Företag i fokus:

Sparkad tjänsteman kräver skadestånd – ”Arbetsgivaren har inte följt lagen”

IMG_6012

En högt uppsatt kommuntjänsteman dömdes för mutbrott och sparkades från tjänsten i juni. Nu kräver han skadestånd från kommunen samt att hans avsked ogiltigförklaras, enligt rapporter från SVT.

– Arbetsgivaren har inte följt lagen om anställningsskydd, exempelvis prövades inte en omplacering först, säger Thomas Witting, lokal fackförbundsordförande, till SVT Södertälje.

Det var i juni 2022 som polisen stormade mannens bostad och förde honom till stationen, där han förklarades misstänkt för mutbrott i tingsrätten. En lång utredning inleddes och i april tidigare i år dömdes han för mutbrott. Kort därefter meddelade kommunen att tjänstemannen inte fick jobba kvar.

På onsdagen rapporterade SVT att tjänstemannen krävde att avskedandet ogiltigförklaras, samtidigt som han via fackförbundet Vision begär ett skadestånd på 250 000 kronor samt 24 månadslöner.

”Södertälje kommun vet verkligen hur man behandlar personal på ett bra sätt. Jag har varit anställd i drygt 16 år i Södertälje kommun, nu avskedad på olagliga grunder.”, skrev tjänstemannen till sin tidigare chef i ett mail, som SVT tagit del av.

Nu tar tjänstemannen bladet från munnen och berättar för Lt att han kräver rättvisa från kommunen. Han påpekar att de stängde av honom från löneutbetalningar i åtta långa månader och dessutom underlät att betala ut hans sjukpenning.

(Annonslänk)

– Att den här kommunen där jag är uppväxt i, där mina barn växer upp behandlar någon så här som har jobbat där i 16 år för att han har spelat fem padelmatcher i en väns padelhall. Det är ju det som det här handlar om. Jag tycker väldigt mycket om Södertälje och jag är fortfarande väldigt förvånad över att en så stor arbetsgivare behandlar sin personal på det här sättet, det kan jag säga, säger han till tidningen.

Tjänstemannen fälldes av Södertälje tingsrätt till en villkorlig dom och 70 dagsböter för tagande av muta i samband med padeltider, med ett totalbelopp på 17 500 kronor.

Vidare berättar han för Lt att familjen har blivit uthängd sedan nyheten uppdagades förra året. Hans familj har mått dåligt och har behövt söka professionell hjälp för att kunna hantera den påfrestande situationen.

– Jag har inte gått ut i medier och sagt något illa om min arbetsgivare, men de har tagit varje chans att gå ut och tala om att jag har förstört Södertäljes varumärke med mera, säger den avskedade tjänstemannen till Lt.

Den dömda tjänstemannen överklagade tingsrättens dom till hovrätten, som i maj beslutade att ompröva fallet. Dock har inget datum satts för när förhandlingen kommer att inledas.


Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 september 2023 06:23
Senast uppdaterad: 1 september 2023 06:23

Södertäljepolisen: – ”Vi har mycket mer våld än Italien”

polis

Foto: Shamash Oyal

I ett försök att få bukt med den tilltagande organiserade brottsligheten i kommunen vänder sig nu Södertäljepolisen till Italien för att hämta inspiration och expertkunskap.

Polisen ser stora likheter mellan brottsligheten i Södertälje och den som länge härjat i delar av Italien. Det rapporterar SVT Nyheter i Södertälje. Även om den organiserade brottsligheten ännu inte fått samma fäste här som i vissa italienska regioner, menar Torbjörn Hermansson, samordnare mot den organiserade brottsligheten i Södertälje, att det finns mycket att lära av italienarnas långa erfarenhet av att bekämpa exempelvis maffian.

Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

– Som tur har den organiserade brottsligheten inte hunnit så långt i Sverige än, men vi har mycket mer våld än Italien och andra europeiska länder, säger Torbjörn Hermansson till SVT Nyheter.

Redan i vår väntas italienska maffiaexperter besöka Södertälje för att hjälpa polisen att kartlägga problembilden och hitta nya vägar framåt i det brottsförebyggande arbetet.

Samarbetet med Italien är unikt och polisen ser det som ett viktigt led i att vända den negativa trenden och få bukt med den organiserade brottsligheten.

Skribent: Lucas T.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 december 2023 18:52
Senast uppdaterad: 7 december 2023 18:52

Lokal pub utsatt för inbrott och vandalisering

AD02D614-678C-4F29-9C14-6F9A5DA79523

Miled Varli, ansvarig på Lovise Bar&Kök. Foto: Alexander Isa

Mitt under dagen drabbades en lokal pub av ett inbrott och vandalisering när en tjuv tog sig in genom att krossa en fönsterruta på baksidan. Trots snabbt agerande från polisen lyckades tjuven undkomma.

En oidentifierad tjuv bröt sig under torsdagen in i den populära lokal puben, Lovise Bar&Kök i centrala Södertälje.

Vid 14-tiden krossade han en fönsterruta på baksidan och gick sedan till väga genom att vandalisera puben och spruta pulversläckare över stora delar av lokalen. I samband med inbrottet försökte tjuven stjäla en mängd värdefulla föremål, inklusive alkohol och en dator. Men mitt under det pågående inbrottsförsöket anlände en polispatrull till platsen och fick syn på den misstänkte tjuven, som enligt uppgifter till Telgenytt är en man i 40-årsåldern.

Tjuven bröt sig in via bakvägen och lirkade upp låset utifrån. Foto: Alexander Isa

– Beröm till polisen som var så snabba på plats, men att han lyckades komma undan förblir en gåta, säger Miled Varli, ansvarig på Lovise Bar&Kök.

Till Telgenytt berättar ansvarige att när polisen anlände till platsen, säkrades utgångarna. Trots det lyckades tjuven undkomma genom samma väg han använde för att ta sig in via baksidan, även om polisinsatsen inkluderade en polishund.

– Det är oerhört tråkgit att vår restaurang har drabbats av detta inbrott och vandalisering. Vi har jobbat hårt för att skapa en trevlig plats för våra gäster att njuta av och det är hjärtskärande att se all den förstörelse som har skett. Vi är tacksamma för det snabba ingripandet från polisen och hoppas att de snart kommer att gripa den skyldige så att vi kan få rättvisa. Vårt fokus just nu är att återställa skadorna och fortsätta erbjuda en trygg och välkomnande atmosfär för våra gäster, säger Varli, som berättar att de öppnar senare ikväll på grund av incidenten.

Anmälan upprättad.

– Larmet kom via ett vaktbolag som upptäckte inbrottet på övervakningskameror. Det var en ensam man som tog sig in. Inbrottstjuven ska ha sprungit från platsen när vi anlände. Vi kontrollerade en man i 20-årsåldern, men för närvarande har vi ingen misstänkt person gripen, säger polisens presstalesperson till Telgenytt.

Enligt polisen har en anmälan om skadegöresle och olaga intrång upprättat.

Inbrottstjuven hann packa ner alkohol, en dator och andra värdesaker innan han tvingades lämna platsen för att fly. Foto: Alexander Isa

Polishundens fotspår i samband med sökinsatsen. Foto: Alexander Isa.

Foto: Alexander Isa

Inbrottstjuven sprutade pulversläckare i stora delar av lokalen, inklusive köket. Foto: Alexander Isa.

Via dörren på baksidan bröt inbrottstjuven sig in och misstänks ha flytt samma väg. Foto: Alexander Isa.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 december 2023 17:42
Senast uppdaterad: 7 december 2023 17:47

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors