Företag i fokus:

Ny nämnd invigd med fokus på att förbättra näringslivsklimatet

Maria-Fritz-Warg-M-kommunalrad

Maria Fritz Warg (M), kommunalråd och ordförande för nya nämnden. Foto: Södertälje kommun

I går invigdes den nya nämnden för kommunen med inriktning på att förbättra näringslivsklimatet i Södertälje. Dock fanns ingen tillgänglig information för allmänheten att ta del av från mötet på grund av tekniska problem

Under gårdagen, den 4 september, höll den nyinrättade nämnden sitt första möte med syftet att främja utbildning för vuxna och/eller möjligheter till arbete och självständig försörjning för fler invånare i Södertälje, samtidigt som man strävar efter att förbättra kommunens näringslivsklimat.

Maria Fritz Warg (M), som även är kommunalråd, kommer att leda den nya nämnden som ordförande.

Nämndens övergripande mål är att stödja invånarna i Södertälje så att de kan uppnå självständig försörjning, samtidigt som de aktivt arbetar för att förbättra förutsättningarna för näringslivet i kommunen.

En sund och gynnsam näringslivsmiljö är av central betydelse för en kommun, eftersom den skapar arbetstillfällen som i sin tur ger upphov till skatteintäkter på längre sikt.

Det är tydligt att nämnden är helt nystartad, vilket märktes under det första sammanträdet. Under mötet behandlades ämnen såsom information om verksamhetsplan och budget för arbets- och näringslivsnämnden, delegationsordning, mötesplanering och beslut om uppföljning av näringslivsstrategin.

Det har dock ännu inte blivit möjligt att inkludera nämnden i kommunens diarium och IT-system, vilket begränsar allmänhetens tillgång till dokument relaterade till det första mötet som hölls på måndagen. Enligt Johan Karlsson, enhetschef på stadskansliet, som Lt har talat med, beror detta på tekniska faktorer som förhindrar att den nya nämnden är integrerad i systemet.

– Till nästa sammanträde ska allmänheten ha möjlighet att läsa handlingar innan nämnden, säger han till tidningen.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 september 2023 09:36
Senast uppdaterad: 5 september 2023 12:23

SSK tog revansch på Gnaget

IMG_6684

Bilden från tidigare möte mellan de två lagen i Scaniarinken Foto: Daniel Hansson

Andra mötet mellan AIK och SSK spelades ikväll på Hovet. Första matchen dem emellan slutade med AIK-seger i Scaniarinken i slutet av oktober.

-Starkt att knyta ihop matchen, säger assisterande tränare Nicklas Grossman i en kommentar till Telgenytt efter matchen.

Södertälje började piggt med bra puckkontroll och press i offensiv zon. Bortalaget slog inte av på takten någon gång under första perioden utan var det klart bästa laget i inledningsakten. 0-1 kom efter att Stelio Mattheos vann duell framför mål och stötte in målvaktsretur.

SSK gjorde också 0-2 innan mistluren ljöd efter de första 20 minuterna. Efter grötig situation framför mål kunde Viktor Grahn göra sitt förmodligen enklaste mål hittills i karriären. Efter skott från Ludwig Blomstrand och bra jobb framför målvakten av Sebastian Dyk, kunde Grahn peta in pucken som låg fri bakom AIKmålvakten Antoine Bibeau. Tredje respektive fjärde målen för Mattheos och Grahn.

-Första perioden spelar vi bra hockey och är det bättre laget. Ger dem lite momentum i 2:a med deras mål i powerplay men överlag en solid period, sa Grossman.

Fem minuter in i andra perioden fick AIK powerplay. Ett hemmalag som statistiskt inför matchen var bäst i spelformen mot ett bortalag som var sämst i numerärt underläge. Mål blev det också för Gnaget som därefter fick lite mer momentum i matchen.

I hockey brukar man prata om psykologiska mål, Hockeyallsvenskans poängkung Marcus Eriksson klev in i handlingen, styrde skickligt in 1-3 efter att Daniel Norbe skickat iväg ett handledsskott mot mål.

Så långt hade SSK full koll på matchen och drygt sju minuter in i tredje perioden gjorde laget 4-1 i powerplay, sitt andra mål för kvällen protokollfördes Stelio Mattheos för. Då trodde nog de flesta att matchen var avgjord.

Nej, AIK reducerade två minuter senare och SSK blev lite stressade och började”skvätta” med pucken. 3-4 kom när 7 minuter återstod av sista perioden. Det blev onödigt spännande då SSK hade full kontroll på matchen innan hemmalaget reducerade första gången.

-I 3:e slarvar vi med pucken i några byten samt släpper in mål i viktiga lägen och gör det lite onödigt spännande. Starkt att knyta ihop matchen och göra jobbet som krävs.

-Powerplay var bra och boxplay behöver bli bättre, avslutar Grossman i sin analys av matchen.

Sebastian Dyk (#45) står för hårt jobb varje match och börjar få offensiv utdelning för sitt slit Foto: Daniel Hansson

Till slut vann SSK helt rättvist. AIK hotade Södertälje i sitt powerplay, i spelet fem mot fem var bortalaget klart bättre över tre perioder.

En laginsats men Albin Carlsson på sin backposition är alltid stabil och har en hög lägsta nivå. Mycket bra insats av honom igen, lugn och trygg med puck, tar bra beslut och ger en trygghet och ett lugn i försvarsspelet. Också delaktig i SSK:s första mål där Stelio Mattheos förvaltade en målvaktsretur från att Carlsson lagt pucken på mål.

Ingen i SSK gjorde bort sig i den här starka segern på Hovet men en spelare som sällan får rubrikerna är Viktor Lijegren.

Viktor kämpar och sliter i match efter match, hans inställning kan någon aldrig klaga på. En riktigt laglojal spelare, dessutom stark på att skydda pucken och vinner många dueller runt sargerna som ger övriga lagkamrater tid och utrymme att etablera tryck i motståndarnas försvarszon.

Sebastian Dyk fick äntligen hamna i målprotokollet, förvisso i tomt mål när AIK tagit ut målvakten men det målet kan få större betydelse för honom än vad vi anar. Och sedermera också ge ytterligare en dimension till laget.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 december 2023 23:40
Senast uppdaterad: 6 december 2023 23:48

En person död i drunkningsolycka

Raddningstjanst-Akutbil

Arkivbild

En drunkningsolycka har inträffat i Södertälje, vilket har utlöst en snabb insats från räddningstjänsten. Flera räddningsenheter har beordrades till platsen där en man hittades avliden.

Vid initiala rapporter till SOS Alarm tyder allt på en allvarlig drunkningsolycka som kräver omedelbar räddningsinsats. Räddningstjänsten har nu utryckt flera enheter till olycksplatsen efter att ha fått samtal om en drunkningsolycka i sjön Vällingen vid Vacktanäs.

På plats kunde spår och isvak upptäckas, men detaljer om olyckan och personens tillstånd är ännu inte kända.

– Vi har fått uppgifter om att någon har gått igenom isen, säger räddningstjänsten till Telgenytt.

Uppdatering:

”En man i 65-årsåldern saknas av anhöriga efter att han gått på en morgonpromenad i området kring Vackstanäs. Polisens patruller söker av området med hundar och mannens mobil pejlas. På eftermiddagen hittas mannen avliden i en vak på sjön Vällingen. 
Anhöriga är underrättade om dödsfallet. Det finns inga misstankar om brott.”,
skriver polisen på sin hemsida.

Texten uppdateras:

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 december 2023 17:27
Senast uppdaterad: 7 december 2023 00:27

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors