Företag i fokus:

Nytt restaurangkoncept lanseras i Södertälje

sa7xjn4orjqvkmkzmo42

Nytt koncept tar plats på Hotell Quality Park i Södertälje. Pressbild.

Norska investeraren och hotellmagnaten, Petter Stordalen, presenterar två nya restaurangkoncept som tar plats i Södertälje – The Social bar & bistro och Brasserie NÒR.

Quality Hotel Park Södertälje utsågs i januari till koncernens bästa hotell i hela Norden. Nu lanserar hotellkedjan Strawberry (tidigare Nordic Choice Hotels) sitt bredaste koncept på Södertäljehotellet. The Social bar & bistro är en avslappnad internationell bistro där enkelhet och tillgänglighet är nyckelorden, enligt bolaget själva. Menyn är en crossover baserad på favoriter hämtade från hotellbarer och lounger världen över.

– The Social ska vara gästernas vardagsrum och en självklar mötesplats för att varva ner efter dagen och ladda upp inför kvällen! Här ska gästerna känna sig som hemma och snabbt hitta sin favorit på menyn och i dryckeslistan, säger Maria Reisö, Concept & Commercial Food & Beverage Director Strawberry.

Quality Hotel Park Södertälje. Pressbild.

Det andra konceptet, Brasserie NÒR, som nu lanseras i full skala, satsar på väl utvalda europeiska viner med fokus på Frankrike, Italien, Tyskland och Spanien. Dessutom kommer de även att erbjuda några av världens främsta cocktails.

– De allra bästa hotellbarerna är rika på historia och uppfunnit många av världens mest populära cocktails. På NÒR vill vi höja dessa klassiker som är skapade i just en hotellbar, men vi blandar dem med fördel på nordiska råvaror, säger Angelica Wallberg, Director of Restaurants & Bars Strawberry.

The Social i Södertälje har redan invigts, medan brasserie NÒR etableras på andra order under hösten 2023.

Läs även: – Hotellägaren och Norwegian bildar gemensamt bolag

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 september 2023 08:20
Senast uppdaterad: 3 september 2023 08:20

Upprustning av Järna torg – Nu kan du tycka till

Jarna-Park-Kartor

Foto: Kartor

Södertälje kommun bjuder in till medborgardialog för att diskutera framtiden för Järna torg. Delta genom att fylla i en enkät eller möta kommunens representanter den 20 maj.

Södertälje kommun planerar att rusta upp Järna torg och vill nu veta vad invånarna i Järna tycker att platsen ska innehålla. Alla Järnabor uppmanas att delta i medborgardialogen genom att fylla i en enkät eller träffa kommunens representanter på plats den 20 maj.

(Annonslänk)

Järna torg är en central del av Järna centrum, känd för sina stora gräsmattor, perennplanteringar, högresta träd, lekplats, sommarservering och scen. Historiskt har torget varit en naturlig samlingsplats, ofta använt vid midsommarfiranden, uppvisningar, torghandel och julmarknader.

Nu är det dags att förnya torget med ny utrustning och funktioner som kan locka fler målgrupper och säkerställa torgets fortsatta roll som en viktig mötesplats i Järna. Södertälje kommun vill därför ha invånarnas åsikter och idéer för att skapa en attraktiv och användarvänlig plats för alla.

Måndagen den 20 maj mellan klockan 16-18 hålls en öppen workshop vid scenen på Järna torg. Här får invånarna möjlighet att träffa kommunens representanter, delta i diskussioner och dela med sig av sina tankar om torgets framtid. Det är en chans för alla att påverka och bidra till utvecklingen av Järna torg.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 08:30
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 00:59

Pressbyrån och 7-Eleven vill sluta sälja cigaretter

Pressbyran

Foto: Alexander Isa

Snart kan det vara slut på cigarettförsäljningen hos Pressbyrån och 7-Eleven. I framtiden vill de helt sluta sälja cigaretter, rapporterar TT.

Bolaget bakom kedjorna, Reitan, ett norsk familjeägd företag vill successivt fasa ut sin försäljning av cigaretter, med målet att helt upphöra med försäljningen. Enligt bolagets VD Anna Wallenberg, som TT talat med, vill bolaget verka för att produkterna helt försvinner från marknaden.

(Annonslänk)

Utfasningen, som börjar 2026, innebär att franchisekedjorna Pressbyrån och 7-Eleven inte längre kommer att ta in nya cigarettprodukter eller varumärken. Detta ses som ett steg mot en rökfri framtid och har inspirerats av liknande lagförslag i Storbritannien och Nya Zeeland, där unga förbjuds att köpa tobaksprodukter.

– Riskerna med tobaksrökning är väl kända, både när det kommer till hälsorisker men även miljöpåverkan och arbetsförhållanden i produktionen, säger Wallenberg till TT.

För närvarande kommer 54 procent av kedjornas tobaksförsäljning från cigaretter, medan resten består av snus, nikotinprodukter och andra rökfria alternativ.

Läs även: – Alexander Berg firar 20 år på Pressbyrån

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 05:00
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 00:27

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors