Företag i fokus:

Restauranger kontrolleras för att stoppa köttligor

2x6nu0wfejtjmlsb

Pressbild: Ica.

Köttligor stjäl varor för enorma belopp från butiker och säljer sedan det stulna köttet på den svarta marknaden, inklusive till restauranger. För att bekämpa denna illegala handel har Södertälje kommun nu infört kvitto-kontroller på restauranger som resulterat i flera förbud, enligt rapportering från SVT.

– Det finns en svart marknad där man säljer kött vidare, säger Lars Greger (MP) ordförande i miljönämnden, till SVT.

Under många år har köttstölder varit en problematik som sträckt sig genom hela Sverige, från norr till söder. Ett problemet som förvärrats över tiden. Kriminella ligor tömmer butikshyllor på kött i omgångar, vilket kan vara värt tiotusentals kronor.

Det har kommit uppgifter om att flera butiksägare har tvingats ta bort kött från sina hyllor och anställa egna vakter för att förebygga stölderna. En genomförd utredning avslöjar även flera exempel bland medlemmarna i Svensk Handel där butikerna har utrustat hela kyldiskar med lås och valt att placera köttet bakom disken.

Enligt polisen betraktas dessa stölder som en betydande inkomstkälla för andra kriminella aktiviteter. Under år 2021 beräknas det att varor för över 4,5 miljarder kronor stals från dagligvaruhandeln enligt Svensk Handels uppskattningar. 2010 stals varor för 1,9 miljarder.

För att minska efterfrågan på stulet kött har nya metoder introducerats. En av dessa metoder är att genomföra inspektioner av restauranger, där de måste kunna verifiera ursprunget av det kött de serverar. I Stockholms län har denna metod lett till att flera restauranger har förbjudits att servera kött. Nu beslutar sig även Södertälje kommun för att anamma denna metod i samband med sina livsmedelskontroller för att minska efterfrågan på stulet kött.

– Vi måste angripa problemet från andra hållet. Om det ses som en risk att befatta sig med stöldgods kommer efterfrågan på det stulna köttet att minska. Kommunerna har ett viktigt uppdrag och tillsammans med berörda aktörer tror jag att vi kan göra skillnad på riktigt, sade Nina Jelver, säkerhetschef på Svensk Handel, i ett pressmeddelande under våren.

Enligt SVT har det hittills i år utfärdats 15 förelägganden eller förbud i Södertälje som rör spårbarhet på livsmedel.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 september 2023 08:31
Senast uppdaterad: 4 september 2023 08:31

Planerna på nytt äldreboende i Lina pausas

Skarmavbild-2023-04-14-kl.-05.59.30-1536x1036-1

Förslag på utformning för seniorboendet som planeras att ligga intill äldreboendet. Bild: Telge Bostäder.

Efter beslut om en investering på 430 miljoner kronor för ett nytt vård- och omsorgsboende i Lina, har Södertälje kommun nu valt att pausa processen. Anledningen är att kostnaderna har dragit iväg för mycket.

I våras klubbade kommunen en detaljplan för boendet och Telge fastigheter beslutade samtidigt att investera upp till 430 miljoner kronor i bygget. Men nu har kommunstyrelsen valt att sätta planerna på paus efter att kostnaderna har ökat mer än väntat. 

Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

– Vi har sagt att vi behöver se över om det finns andra alternativ som ger en lägre kostnad, säger Alexander Rosenberg (M), kommunalråd och ordförande i tekniska nämnden till LT.

Enligt Rosenberg gjordes en upphandling för bygget som gav ett anbud strax över den budgeterade summan, men att räntan har gått upp sedan den första kalkylen gjordes och att hyran inte längre täcker investeringskostnaden.

Kommunstyrelsen har nu gett stadsdirektören i uppdrag att snabbutreda om boendet verkligen är den bästa lösningen eller om det finns ”mer kostnadseffektiva alternativ”.

Utredningen ska vara klar till mars 2024.

Skrivent: Lucas T.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 december 2023 05:00
Senast uppdaterad: 22 mars 2024 16:23

90-årig kvinna utsattes för bedrägeri

Äldre hemtjänst

Foto: Pexels

En äldre kvinna fick ett telefonsamtal där de ville stoppa ett bedrägeri. Men när den 90-åriga kvinnan lyssnade på uppmaningen, blev hon bestulen på flera dyra föremål.

En kvinna i 90-årsåldern blev under onsdagen utsatt ett bedrägeri som inleddes med ett telefonsamtal från en person som utgav sig för att representera ett telefonbolag, påståendes att kvinnan beställt telefoner.

Samtalet övergick sedan till en falsk säkerhetsavdelning hos en bank, där kvinnan lurades att förpacka sina värdeföremål i ett kuvert. Bedragarna påstod att värdeföremålen behövde förvaras i banken för säkerhetsskäl.

Sedan dök bedragarna upp vid hennes bostad.
Kvinnan, som följde dessa instruktioner, blev av med värdesaker värda omkring 15 000 kronor när en person dök upp för att hämta kuvertet.

”Vare sig telefonbolag, banker eller säkerhetsföretag jobbar enligt ovanstående och samtliga personer som kvinnan varit i kontakt med är bedragare.”, skriver polisen och uppmanar till försiktighet.

Polisen beskriver det vanliga tillvägagångssättet att bedragare skapar en illusion av akuta behov eller hot och utnyttjar offrets osäkerhet eller okunskap. Samtidigt som de utfärdar en varning om denna typ av bedrägerier och betonar svårigheterna med att få fast gärningsmännen.

”På polisen.se finns omfattande information om hur bedragare jobbar mot äldre och vad man kan göra för att skydda sig.”, skriver polisen på sin hemsida.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 december 2023 01:50
Senast uppdaterad: 14 december 2023 01:50

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors