Företag i fokus:

Kommunchef anmäld för brott mot offentlighetsprincipen

EB706C7A-2773-4BD3-907B-74A0F8487C17

Foto: Södertälje kommun

Kommunens näringslivschef, Jonas Karlsson, har anmälts till Justitieombudsmannen (JO) efter misstanke om allvarligt brott mot offentlighetsprincipen. Enligt anmälaren misstänks han för att undanhålla allmänna handlingar.

Under de senaste åren har Södertälje kommun aktivt bedrivit ett omfattande näringslivsutvecklingsarbete genom ett stort antal företagsbesök. Detta initiativ har varit under ledning av Näringslivskontoret, en enhet under Kommunstyrelsen. I maj 2023 begärde en privatperson ut sammanställningar och dokument som rör dessa aktiviteter.

Eftersom det inte fanns några specifika diarieförda uppgifter att tillgå, formulerade anmälaren sin förfrågan i breda termer. Förfrågan sändes till Jonas Karlsson, näringslivschef för kommunen.

”Har några rapporter eller liknande sammanställningar, instruktioner, bemötandeguider eller liknande skickats från Kommunstyrelsen till andra berörda de senaste två åren?”, skrev personen i ett mail till Jonas Karlsson och önskade ta del av dessa.

Näringslivschefens svar, enligt anmälaren, var att inget material att lämna ut fanns tillgängligt, men han sammanfattade huvuddragen i stort vad kontort upplevt under företagsbesöken.

Kommunens näringslivschef, Jonas Karlsson, har anmälts till Justitieombudsmannen (JO). Foto: Södertälje kommun

Men anmälaren anser sig ha uppgifter som styrker att de efterfrågade handlingarna ska finnas tillgängliga. Nu uttrycker anmälaren en allvarlig oro över undanhållandet av allmänna handlingar som enligt lag ska vara tillgängliga för allmän insyn.

”Jag har dock nyligen fått höra att gedigna sammanställningar faktiskt gjorts och föredragits för såväl politiker som andra kontorschefer. Alltså torde det finnas allmänna handlingar av det slag jag efterfrågade. Jag ser det som allvarligt att kommunens näringslivschef medvetet låter bli att lämna ut material”, skriver anmälaren till Justiteombudsmannen.

Om Justitieombudsmannen väljer att inleda en utredning för att klarlägga om det har skett en överträdelse av offentlighetsprincipen genom undanhållande av handlingar är ännu inte beslutat.

Telgenytt söker kommunens näringslivschef, Jonas Karlsson, för kommentar.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 augusti 2023 18:00
Senast uppdaterad: 24 augusti 2023 21:32

DEBATT: Barn måste socialisera sig – viktig för uppväxten

PIXNIO-Barn-iPad-skola

Foto: Pixnio

Det sociala samspelet i en klass är jätteviktigt för eleverna! Jag tycker att det är jätteviktigt att ha en bra klass fylld med vänner och trygghet. Med vänner och trygghet skapas en bra personlighet fylld med fina egenskaper.  

Av egen erfarenhet så märker jag att barn som växer upp utan vänner och trygghet resulterar till att barnen är rädda, icke nyfikna och icke modiga. Med vänner så utvecklas barn socialt. Genom att sedan småbarn har varit med vänner så har barn det mycket enklare att skaffa vänner då barnen är socialt enkla att kunna prata med. Ensamhet gör att barn får dålig sömn, göra de lättirriterade, rastlösa eller orkeslösa. I Röda korset hemsida står det ett citat  ”När vi känner oss ofrivilligt ensamma ökar nivån av stresshormoner.” (hämtad 15 maj 2023). Med detta citat visar jag att ensamhet har väldigt många konsekvenser.

Dessa konsekvenser drabbar även barn och inte bara vuxna. För att hindra dessa konsekvenser behövs ett socialt liv. Genom ett socialt liv träffar barn nya människor och lär sig att anpassa sig efter situationer då barnen har experimenterat med det tidigare.

Skolan är en extremt bra plats där barn kan socialisera sig. Skolan är en stor öppen plats fylld med barn. I skolan så sker det ofta samarbete. Genom samarbete socialiserar sig barn. Om barn har svårt att socialisera sig så är det vuxnas ansvar att hjälpa barnen. De ska till exempel få barnen att antingen jobba tillsammans eller umgås genom skoljobb eller liknande. 

”Jag förstår mig inte på människor som tycker att barn borde bli lämnade ifred”

Vissa människor tycker det är bra att barn inte har vänner. De tänker att de blir lugna och sansade utan vänner då de inte har någon energi att springa och leka med någon. Dock så håller jag inte med. Citat av Peter Strang som jobbar på karolinska institutet; ”När man är ensam för ofta kan det leda till sjukdomar som högt blodtryck och inflammationer i kroppen. Detta i sin tur ökar risken för hjärtinfarkt, stroke, demens och risken ökas för depression vid långvarig ofrivillig ensamhet.” (Hämtad 16 maj 2023). Detta gäller även barn. Med en social personlighet lär barn sig nya saker varje dag. Exempel på det kan vara hur de ska agera med olika människor. Barn lär sig att vara nyfikna, snälla, modiga och listan tar aldrig slut. Jag förstår mig inte på människor som tycker att barn borde bli lämnade ifred då det finns så många debattartiklar som inte håller med.  

Som sagt, det sociala samspelet är jätteviktigt för ett barn. När barn inte socialiserar sig resulteras det till att barnen blir lättirriterade, får dålig sömn eller rastlösa. Skolan är en utmärkt plats för barn att kunna socialisera sig då det är vuxnas ansvar att få barn att umgås om de har svårt med det.

Genom att barn socialiserar sig leder det till att barn lär sig att anpassa sig beroende på vem de är med och vilken situation det gäller. Att barn socialiserar sig är extremt viktigt, det påverkar barnens uppväxt.

Ban Al-Nashea  

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 januari 2024 11:49
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

SMHI varnar för ishalka och hårda vindar

FF0DD0D4-D890-4589-BF2F-A728DDBFCCBA

Foto: Paula Kass Elias

Ett intensivt lågtryck med ishalka och stormvindar har nått Stockholms län, inklusive Södertälje. SMHI varnar för svåra väderförhållanden i början av veckan och betydande störningar i trafiken.

Under natten till måndag drabbades stora delar av Sverige av ett kraftigt lågtryck som förde med sig starka vindar och betydande nederbörd – med regn i södra delarna och snöfall i norr. Dessa förhållanden har skapat en risk för ishalka, särskilt när regnet faller på redan kyliga vägytor.

För Stockholmsregionen innebär detta en ökad risk för trafikproblem. SMHI har utfärdat gula varningar för ishalka, vilket kan påverka framkomligheten på vägarna betydligt. Denna varning stöds av rapporter från Trafikverket, som noterar att de hårda vindarna tillsammans med ishalkan kan leda till störningar i trafiken under hela måndagen.

Varningen, som utfärdades redan på söndagskvällen, förväntas vara i kraft fram till midnatt på måndagen.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 januari 2024 08:23
Senast uppdaterad: 22 januari 2024 08:23

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors