Företag i fokus:

Nytt restaurangkoncept lanseras i Södertälje

sa7xjn4orjqvkmkzmo42

Nytt koncept tar plats på Hotell Quality Park i Södertälje. Pressbild.

Norska investeraren och hotellmagnaten, Petter Stordalen, presenterar två nya restaurangkoncept som tar plats i Södertälje – The Social bar & bistro och Brasserie NÒR.

Quality Hotel Park Södertälje utsågs i januari till koncernens bästa hotell i hela Norden. Nu lanserar hotellkedjan Strawberry (tidigare Nordic Choice Hotels) sitt bredaste koncept på Södertäljehotellet. The Social bar & bistro är en avslappnad internationell bistro där enkelhet och tillgänglighet är nyckelorden, enligt bolaget själva. Menyn är en crossover baserad på favoriter hämtade från hotellbarer och lounger världen över.

– The Social ska vara gästernas vardagsrum och en självklar mötesplats för att varva ner efter dagen och ladda upp inför kvällen! Här ska gästerna känna sig som hemma och snabbt hitta sin favorit på menyn och i dryckeslistan, säger Maria Reisö, Concept & Commercial Food & Beverage Director Strawberry.

Quality Hotel Park Södertälje. Pressbild.

Det andra konceptet, Brasserie NÒR, som nu lanseras i full skala, satsar på väl utvalda europeiska viner med fokus på Frankrike, Italien, Tyskland och Spanien. Dessutom kommer de även att erbjuda några av världens främsta cocktails.

– De allra bästa hotellbarerna är rika på historia och uppfunnit många av världens mest populära cocktails. På NÒR vill vi höja dessa klassiker som är skapade i just en hotellbar, men vi blandar dem med fördel på nordiska råvaror, säger Angelica Wallberg, Director of Restaurants & Bars Strawberry.

The Social i Södertälje har redan invigts, medan brasserie NÒR etableras på andra order under hösten 2023.

Läs även: – Hotellägaren och Norwegian bildar gemensamt bolag

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 september 2023 08:20
Senast uppdaterad: 3 september 2023 08:20

BILDEXTRA: Ikonerna på plats under Hubofestivalen

365315028_10159607548186238_4340502709190536849_n

Foto: Caroline Envia Khamo

Aydin Aho (till vänster) från näringslivskontoret, Södertälje kommun och representant från Assyrian-Riders.

Tidigare Assyriskaspelaren, Andreas Haddad.

Melek Demir, Kennedy Bakircioglu, Eddie Demir och Stefan Batan

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 augusti 2023 07:30
Senast uppdaterad: 2 augusti 2023 23:27

Försäkringskassan utreds efter oanmält besök hos rullstolsbunden kvinna

203C4CEA-89A2-4BC8-9434-ABEDCF450A75

Foto: Pressbild Försäkringskassan / Pexels 

Justitieombudsmannen, JO, har inlett en utredning angående ett oanmält hembesök från Försäkringskassan hos en rullstolsburen kvinna i Södertälje. Kvinnan, som är beroende av assistans dygnet runt, upplevde besöket som integritetskränkande när två tjänstemän plötsligt dök upp i hennes sovrum och inledde en lång utfrågning.

Den oanmälda hembesöket ägde rum den 5 maj när två företrädare från Försäkringskassan anlände till kvinnans hem utan förvarning klockan 9:30 på morgonen.

Utan att tveka tog de varsin stol och tog plats mitt på golvet i sovrummet, där kvinnan befann sig i sin säng medan hennes man satt i sin rullstol bredvid. Beväpnade med block och penna förklarade tjänstemännen att de hade fått en anonym anmälan angående kvinnans assistanstimmar.

Utfrågningen inleddes genom att kvinnan blev noga utfrågad om sitt hjälpbehov, och även de två assistenterna som var på plats fick svara på frågor. Kvinnan har varit beroende av assistans sedan födseln och hennes funktionshinder har förvärrats genom åren, vilket har resulterat i ett ökande hjälpbehov.

(Annonslänk)

”Jag kommer aldrig att kunna gå och är helt beroende av min assistans som jag blev beviljad 1997. Åren går och jag blir allt sämre i mitt funktionshinder. Mina hjälpbehov blir större och större”, skriver kvinnan i anmälan till Justitieombudsmannen.

Därefter riktades tjänstemännens uppmärksamhet mot kvinnans man, som också har haft en funktionsnedsättning sedan födseln och varit berättigad till assistans sedan 1994. Hans hjälpbehov är betydande, och han kommer aldrig att kunna gå. Sammantaget satt tjänstemännen kvar hos paret fram till klockan 12:00 och meddelade att de skulle inleda en utredning angående parets assistanstimmar.

För kvinnan och mannen upplevdes besöket som en kränkning och en obehaglig intrång i deras privatliv. Trots detta besvarade de ärligt de ställda frågorna. Kvinnan ifrågasatte Försäkringskassans rätt att göra ett oanmält besök i deras hem, men tjänstemännen hävdade att de hade befogenhet att göra så. Både kvinnan och mannen kände sig kränkta och ifrågasatta angående deras funktionsnedsättningar och hjälpbehov.

”Detta är integritetskränkande och tystnadsplikten följs inte med tanke på att dom ringer runt till assistenterna och frågar om vårat privatliv och hjälpbehov.”, skriver kvinnan anmälan.

Justitieombudsmannen, JO, har nu beslutat att inleda en utredning angående Försäkringskassans agerande och kräver att de yttrar sig över det som förs fram i anmälan.

”Yttrandet ska innehålla en redogörelse för myndighetens handläggning samt för relevant lagstiftning.” skriver JO i beslutet.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 3 augusti 2023 11:59

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors