig att anpassa sig beroende på vem de är med och vilken situation det gäller. Att barn socialiserar sig är extremt viktigt, det påverkar barnens uppväxt.

Ban Al-Nashea  

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 januari 2024 11:49
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

SMHI varnar för ishalka och hårda vindar

FF0DD0D4-D890-4589-BF2F-A728DDBFCCBA

Foto: Paula Kass Elias

Ett intensivt lågtryck med ishalka och stormvindar har nått Stockholms län, inklusive Södertälje. SMHI varnar för svåra väderförhållanden i början av veckan och betydande störningar i trafiken.

Under natten till måndag drabbades stora delar av Sverige av ett kraftigt lågtryck som förde med sig starka vindar och betydande nederbörd – med regn i södra delarna och snöfall i norr. Dessa förhållanden har skapat en risk för ishalka, särskilt när regnet faller på redan kyliga vägytor.

För Stockholmsregionen innebär detta en ökad risk för trafikproblem. SMHI har utfärdat gula varningar för ishalka, vilket kan påverka framkomligheten på vägarna betydligt. Denna varning stöds av rapporter från Trafikverket, som noterar att de hårda vindarna tillsammans med ishalkan kan leda till störningar i trafiken under hela måndagen.

Varningen, som utfärdades redan på söndagskvällen, förväntas vara i kraft fram till midnatt på måndagen.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 januari 2024 08:23
Senast uppdaterad: 22 januari 2024 08:23

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors