Företag i fokus:

Scanias nya miljardfabrik har invigts i Södertälje

b1f100c2732dc20d_org

Foto: Scania

Mer än 1 miljard kronor har investerats i en ny fabrik för batterimontering i Södertälje. Under gårdagen kunde Scania äntligen inviga den nya fabriken, vilket markerar en viktig milstolpe för företaget.

En batterifabrik med en anläggning på 18 000 kvadratmeter, som påbörjades byggas i början av 2021, är nu färdigställd. Under tisdagen invigde Scania den batterimonteringsfabrik vid sitt huvudkontor i Södertälje, vilket möjliggör serieproduktion av tunga, elektriska fordon.

– Detta är ett tydligt tecken på vår ambition att vara ledande i elektrifieringen av tunga fordon, vilket är nödvändigt för uppfylla vårt åtagande att nå vetenskapligt förankrade klimatmål. Fullskalig montering av batterier på plats är en förutsättning för storskalig produktion av elfordon och befäster tydligt Scania som en del i värdekedjan för batteritillverkning, säger Ruthger de Vries, chef för Scanias produktion och logistik.

Scanias nya batterifabrik i Södertälje. Foto: Scania

Företaget har ambitiösa mål att 50 procent av deras försäljning ska utgöras av elektriska fordon fram till 2030. De tror också på en framtid där alla transporter elektrifieras. Genom en gemensam satsning med Northvolt utvecklades en battericell med hög prestanda och lågt koldioxidavtryck, skräddarsydd för tunga transporter. Den här cellen monteras nu i Scanias lastbilar vid den nya fabriken i Södertälje, som ligger nära chassimonteringen. Fabriken är utrustad med hög grad av automatisering och kommer att sysselsätta 550 personer, vilket möjliggör effektiv serieproduktion av elektriska fordon.

– Elektrifieringen kommer i grund förändra transporterna och denna senaste investering i Scanias verksamhet i Södertälje stärker ytterligare Sveriges ställning som nav för spetsteknik i elektrifieringen av tunga fordon, säger Ruthger de Vries.

Läs även: – Här testas nya solcellsdrivna lastbilen – ”Vi är i framkant”

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 september 2023 10:58
Senast uppdaterad: 6 september 2023 10:59

Busschaufförer anmälar Nobina – Ställer krav på värme i bussar

Buss nobina vinter

Foto: Alexander Isa

Nobinas bussar upplevs som kalla och otillräckligt uppvärmda. Det menar busschaufförer i Södertälje som har anmält Nobina till Arbetsmiljöverket via skyddsombudet.

Skyddsombudet vid Nobina i Södertälje har tagit upp en viktig arbetsmiljöfråga med Arbetsmiljöverket angående företagets brist på efterlevnad av värmerelaterade regler för bussar. Enligt ett föreläggande från Arbetsmiljöverke ska Nobina säkerställa att bussar inte tas i bruk om de inte har en lufttemperatur på minst +5 grader ovanför säte och +10 grader i defrostermunstycken.

Trots detta har skyddsorganisationen mottagit dagliga rapporter från förare om att kalla bussar fortfarande används. Nobina har försökt göra det till ett föraransvar att inte köra kalla bussar, vilket är problematiskt då vissa bussar saknar fungerande termometrar. I anmälan framför skydsombudet att arbetsmiljöansvaret ligger hos arbetsgivaren och att föreläggandet tydligt förbjuder bruk av bussar som inte uppfyller temperaturkraven.

För att underlätta oanmälda inspektioner, som är en del av skyddsombudets uppdrag enligt arbetsmiljöplanen, krävs att Nobina placerar lufttemperaturmätaren på en mer tillgänglig plats. För närvarande är mätaren endast tillgänglig hos underhållschefen, som börjar arbeta efter att bussarna redan är i trafik.

Skyddsombudet kräver att Nobina omedelbart börjar följa Arbetsmiljöverkets föreläggande och de etablerade rutinerna för att förhindra användning av kalla bussar under vintertid.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 januari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 30 januari 2024 04:02

Lastbil och personbil inblandade i olycka

Olycka räddningstjänsten 1

Arkivbild

Strax innan midnatt inkom uppgifter om en trafikolycka på E4, där en lastbil och en personbil var inblandade, vilket orsakade stora trafikstörningar.

En allvarlig trafikolycka har rapporterats till SOS Alarm strax innan midnatt på måndagskvällen. Olyckan involverar flera fordon, inklusive ett tungt fordon och en personbil, i Järna i riktning mot Stockholm. Olyckan, som inträffade på påfarten från Järna, har orsakat betydande störningar i trafikflödet.

Räddningsenheter ryckte snabbt ut till platsen med flera enheter, men skadeläget för de inblandade är fortfarande oklart. Enligt Trafikverket har olyckan en stor påverkan på trafiken, med en preliminär beräkning att normal trafik återupptas strax efter klockan 01.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 januari 2024 01:15
Senast uppdaterad: 30 januari 2024 01:15

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors