Företag i fokus:

Sparkad tjänsteman kräver skadestånd – ”Arbetsgivaren har inte följt lagen”

IMG_6012

En högt uppsatt kommuntjänsteman dömdes för mutbrott och sparkades från tjänsten i juni. Nu kräver han skadestånd från kommunen samt att hans avsked ogiltigförklaras, enligt rapporter från SVT.

– Arbetsgivaren har inte följt lagen om anställningsskydd, exempelvis prövades inte en omplacering först, säger Thomas Witting, lokal fackförbundsordförande, till SVT Södertälje.

Det var i juni 2022 som polisen stormade mannens bostad och förde honom till stationen, där han förklarades misstänkt för mutbrott i tingsrätten. En lång utredning inleddes och i april tidigare i år dömdes han för mutbrott. Kort därefter meddelade kommunen att tjänstemannen inte fick jobba kvar.

På onsdagen rapporterade SVT att tjänstemannen krävde att avskedandet ogiltigförklaras, samtidigt som han via fackförbundet Vision begär ett skadestånd på 250 000 kronor samt 24 månadslöner.

”Södertälje kommun vet verkligen hur man behandlar personal på ett bra sätt. Jag har varit anställd i drygt 16 år i Södertälje kommun, nu avskedad på olagliga grunder.”, skrev tjänstemannen till sin tidigare chef i ett mail, som SVT tagit del av.

Nu tar tjänstemannen bladet från munnen och berättar för Lt att han kräver rättvisa från kommunen. Han påpekar att de stängde av honom från löneutbetalningar i åtta långa månader och dessutom underlät att betala ut hans sjukpenning.

(Annonslänk)

– Att den här kommunen där jag är uppväxt i, där mina barn växer upp behandlar någon så här som har jobbat där i 16 år för att han har spelat fem padelmatcher i en väns padelhall. Det är ju det som det här handlar om. Jag tycker väldigt mycket om Södertälje och jag är fortfarande väldigt förvånad över att en så stor arbetsgivare behandlar sin personal på det här sättet, det kan jag säga, säger han till tidningen.

Tjänstemannen fälldes av Södertälje tingsrätt till en villkorlig dom och 70 dagsböter för tagande av muta i samband med padeltider, med ett totalbelopp på 17 500 kronor.

Vidare berättar han för Lt att familjen har blivit uthängd sedan nyheten uppdagades förra året. Hans familj har mått dåligt och har behövt söka professionell hjälp för att kunna hantera den påfrestande situationen.

– Jag har inte gått ut i medier och sagt något illa om min arbetsgivare, men de har tagit varje chans att gå ut och tala om att jag har förstört Södertäljes varumärke med mera, säger den avskedade tjänstemannen till Lt.

Den dömda tjänstemannen överklagade tingsrättens dom till hovrätten, som i maj beslutade att ompröva fallet. Dock har inget datum satts för när förhandlingen kommer att inledas.


Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 september 2023 06:23
Senast uppdaterad: 1 september 2023 06:23

Lidl återkallar adventskalender med hasselnöt

340549675_777504016907907_4189465617151649919_n

Foto: Alexander Isa

Lidl Sverige meddelar återkallande av adventskalender på grund av bristfällig allergenmärkning. Det meddelar bolaget i ett pressmeddelande.

Återkallande gäller Ferrero Kinder Adventskalenderhus och gäller i samtliga Lidls butiker i Sverige. Anledningen är att produkterna innehåller hasselnöt, men detta framgår inte tydligt på innehållsförteckningen utan att öppna etiketten.

Lidl har beslutat att plocka bort alla berörda produkter från butikshyllorna och kunder som är allergiska mot hasselnöt uppmanas att returnera produkten.

Lidl Sverige uttrycker sitt beklagande över händelsen och understryker att de ser allvarligt på situationen. En utredning pågår för att förhindra att liknande händelser inträffar i framtiden.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 december 2023 14:09
Senast uppdaterad: 5 december 2023 14:09

Nedsläpp: AIK – SSK

Nedsläpp med Magnus Bogren

Foto: Daniel Hansson

SSK är inne i en fin trend med åtta vinster på de nio senaste matcherna. Laget från kringelstaden ska försöka förlänga den segerraden till nio när de drabbar samman med AIK på hovet i morgonkväll.

Det var dags att kolla läget i laget med Magnus Bogren.

Ytterligare två segrar förra veckan. Vad är det som gör er så svårslagna just nu?

-Det är lite olika saker. Det ena är att vi har fått ordning på vårt försvarsspel, visst vi släpper in två mål mot BIK men det är mer individuella saker.

-Vi har också fått bättre utdelning framåt, specialteams har de sista tiotalet matcher varit på en bra nivå. Totalt sett ser det inte bra ut såklart men tittar man på de 8-10 senaste matcherna ligger vi på en bra nivå. Tycker också vi är mycket mer konsekventa i allting, ett bättre lugn i hela spelet.

-Sedan är det klart att ett gäng vinster stärker ju alla. Självförtroendet blir bättre.

AIK imorgon, ni har revansch att utkräva?

-Absolut. Det är ett derby, och det är alltid mycket känslor som spelar in. Det gäller såklart att vi är redo för det. AIK är offensivt skickliga, har ett bra powerplay. Det gäller att minimera utvisningar och fortsätta vara noggranna i spelet utan puck. Det kommer bli viktigt, sen givetvis att vi går ut och spelar också och inte blir passiva, utan fortsätter på inslagen linje.

-Det kommer bli en intensiv och tät match, det är jag tämligen säker på.

Du var inte riktigt nöjd med dagens träning, varför inte?

-Jag tyckte framför allt i spelet att det inte var det fokuset och kvalitén som vi behöver. Jag tyckte dock att det blev bättre sen i slutet av träningen igen.

Jacob Dahlström missar matchen mot AIK på grund av skada Foto: Shamash Oyal

Läget i truppen?

-Vi väntar på svar från undersökningen av ”Dahla” (#24 Jacob Dahlström), han spelar definitivt inte imorgon. Efter det får vi se hur länge han eventuellt blir borta.

-Henrik Malmströms medverkan är också tveksam till imorgon, vi får se på förmiddagen imorgon hur det är då. Det känns inte som att det ska vara något långvarigt där i alla fall.

Hur formerar ni laget?

-Vi gör inga större förändringar, det blir i så fall att Ludvig Hedström spelar med Julius Bergman om inte Malmström kan vara med.

Tar ni med en forward från J20 i och med Dahlströms frånvaro?

-Egor Polin kommer att följa med.

Kör ni på sex backar om inte Henrik Malmström kan vara med?

-Ja, vi kommer att köra på sex backar imorgon.

Om man utgår ifrån att inga förändringar i formationerna och backparen är aktuella frånsett Jacob Dahlströms frånvaro så börjar man med samma uppställning som i senaste matchen mot BIK Karlskoga. Se den här

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 december 2023 14:05
Senast uppdaterad: 5 december 2023 14:05

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors