Företag i fokus:

Sparkad tjänsteman kräver skadestånd – ”Arbetsgivaren har inte följt lagen”

IMG_6012

En högt uppsatt kommuntjänsteman dömdes för mutbrott och sparkades från tjänsten i juni. Nu kräver han skadestånd från kommunen samt att hans avsked ogiltigförklaras, enligt rapporter från SVT.

– Arbetsgivaren har inte följt lagen om anställningsskydd, exempelvis prövades inte en omplacering först, säger Thomas Witting, lokal fackförbundsordförande, till SVT Södertälje.

Det var i juni 2022 som polisen stormade mannens bostad och förde honom till stationen, där han förklarades misstänkt för mutbrott i tingsrätten. En lång utredning inleddes och i april tidigare i år dömdes han för mutbrott. Kort därefter meddelade kommunen att tjänstemannen inte fick jobba kvar.

På onsdagen rapporterade SVT att tjänstemannen krävde att avskedandet ogiltigförklaras, samtidigt som han via fackförbundet Vision begär ett skadestånd på 250 000 kronor samt 24 månadslöner.

”Södertälje kommun vet verkligen hur man behandlar personal på ett bra sätt. Jag har varit anställd i drygt 16 år i Södertälje kommun, nu avskedad på olagliga grunder.”, skrev tjänstemannen till sin tidigare chef i ett mail, som SVT tagit del av.

Nu tar tjänstemannen bladet från munnen och berättar för Lt att han kräver rättvisa från kommunen. Han påpekar att de stängde av honom från löneutbetalningar i åtta långa månader och dessutom underlät att betala ut hans sjukpenning.

(Annonslänk)

– Att den här kommunen där jag är uppväxt i, där mina barn växer upp behandlar någon så här som har jobbat där i 16 år för att han har spelat fem padelmatcher i en väns padelhall. Det är ju det som det här handlar om. Jag tycker väldigt mycket om Södertälje och jag är fortfarande väldigt förvånad över att en så stor arbetsgivare behandlar sin personal på det här sättet, det kan jag säga, säger han till tidningen.

Tjänstemannen fälldes av Södertälje tingsrätt till en villkorlig dom och 70 dagsböter för tagande av muta i samband med padeltider, med ett totalbelopp på 17 500 kronor.

Vidare berättar han för Lt att familjen har blivit uthängd sedan nyheten uppdagades förra året. Hans familj har mått dåligt och har behövt söka professionell hjälp för att kunna hantera den påfrestande situationen.

– Jag har inte gått ut i medier och sagt något illa om min arbetsgivare, men de har tagit varje chans att gå ut och tala om att jag har förstört Södertäljes varumärke med mera, säger den avskedade tjänstemannen till Lt.

Den dömda tjänstemannen överklagade tingsrättens dom till hovrätten, som i maj beslutade att ompröva fallet. Dock har inget datum satts för när förhandlingen kommer att inledas.


Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 september 2023 06:23
Senast uppdaterad: 1 september 2023 06:23

Stjärnan belönas med Laila Westersunds stipendium

Alva-West

Alva Westerberg: Foto: Privat

Under en julfest i helgen delade Sällskapet Stallfåglarna ut Laila Westersunds Revystipendium. Prisvinnarna var Alva Westerberg från Täljerevyn och Victoria Sandblom från Falköpingsrevyn Teaterboven.

I januari framförde Alva Westerberg sångnumret ”Älskar min EPA” tillsammans med Marina Nyström i Täljerevyn. Duon vann senare Revy-SM med sångnumret i augusti i år under ledning av regissören Lasse Karlsson.

SM-tävlingen, som sträckte sig över fyra dagar i Oskarshamn, lockade revygrupper från hela Sverige.

Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

– Jag tror att det gick så pass bra för Täljerevyn i år dels för att texten är igenkännande, men också för att vi var väldigt nytänkande och fria i vårt sätt att gestalta och leka kring den på scenen, sade Alva Westerberg till SVT.

Vinner stipendium

Nu har Alva Westerbergs fantastiska insatser fått ytterligare erkännande. Tillsammans med Victoria Sandblom från Falköpingsrevyn Teaterboven tilldelades hon i söndags Laila Westersunds revystipendium, med en prissumma på 50 000 kronor.

Alva Westerbergs och Victoria Sandblom. Foto: Privat.

Skribent: Lucas T.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 december 2023 08:00
Senast uppdaterad: 5 december 2023 22:49

Helen Lind Jaktlund vinner årets 5i12-pris

5i12-

Foto: Södertälje kommun

Helen Lind Jaktlund har tilldelats årets 5i12-pris i Södertälje för sitt arbete med att hjälpa behövande på Pingstkyrkan i staden. Priset delas ut varje år den 5 december klockan fem i tolv för att uppmärksamma personer som motverkar utanförskap.

Södertälje kommun meddelar att Helen Lind Jaktlund är mottagare av årets 5i12-pris. Priset ges till personer, föreningar eller organisationer som gjort viktiga insatser för att minska motsättningar mellan människor från olika kulturer och motverka utanförskap.

Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

Helen Lind Jaktlund får priset för sitt arbete som ansvarig för det sociala arbetet på Pingstkyrkan i Södertälje. På kyrkans sociala center erbjuds mat och gemenskap till behövande. Enligt motiveringens lyder priset till Lind Jaktlund för hennes ”alltid lika utsträckta hand, som når dit välfärden inte når”.

–  Det känns jätteroligt att ha fått det här priset, säger Helen Lind Jaktlund.

Bland finalisterna till priset fanns även Equmeniakyrkan Södertälje och Röda Korset Södertälje. I juryn satt bland andra stadsdirektör Magnus Gyllestad och kommunalråd Elof Hansjons.

5i12-priset har delats ut i Södertälje sedan 1993, i samarbete med Länstidningen och Polisen.

Foto: Södertälje kommun

Skribent: Lucas T.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 december 2023 05:00
Senast uppdaterad: 5 december 2023 21:32

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors