Företag i fokus:

Miljoner i bidrag stoppas till Grafikens Hus

2022_03_5FE2D7BC-881C-4F2D-B1F4-F64C832F4DA2-2048x1363-1

Foto: Alexander Isa

Allt stöd till Grafikens Hus i Södertälje stoppas efter nästan 8 års etablering. Det meddelar kommunen under onsdagen.

– Efter snart åtta års väntan på ett eget hus dras nu kommunens löfte tillbaka, säger Nina Beckmann, museichef på Grafikens Hus i ett pressmeddelande.

Konstmuseet och grafikverkstaden Grafikens Hus grundades i Mariefred 1996, men totalförstördes i en brand 2014. Därefter flyttades verksamheten till gjuteriet i Södertälje vid Tom Tits, där byggnaden genomgick omfattande renoveringar och väntades öppna sina portar år 2024.

Nu drabbas verksamheten av ett stort bakslag efter ett nytt beslut från Södertälje kommun. Från och med 2024 dras allt stöd till Grafikens Hus tillbaka efter ett möte mellan museiledningen, politiker och tjänstemän förra veckan.

Flera tjänstemän har tidigare kritiserat bidragen till Grafikens Hus efter att kostnaderna skenat. I en debattartikel framförde Joakim Granberg, gruppledare för Realistpartiet, bland annat att renoveringsbudgeten som ursprungligen var beräknad till 30 miljoner istället landade på långt över 100 miljoner för Södertäljes skattebetalare.

Nu har Södertälje kommun fattat beslut om att stoppa allt stöd till Grafikens Hus. Museichefen Nina Beckmann uttrycker besvikelse och påpekar behovet av en kulturvänlig kommun.

– Det är med stor förvåning vi tagit emot det här beskedet. Vi vet vad konstinstitutioner som Grafikens Hus kan bidra med för att sätta en stad på kartan, det har vi redan sett från alla år i Mariefred. Vi hade dessutom ett samarbete med Kungl. Konsthögskolan klart, en av Sveriges främsta lärosäten för konstnärer, som skulle lägga en del av sin utbildning på Grafikens Hus i Södertälje. Även det går Södertäljes invånare nu miste om, säger Beckmann.

Läs även – DEBATT: Stoppa skattebetalarnas miljoner till Grafikens hus

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 23 augusti 2023 21:51

MINGELBILDER v.1 – Se vilka som var ute i helgen

DSC_0007

Foto: Shamash Oyal

Se även – Mingelbilder V.52

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 januari 2024 20:24
Senast uppdaterad: 7 januari 2024 20:24

Inbrott i Södertälje – Man med machete gripen

polis

Arkivbild

En händelsekedja inleddes tidigt på morgonen i Södertälje med ett inbrott på en vårdinrättning, följt av ett misslyckat rånförsök i Flemingsberg.

Tidigt på söndagsmorgonen, klockan 06.59, upptäckte personalen vid en vårdinrättning i Södertälje ett inbrott. Enligt polisen hade ett fönster tagits bort och medicinlådor hade rotats igenom. Polisen, som snabbt anlände till platsen, inledde en utredning som innefattade förhör med vittnen och andra utredningsåtgärder.

Senare samma dag inträffade en relaterad incident i Flemingsberg, där en man med en machete och en stor kasse försökte få tag på mediciner på ett apotek. När han inte lyckades, lämnade han platsen utan byte.

Kort därefter observerade en polispatrull en man nära vårdinrättningen i Södertälje, bärandes på en kasse full av mediciner.

– En polispatrull iakttog mannen som stämde in på signalementet från rånförsöket i Flemingsberg och grep honom. Han är misstänkt för stöld genom inbrott och försök till rån, skriver polisen på sin hemsida.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 januari 2024 14:45
Senast uppdaterad: 7 januari 2024 14:45

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors