Arkivbild
Det är anmärkningsvärt att önskemålet om ökad turtäthet på linje 759 i Glasberga har ignorerats under så många år. Både SL och Södertälje kommun har uppenbarligen inte prioriterat detta ärende, vilket är frustrerande för oss som förlitar oss på kollektivtrafiken.
Boende i Glasberga har länge kämpat med att få gehör avseende busslinje 759, där det både har mailats och ringts till ansvariga, men där de flesta inte fått återkoppling eller i bästa fall fått standardsvar tillbaka; att trafikplanering är en ständig process som måste samverka för att genomföra en trafikförändring.
I dagens läge skapar den halvtimmesvisa busstrafiken under rusningstid problem för oss som resenärer. Överbefolkade bussar är en vanlig syn, och det är obekvämt att småbarnsföräldrar med barnvagnar inte alltid får plats.
”Situationen påverkar en bred grupp människor. Inte bara de som bor i Glasberga”
Med tre förskolor i området och en majoritet av Glasbergas ungefär 700 hushåll som barnfamiljer, är det tydligt att situationen påverkar en bred grupp människor. Inte bara de som bor i Glasberga, utan även de som måste transportera sina barn till förskolor och skolor utanför området.
Att införa 15-minuterstrafik under morgon- och kvällsrusningen (6:30-9:00 samt 16:00-18:00) skulle vara en nödvändig förbättring. Dessutom skulle detta steg inte bara lindra överbelastningen utan även ha positiva miljöeffekter. Om människor inte kan förlita sig på kollektivtrafiken kan det leda till ökad bilanvändning, vilket står i direkt motsats till SL:s uttalade klimatarbete.
Med tanke på att det skulle kräva endast nio extra bussturer för att genomföra detta, är det ett lågt pris att betala för den potentiella klimatvinsten. Vi uppmanar därför SL att ta dessa argument på allvar och överväga en omstrukturering av tidtabellen till 15-minuterstrafik. Det är hög tid att fokusera på passagerarnas behov och bidra till en mer hållbar och effektiv kollektivtrafik i Glasberga.
Vi är många som kräver omedelbar förändring med ökad turtäthet på linje 759.
Glasbergabo