Företag i fokus:

Här testas nya solcellsdrivna lastbilen – ”Vi är i framkant”

Scania

Pressbild: Scania

En soldriven hybridlastbil, utrustad med solpaneler på släpets tak och sidor, testas på allmän väg. Lastbilens egenproducerade solenergi förväntas sänka driftkostnader och utsläpp avsevärt.

– Aldrig tidigare har solpaneler använts för att ge energi till en lastbils drivlina. Denna naturliga energikälla kan minska transportsektorns klimatutsläpp betydligt. Vi är i framkanten i utvecklingen av nästa generations lastbilar, säger Stas Krupenia, Head of Research Office, Scania i ett pressmeddelande.

Testet är resultatet av ett tvåårigt forskningssamarbete mellan Scania, Uppsala universitet, Eksjö Maskin & Truck AB, Midsummer AB, Ernsts Express och Dalakraft. Projektet syftar till att utvärdera solenergins påverkan och minskning av koldioxidutsläpp samt att utveckla lätta och effektiva solceller för lastbilar.

Scanias nya soldrivna lastbilen. Pressbild

– Det är ett spännande projekt där akademi och industri arbetar tillsammans för att minska klimatpåverkan från lastbilstransporter. Resultaten från den här unika lastbilen kommer att vara mycket intressanta, säger Erik Johansson, ledare för projektet och professor i fysikalisk kemi, Uppsala universitet.

Lastbilens släp täcks till största del av solceller från företaget Midsummer och ger en elkörsträcka på upp till 5 000 kilometer per år i Sverige. Forskningen omfattar även nya tandemsolceller och utvärderar hur laddningen påverkar elnätet och möjligheten att sälja överskottet i framtiden.

– El från solpaneler kan öka räckvidden för en hybridlastbil, något som sparar bränsle och minskar koldioxidutsläpp. Här vill vi vara en aktör att räkna med, något som möjliggörs med banbrytande projekt som detta, säger Erik Olsson, Chef för företagsutveckling, Midsummer.

Den hybridlastbil som testas har 560 hästkrafter och 100 kvadratmeter solpaneler.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 3 september 2023 21:44

Vännernas nära möte med den sällsynta gästen i Maren

EADB4BAF-EF03-4EAD-9BAC-DD282A15D284

Liam Shamoon och vännerna fick en överraskande syn vid Maren. Foto: Privat

När vännerna hade samlats vid Maren för en avkopplande dag med fiske överraskades de av ett nära möte med en sällsynt gäst – en lekfull säl som visade upp sin nyfångade måltid.

Det som skulle ha varit en vanlig dag vid vattnet förvandlades till en minnesvärd händelse när gästen plötsligt dök upp precis framför vännerna Liam, Chamoun och Gabriel.

En säl, som tidigare har visat upp sig för Södertäljeborna vid flera tillfällen. Denna gång var sälens närvaro i Maren inte bara en snabb skymt från avstånd – den kom riktigt nära och gav vännerna en närgången och unik upplevelse.

På väldigt nära håll fick vännerna se sälens naturliga beteende när den, med en nyfångad fisk i sitt grepp, åt upp sitt byte.

– Plötsligt såg vi något som kom simmande mot oss. Det tog ett tag att inse att det verkligen var en säl. Det var jättehäftigt att se den så nära, den var inte blyg. Extra kul var att se den äta fisk på så nära håll, säger en glad Liam Shamoon till Telgenytt.

Sälen i Maren under tisdagen

Inte första gången som sälen iakttagits av Södertäljebor.
Det verkar vara samma säl som tidigare har visat sig för Södertäljeborna. Sommaren 2021 blev sälen fångad på bild vid Gästhamnen när den lekte vid kanalen och i närheten av båtbryggorna. Dess närvaro har även noterats utanför Pershagens kust.

I början av sommaren, den 11 juni, kunde den också fångas på bild på den andra sidan av kanalen, nära Mälarbron. Dess frekventa rörelser i området kan troligtvis härledas till den rikliga förekomsten av småfisk, som utgör dess huvudsakliga föda.

Även om det är känt att sälen vistas i Södertälje, är det däremot första gången som det är dokumenterat att den visar sig på så nära håll.

Se även: Här leker sälen vid Södertälje Gästhamn

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 augusti 2023 08:00
Senast uppdaterad: 22 augusti 2023 22:06

Befolkningen minskar för första gången sedan 2009

Södertälje

Foto: Alexander Isa

Efter 14 år av ökande befolkning minskade antalet invånare i Södertälje under andra kvartalet 2023. Det visar SCB:s senaste statistik.

Södertälje tillhör de 140 kommuner i riket vars befolkning minskade under andra kvartalet. Bland de 26 kommunerna i Stockholms län minskade befolkningen i sex. Fler föddes än dog i Södertälje kommun under andra kvartalet 2023 – men fler flyttade från än till kommunen. Befolkningen minskade med 18 personer jämfört med kvartalet innan. Därmed har Södertälje 102.606 invånare.

Jämfört med för ett år sedan har befolkningen ökat med 544 personer. Södertälje har haft en positiv befolkningsutveckling under de flesta kvartal sedan millennieskiftet, men det är första gången befolkningen minskar sedan fjärde kvartalet 2009.

Under det andra kvartalet flyttade 1669 personer till Södertälje, medan 1838 personer flyttade ut. Kommunen hade med andra ord ett negativt flyttnetto. Det har oftast inte varit fallet historiskt sett. Det är det största negativa flyttnettot under ett kvartal på hela 2000-talet i Södertälje.

Av de 1669 som flyttade in kom de flesta från Stockholms län – 838 personer – medan 485 flyttade in från andra län i Sverige och 346 invandrade från andra länder. Av de 1838 som lämnade kommunen flyttade 1150 till övriga Stockholms län, 498 till andra län och 190 till utlandet.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 22 augusti 2023 22:05

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors