Företag i fokus:

De besöker Södertälje med sin musikaliska glädje

2

Foto: Privat

I över ett halvt sekel har Solistkvartetten spridit sin musikaliska glädje över hela Sverige. Nu besöker gruppen, som bildades på 1950-talet, Södertälje för att hålla konserten ”Att gå i Guds kärlek”.

Under många år har gruppen, bestående av begåvade sångare och en skicklig pianist, delat med sig av sin konst till förmån för Läkarmissionen. Sedan gruppen startades för cirka 70 år sedan har medlemskapet i gruppen varierat, men en gemensam nämnare för samtliga medlemmar genom tiden har varit deras kvalitet och passion för musik.

Idag består Solistkvartetten av Anders Andersson, Sten Bäckman, Arne Lundmark, Ove Gotting och pianisten Hans Carlén, som på söndag bjuder på en hjärtevärmande musikupplevelse hämtad från den kristna sångskatten.

Läkarmissionen grundades 1958 och har utvecklats till en internationell biståndsorganisation med fokus på långsiktiga hjälpinsatser för att bekämpa fattigdom, främja social och ekonomisk rättvisa, samt förbättra hälsa, utbildning, vatten och sanitet. Deras arbete sträcker sig från Afrika till Latinamerika och östra Europa och är regelbundet granskat av Svensk Insamlingskontroll för att säkerställa integriteten i deras insatser.

Konserten ”Att Gå I Guds Kärlek” med Solistkvartetten kommer att äga rum den 10 september klockan 16:00 i Equmeniakyrkan i Södertälje.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 6 september 2023 18:32

UPPGIFTER: Rymning från SIS – Stor polisinsats

02BC8398-5092-4B22-99B5-67985A021071

Läsarbilder

På söndagseftermiddagen genomförde polisen ett omfattande polispådrag i centrala Södertälje. Enligt uppgifter till Telgenytt kopplades insatsen till en rymning från ett SiS-boende.

Vid 18-tiden på söndagseftermiddagen vittnade flera personer om ett stort polispådrag vid centralstationen i Södertälje. Uppemot åtta polisbilar befann sig på platsen. Enligt en uppgiftslämnare till Telgenytt rör det sig om en rymning från SiS-boende, där en person grips efter en intensiv polisjakt.

Uppgifter till Telgenytt indikerar att den gripne är en pojk som ska ha rymt från SiS. Polisen ska ha spårat och fångat in pojken efter en polisjakt som avslutade vid centralstationen i Södertälje.

– Polisen pepparsprejade honom i ansiktet innan de grep honom, säger en uppgiftslämnare till Telgenytt.

Uppdatering:

– En efterlyst person hittades i Södertälje och var väldigt våldsam och greps därför för våldsamt motstånd och våld mot tjänsteman, säger polisen till Telgenytt.

Enligt uppgifter rör det sig om att en person rymt från ett Sis-boende, stämmer uppgifterna? 

– Det kan stämma, men inget jag kan gå in på just nu, avslutar Daniel Wikdahl, polisens presstalesperson, till Telgenytt. 

Läs även: – UPPGIFTER: Sprängningen i Ronna – Anställd på Sis vägrade smuggla in mobil

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 augusti 2023 16:59
Senast uppdaterad: 7 augusti 2023 18:06

Täljerevyn kammade hem SM-guldet till Södertälje

TR

Foto: Täljerevyn

Revy-SM 2023 avslutades på lördagskvällen i Oskarshamn med en framgång för Täljerevyn från Södertälje. Efter fyra dagars tävlande stod det klart att deras bidrag ”Älskar min EPA” tog hem segern i kategorin ”Sång och musik”.

Årets upplaga av Revy-SM, som hölls i Oskarshamn, kulminerade på lördagskvällen med spänning och glädje. Bland de deltagande revygrupperna fanns återigen Täljerevyn från Södertälje, som visade upp sin kreativitet och talang på scenen. Efter dagar av tävlande och underhållning kunde de stolt ta hem guldet i kategorin ”Sång och musik”.

Täljerevyn hade skickat in inte mindre än fem bidrag till årets Revy-SM, där regissören Lasse Karlsson spelade en central roll i skapandet av deras framträdanden. Deras bidrag bestod av föreställningarna ”Älskar min EPA” av Roland Cox och Alva Westerberg, ”Eget godis på bio” av Lasse Karlsson själv, ”Lösning på elförsörjningen” av Torbjörn Wrigh, ”Restaurangen som var en kiosk” också av Lasse Karlsson samt ”Kringelgumman” av Marina Nyström.

Tävlingen pågick under fyra dagar, där revygrupper från olika delar av landet samlades för att visa upp sina bästa inslag och underhållning på scenen. Efter en noga övervägd bedömning från juryn kunde Täljerevyn glädjas över att deras föreställning ”Älskar min EPA” tog hem förstaplatsen i kategorin ”Sång och musik”.

Revy-SM 2023 har således avslutats med en lysande prestation från Södertäljes egna Täljerevyn, som visat att de är en kraft att räkna med inom svensk revykonst.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 6 augusti 2023 00:52

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors