Företag i fokus:

Kommunen och SL måste omgående agera i Glasberga

Buss Alex Ataseven

Arkivbild

Det är anmärkningsvärt att önskemålet om ökad turtäthet på linje 759 i Glasberga har ignorerats under så många år. Både SL och Södertälje kommun har uppenbarligen inte prioriterat detta ärende, vilket är frustrerande för oss som förlitar oss på kollektivtrafiken.

Boende i Glasberga har länge kämpat med att få gehör avseende busslinje 759, där det både har mailats och ringts till ansvariga, men där de flesta inte fått återkoppling eller i bästa fall fått standardsvar tillbaka; att trafikplanering är en ständig process som måste samverka för att genomföra en trafikförändring.

I dagens läge skapar den halvtimmesvisa busstrafiken under rusningstid problem för oss som resenärer. Överbefolkade bussar är en vanlig syn, och det är obekvämt att småbarnsföräldrar med barnvagnar inte alltid får plats.

”Situationen påverkar en bred grupp människor. Inte bara de som bor i Glasberga”

Med tre förskolor i området och en majoritet av Glasbergas ungefär 700 hushåll som barnfamiljer, är det tydligt att situationen påverkar en bred grupp människor. Inte bara de som bor i Glasberga, utan även de som måste transportera sina barn till förskolor och skolor utanför området.

Att införa 15-minuterstrafik under morgon- och kvällsrusningen (6:30-9:00 samt 16:00-18:00) skulle vara en nödvändig förbättring. Dessutom skulle detta steg inte bara lindra överbelastningen utan även ha positiva miljöeffekter. Om människor inte kan förlita sig på kollektivtrafiken kan det leda till ökad bilanvändning, vilket står i direkt motsats till SL:s uttalade klimatarbete.

Med tanke på att det skulle kräva endast nio extra bussturer för att genomföra detta, är det ett lågt pris att betala för den potentiella klimatvinsten. Vi uppmanar därför SL att ta dessa argument på allvar och överväga en omstrukturering av tidtabellen till 15-minuterstrafik. Det är hög tid att fokusera på passagerarnas behov och bidra till en mer hållbar och effektiv kollektivtrafik i Glasberga.

Vi är många som kräver omedelbar förändring med ökad turtäthet på linje 759.

Glasbergabo

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 augusti 2023 15:32
Senast uppdaterad: 20 augusti 2023 16:14

INSÄNDARE: Inför ytterligare en fri parkering i stadskärnan

Tage Gripenstam

Tage Gripenstam, Centerpartiets gruppledare.
Foto: Shamash Oyal

Sedan 2 april har det införts nya parkeringsregler vid parkeringarna vid Torekällskolan och Sorbonne,två parkeringar med två timmar fri parkering utan möjlighet att förlänga parkeringen. Det är något vi i Centerpartiet sagt ja till. 

Centerpartiet budgeterade i budget 2024 för att behålla det tidigare systemet med tre parkeringar i stadskärnan där det gällde 2 timmars fri parkering med möjlighet till betald förlängning. 

Ett system med fria parkeringar utan möjlighet till att förlänga parkeringen genom att betala en avgift har rimligen fördelar, det skapar en rörlighet där det finns tillgängliga p-platser för de som vill besöka centrum. Det gynnar restauranger, affärer och besökarna själva som behöver utföra ärenden som då kan kombineras med en fika eller lunch på stan. 

En nackdel är naturligtvis att det sammantaget blir färre parkeringar för de som vill parkera längre i den innersta stadskärnan. Positivt med det är att p-husen förhoppningsvis utnyttjas bättre eller att man väljer att parkera en bit längre bort, till exempel vid Tom Tits och parkeringen Mörten vid polishuset. 

”Det behövs ytterligare en parkering som ska ingå i det nya förslaget”

Det som nu saknas är en parkeringsplats i den norra delen av stadskärnan som kan ersätta de stora parkeringarna vid Tom Tits som nu är betalparkeringar. Det vill säga det behövs ytterligare en parkering som ska ingå i det nya förslaget med två timmar fri parkering utan möjlighet till betald förlängning. 

Därför föreslår Centerpartiet att på den mindre parkeringen under Mälarbron införs samma regler som vid Torkällskolan och Sorbonne med bland annat två timmars fri parkering utan möjlighet till förlängning. Det kommer att gynna besökarna till och företagen i den delen av staden.

Tage Gripenstam,
Centerpartiets kommunfullmäktigegrupp

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 april 2024 12:58
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:20

Södertälje City söker nya franchisetagare till centrum

Södertälje centrum Pressbild

Foto: Södertälje City

Södertälje City uppmanar ambitiösa entreprenörer att ta klivet fram och driva framtidens detaljhandel inom sport, skor och mode i stadens hjärta.

I en spännande utveckling för Södertäljes stadskärna, öppnar Södertälje City nu upp för nya franchisetagare att ansluta sig till dess växande handelsliv.

Med sikte på att berika stadskärnan med fräscha och engagerande konceptbutiker inom sport, skor och damkläder, söker Södertälje City engagerade entreprenörer som är redo att ta sig an utmaningen.

Aljosa Lagumzija, VD Södertälje City.
Foto: Shamash Oyal

Idealiska kandidater är drivna entreprenörer med en stark koppling till Södertälje eller Stockholmsregionen, som brinner för att vara en del av och forma framtiden för Södertälje City. Detta erbjudande representerar en unik möjlighet för de som vill etablera sig i hjärtat av Södertälje med stöd av ett långsiktigt samarbete.

– Vi letar efter entreprenörer och driftiga franchisetagare som skulle vilja driva sport- och skobutiker bland annat, säger Aljosa Lagumzija, VD för Södertälje City, till Telgenytt.

För de som känner sig kallade och vill veta mer om denna spännande möjlighet, uppmanas att kontakta Södertälje City via e-post på info@sodertaljecity.se.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 april 2024 05:00
Senast uppdaterad: 11 april 2024 00:59

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors