Företag i fokus:

Oenighet när färre hemtjänstaktörer föreslås

Sodertalje-kommun-scaled-1

Arkivbild

I framtiden är målet för Södertälje kommun att endast ha två privata aktörer som utför hemtjänst. Denna intention framkommer från ett förslag som för närvarande diskuteras inom kommunen.

Vart fjärde år genomför Södertälje kommun en upphandling av hemtjänsten, vilken berör uppemot 2000 personer och ger både nya och befintliga aktörer möjligheten att ansöka om att vara hemtjänstutförare i kommunen. Nu önskar kommunstyrelsen minska antalet aktörer, men enighet har ännu inte uppnåtts i frågan.

Från Moderaternas sida, som sedan valet 2022 sitter i majoritet tillsammans med Socialdemokraterna och Miljöpartiet, önskar man öka antalet privata aktörer och minska den kommunala andelen.

– Moderaternas ståndpunkt tidigare har varit att gå mot en större andel privata aktörer och ha en mindre andel i egen regi. Och det är det vi går in med i den här förhandlingen nu när vi sitter i majoritet, säger Moderaternas gruppledare Alexander Rosenberg i ett inlägg på sociala medier.

Under perioden 2018 till 2022 var Södertälje kommun själva, tillsammans med Attendo, Aros och Eveo, aktiva inom hemtjänsten. Inför den senaste upphandlingen 2022 uteslöts Aros på grund av juridiska skäl, medan miljardföretaget Attendo valde att avstå från att fortsätta verka inom hemtjänsten i kommunen, vilket Telgenytt var först med att rapportera.

Attendo lämnade hemtjänsten i Södertälje hösten 2022. Foto: Alexander Isa/Pressbild.

I oktober 2022, efter en lång upphandlingsprocess, fastställdes de aktörer som skulle bedriva hemtjänsten i Södertälje under de kommande fyra åren fram till 2026: Eveo, SAAND samt den kommunala hemtjänsten. Endast två av de fyra potentiella privata företagen lyckades säkra avtal, vilket resulterade i att kommunen stod med osålda avtal.

Nu föreslår kommunen att endast två privata hemtjänstföretag, vardera med en marknadsandel på 20 procent, ska få möjlighet att bedriva verksamhet i Södertälje. Till skillnad från tidigare, där de 40 procenten var uppdelade i fyra mindre delar – två på sju procent vardera och två på 13 procent.

Förslaget togs upp i kommunstyrelsen fredagen den 1 september, och inom kort förväntas besked lämnas angående ärendet.

Läs även: – KLART: Här är bolagen som utför hemtjänst i Södertälje

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 september 2023 16:55
Senast uppdaterad: 3 september 2023 16:55

Mötet mellan NIF och AIK slutade med straffavgörande

419338896_7270644146330229_5560493489898363258_n

Foto: Kent Fondelius

Efter att i det senaste fyra matcherna spelat mot topplagen i SSL var det under lördagen dags för NIF att ställas mot AIK i Solnahallen. Det blev en mål snål tillställning som slutade 1-1 efter full tid, där AIK bärgade bonuspoängen på straffar efter en mållös förlängning. 

NIF kom revanschsuget till matchen mot AIK efter den snöpliga förlusten senast hemma mot Pixbo där man föll i slutminuterna. Det syntes tidigt att detta var en match som betydde mycket för båda lagen.

Första perioden dominerades av spel där båda lagen prioriterade mycket eget bollinnehav för att minimera möjligheterna till snabba spelvändningar. Hampus Ahréns avslut på mål central i banan efter dryg sju minuters spel var matchens farligaste så långt. I slutet av perioden öppnar spelet upp lite grann med fler chanser på mål. Efter 19.02 i första perioden får Nykvarn numerärt överläge då AIKs Oskar Hagberg utvisas 2 minuter för slag på klubban.

Nykvarn skapar flera chanser där bl a Jesper Lindström, efter en fin pass från Lucas Rigogiannis, från snävvinkel skjuter tätt utanför, och Oskar Jante i slutsekunderna skjuter från backplats men AIKs målvakt Christian Eddeborn räddar. Första perioden slutar 0-0.

Foto: Kent Fondelius

NIF startar andra perioden i fortsatt spel numerärt överläge möjlighet att ta ledningen i matchen. Jesper Lindström får på nytt möjligheten men utdelningen uteblir. Inledningen på andra perioden påminner om slutet på första perioden med ett lite öppnare spel där lagen utbyter målchanser. Andra perioden liknar i övrigt den första där lagen söker kontroll och mycket eget bollinnehav för att minimera möjligheterna till kontringar. Efter 9.40 in i andra perioden får AIK möjligheten att ta ledningen då NIFs Marcus Jonsson utvisas två minuter. Efter en dryg minuts power play är Hampus Ahrén nära att bryta AIKs bollinnehav men bollen spelas loss och går över till AIKs Liam Åström som med ett direktskott ger AIK ledningen med 1-0. 

Den tredje perioden blir händelserik. Efter de inledande 7-8 minuterna med fortsatt kontrollerat spel ökar Nykvarn farten och trycket mot AIK målet. Forceringen öppnar också upp möjligheter för AIK och snabbt vända spelet och kontra och med knappa 5 minuter kvar har Anders Stefansson chans att utöka AIKs ledning då han två gånger om träffar ribban på målet.

Nykvarn ska dock få utdelning på sin press med 3 minuter kvar. Oscar Janthe får god tid och en öppen yta centralt i AIKs försvar och efter ett inspel av Lucas Rigogiannis placerar han säkert med ett dragskott kvitteringen till 1-1intill AIKs målvakts vänstra stolpe. 

Foto: Kent Fondelius

Matchen slutar 1-1. I förlängningen har lagen flera chanser med avslut på mål. Med dryga minuten kvar av förlängningen får Nykvarn frislag nere i hörnet på AIKs plan halva. Efter en fin kombination av Lucas Rigiogiannis och Marcus Jonsson får Hampus Ahrén möjligheten till ett avslut ute till höger. Direktskottet smiter dock tätt utanför.

Förlängningen slutar mållöst och matchen går till sudden-death avgörande på straffar för att avgöra vilket lag som ska få bonuspoängen. Nykvarns Marcus Jonsson är först ut och söker med snabb dragning åt vänster överlista AIKs målvakt Christian Eddeborn som dock är med på noterna och räddar med sin höger arm. AIKs förste straffskytt är nr 31 Simon Jirebeck.

Nykvarns målvakt Lucas Orrmo är med en benparad nära att bryta AIK forwardens sidledsdragning men bollen rullar ut till höger och Simon kan slå in bollen i mål och därmed 2-1 och bonuspoängen till AIK.

Mathias Larsson Carlander

Text:

Henrik Ojeda

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 januari 2024 23:23
Senast uppdaterad: 20 januari 2024 23:23

Genomför ny enkät för att samla Södertäljebornas åsikter

IMG_8183

Hanna Klingborg (MP), ordförande i kommunens hållbarhetsutskott. Foto: Liza Simonsson

Södertälje kommun inleder en medborgardialog för att samla åsikter om vad som utgör ett gott liv med god hälsa, som en del i att uppdatera sin strategi för social hållbarhet.

Som ett led i att förnya sin strategi för social hållbarhet, genomför Södertälje kommun en medborgardialog via en webbenkät. Syftet är att samla in medborgarnas tankar och åsikter om livskvalitet och hälsa.

(Annonslänk)

Kommunen vill utforska vad invånarna anser vara viktigt för ett gott liv, inklusive faktorer som bra bostad, ekonomisk trygghet, och möjligheten att påverka samhällsutvecklingen. Särskilt fokus ligger på att säkerställa jämlika förutsättningar för alla medborgares hälsa och välmående. Alla medborgare från 13 år och uppåt, oavsett om de bor, arbetar eller studerar i Södertälje, är välkomna att delta i dialogen.

– Vi vill ta reda på vad som är viktigt för Södertäljes invånare och vad de behöver för att kunna leva ett gott liv i vardagen. Vi vill också veta hur medborgarna ser på kommunens arbete med social hållbarhet. Och det är därför vi vill ta avstamp i en medborgardialog när vi nu påbörjar processen med en ny strategi för folkhälsa och social hållbarhet, säger Hanna Klingborg (MP), ordförande i kommunens hållbarhetsutskott.

Enkäten, som hanteras av Parlametric, är tillgänglig från den 19 januari till den 20 februari 2024 och finns på flera språk, inklusive svenska, engelska, finska och arabiska, men deltagare kan svara på vilket språk som helst.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 januari 2024 18:00
Senast uppdaterad: 20 januari 2024 17:25

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors