Företag i fokus:

Oreda i stadshuset – Ännu en kommunchef tvingas lämna

kommun

Arkivbild

Efter HR-chefens oväntade avgång har det meddelats att ännu en toppchef lämnar stadshuset. Denna gång är det exploateringschefen Sofia Cedergren som, enligt uppgifter till Telgenytt, har blivit utköpt av kommunen.

Under gårdagen kom nyheten att Johan Lifverstrom, HR-chefen, plötsligt avslutade sin tjänst efter en 13-årig anställningsperiod. Till SVT berättade Lifverström att beslutet att sluta var spontant, men enligt uppgifter till Telgenytt handlar det om att 63-åringen antingen blivit avskedad eller utköpt.

Samma dag som ska en annan chef tvingats till att lämna stadshuset. Enligt en uppgiftslämare rör det sig om den tillförordnade exploateringschefen, Sofia Cedergren, som indikerarts ha köpts ut av kommunen. Ett besked, som enligt flera källor, kom som en chock för henne och att hon varit helt förtvivlad över det plötsliga beskedet.

Orsaken ska enligt Lt vara den kritik som riktats mot kommunen angående exploateringsfrågor. Tidigare hade ansvaret vilat på en tjänsteman som tvingades avgå på grund av anklagelser om mutbrott. Denna börda lades senare över på andra, inklusive Sofia Cedergren, som då tillträdde som tillförordnad exploateringschef. Enligt tidningens uppgifter får hon nu bära skulden för den kritik som riktats mot kommunen.

Inte den första som tvingats avgå.
Enligt källor till Telgenytt är Sofia Cedergren inte den första som har tvingats lämna eller blivit utköpt av kommunen på senare tid. Enligt en uppgiftslämare befinner sig även flera andra personer i en osäker situation samt att det råder en känsla av oreda inom kommunhuset.

Telgenytt söker Sofia Cedergren för en kommentar.

Läs även: – Kommunchef anmäld för brott mot offentlighetsprincipen

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 augusti 2023 13:00
Senast uppdaterad: 30 augusti 2023 13:07

Petra Jacob vinner Södertäljes prestigefyllda Hållbarhetspris

hallbarhetspris_02

Foto: Södertälje kommun

Efter tidigare nomineringar och finalplatser, har Petra Jacobs ideella förening Lebi Skol IF äntligen erhållit Södertälje kommuns åtråvärda hållbarhetspris för 2023.

I ett erkännande av oupphörligt engagemang och dedikation till hållbar utveckling, har Södertälje kommun tilldelat sitt prestigefyllda hållbarhetspris för året 2023 till Lebi Skol IF, en ideell förening grundad av Petra Jacob. Denna utmärkelse markerar en milstolpe för föreningen, som tidigare har varit nära att vinna men inte nått hela vägen fram.

Sedan starten 2015 har hållbarhetspriset syftat till att lyfta fram och belöna initiativ som bidrar till en mer hållbar framtid i Södertälje. Idag, den 30 januari, under en ceremoni på Södertälje Science Park i samband med Science Week, mottog Jacob priset från Hanna Klingborg (MP), ordförande i kommunens hållbarhetsutskott.

Hanna Klingborg (MP) och Petra Jacob, Lebi Skol IF. Foto: Södertälje kommun

Juryn, bestående av medlemmar från kommunens hållbarhetsutskott, motiverade sitt val med att Lebi Skol IF har visat ett exceptionellt engagemang för barns välmående.

”Med en tydlig drivkraft och ett stort engagemang sätter årets pristagare barnens välmående i första rummet. Tack vare föreningens arbete med att skapa en trygg och inkluderande arena för idrott kan fler barn och unga få en aktiv och meningsfull fritid. Genom att utbilda unga i ledarskap och demokrati bidrar föreningen till att stärka nya generationers inflytande och delaktighet i samhället. För ett helhjärtat och inspirerande arbete inom flera hållbarhetsdimensioner går 2023 års hållbarhetspris till Lebi Skol IF.”, skriver juryn i motiveringen.

Finalisterna för årets pris inkluderade också AMF Södertälje, som har infört ett nytt område för el-motorcyklar för att främja miljövänligare motorsport, och DeVilda AB i Järna, som bidrar till bättre djurvälfärd och minskade utsläpp genom sitt unika koncept med gårdsnära slakt.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 januari 2024 17:08
Senast uppdaterad: 30 januari 2024 21:29

Väktare uppmanar Scania till byte av säkerhetsföretag

Scania

Scanias pressansvarig, Erik Bratthall. Foto: Alexander Isa/Pressbild

Väktare anställda vid Scania riktar skarp kritik mot nuvarande säkerhetsföretag. Nu uppmanar de till val av ny aktör i kommande upphandling.

En grupp väktare som arbetar vid Scania har offentligt uttryckt sin missnöjdhet med det säkerhetsföretag som är anlitat av Scania. Detta framkommer genom uppgifter till Telenytt, men har även lyfts fram i en insändare till OskarshamnNytt.

I insändaren uppmanar de Scania att välja en annan leverantör i den pågående upphandlingen av säkerhetstjänster.

”Många av oss mår så dåligt att vi gråter varje dag”, skriver väktarna i insändaren, som beskriver en arbetsmiljö präglad av dålig behandling, härskartekniker från chefernas sida, samt hot om repressalier vid klagomål.

(Annonslänk)

Enligt väktarna har situationen blivit så ohållbar att flera väktare har valt att säga upp sig, medan andra har tvingats till långtidssjukskrivning på grund av den psykiska påfrestningen. De framhåller en rädsla för repressalier om de framför sina åsikter direkt till Scania, vilket skulle bryta mot deras avtal och riskera att ses som illojalitet mot sin arbetsgivare.

Till Telgenytt berättar en före detta anställd att de anställda behandlas på ett sätt som får dem att känna sig ovärderade. Dessutom framkommer uppgifter om att cheferna medvetet fattar beslut som negativt påverkar de anställda, i vad som beskrivs som sabotage av anställningen.

– Jag har aldrig blivit behandlad så dåligt som under tiden jag jobbade för detta bolag. Alla anställda jag pratade med under tiden jag jobbade där kände samma sak, säger en uppgiftslämnare till Telgenytt

Vidare framhäver den tidigare anställde att om någon uttrycker negativ kritik, möts de av hård motstånd från ledningen. Detta innebär ofta skriftliga varningar för mindre förseelser, samt oannonserade och godtyckliga ändringar i scheman och arbetsuppgifter. Syftet bakom dessa åtgärder, enligt källan, är att skapa en så obekväm arbetsmiljö att de anställda känner sig tvingade att säga upp sig.

Dessutom anklagar den före detta anställda cheferna för att konsekvent agera i en juridisk gråzon när det gäller arbetstagarnas villkor. Det påpekas att de anställda pressas till en punkt som går långt utöver vad som kan anses vara rimligt, en praxis som orsakar stor oro bland personalen.

Med en pågående upphandlingsprocess uttrycker väktarna en stark önskan om att Scania inte förnyar kontraktet med det nuvarande säkerhetsföretaget. Telgenytt har sökt Scania för kommentarer, men bolaget väljer i nuläget att inte uttala sig.

– Vi har inga kommentarer, säger Scanias pressansvarig, Erik Bratthall.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 januari 2024 16:20
Senast uppdaterad: 31 januari 2024 18:29

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors