Företag i fokus:

Skärpta krav och tillsyn för estetiska behandlingar

Pxhere Kirurg nål IVO

Foto: Pxhere

Sedan 2021 trädde en ny lag i kraft som begränsar utförandet av estetiska kirurgiska ingrepp och estetiska injektionsbehandlingar. Nu har IVO påbörjat en omfattande tillsyn efter att allvarliga brister har upptäckts på flera kliniker runt om i landet.

Sedan den 1 juli 2021 gäller en ny lag som sätter strikta regler för estetiska kirurgiska ingrepp och estetiska injektionsbehandlingar.

En av de mest betydande förändringarna är att endast läkare, tandläkare och sjuksköterskor är behöriga att utföra sådana ingrepp. Dessutom infördes strängare krav på verksamheter som erbjuder dessa tjänster, särskilt när det kommer till informationsskyldighet gentemot kommunen. Verksamheter som använder nålar, skalpeller, rakblad och lansetter i sina behandlingar, där risk för blodsmitta och hudinfektioner föreligger, måste informera kommunen.

Denna åtgärd syftar till att öka transparensen och säkerheten för patienterna.

NU har Inspektionen för vård och omsorg, IVO, beslutat att genomföra en noggrann tillsyn av kliniker som utför estetiska kirurgiska ingrepp under hösten. IVO kommer begära in dokumentation från dessa kliniker och utföra både föranmälda och oanmälda inspektioner på plats. Urvalet av kliniker som ska granskas kommer att baseras på en riskanalys som tar hänsyn till klagomål och tips som har inkommit till IVO samt tidigare erfarenheter från tillsynsarbete.

Det är värt att notera att den riktade tillsynen av estetiska injektionsbehandlingar som genomfördes i maj 2023 resulterade i allvarlig kritik för samtliga 33 granskade verksamheter. Som en följd av detta utfärdade IVO fem förelägganden och två förbud.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 september 2023 08:34
Senast uppdaterad: 8 september 2023 08:34

SENASTE NYTT: Två män frikänns för medhjälp till mord

Montage Alex Ataseven

Läsarbild

I höstas förra året blev en 19-åring skjuten till döds och en 16-åring skadades allvarligt i Saltskog. Nu frias två män som stod åtalade för medhjälp till mord.

Strax efter klockan 18:00 den 6 oktober 2022 körde en svart moped in i ett bostadsområde i Saltskog. En av männen på mopeden steg av och avlossade flera skott mot flera personer med vad som misstänks vara ett automatvapen. Två unga män träffades, varav den ena, en 19-åring, avled omedelbart, medan en 16-åring fördes med allvarliga skador till sjukhuset.

Enligt kammaråklagare Mikael Carlsson anses brottet vara en del av en konflikt mellan olika grupper inom den kriminella nätverksmiljön i Södertälje.

Polisen på plats efter dödskjutningen. Bilden till höger visar de misstänkta mördarna fly från platsen. Foto: Läsarbild /Polisen.

Den svarta mopeden som användes vid dödskjutningen hittades på Prästgårdsvägen i Geneta, men fångades även på kamera före och efter händelsen i Saltskog. Mopeden fångades på övervakningskamera i Geneta Centrum klockan 18:02 och filmades även vid bland annat Holmfastvägen och Genetaleden innan den nådde Saltskog klockan 18:10. Dödsskjutningen inträffade mellan klockan 18:11 och 18:13 och fångades återigen på kamera klockan 18:14 när mopeden lämnade Saltskog.

Kort därefter kunde polisen gripa två män med kopplingar till mopeden, och de har varit frihetsberövade sedan dess. Misstankarna mot de två männen var att de hade hanterat mopeden, elsparkcyklar och klädesplagg som använts vid mordet.

Idag blev männen friade av Södertälje tingsrätt. Rätten anser att bevisningen tyder på att männen hade en viss kännedom och inblandning, men det går inte att dra slutsatsen att de faktiskt utförde de handlingar de var åtalade för.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 juli 2023 14:04
Senast uppdaterad: 5 juli 2023 14:04

Restaurang förbjuds att använda kolgrill efter klagomål

024A8DEF-2435-46DC-9BA7-5865FCD4CAC9

Foto: Alexander Isa.

Restaurangen Cizgara förbjuds att grilla med kol. Beslutet har fattats av miljökontoret efter klagomål från ett flertal grannar, det rapporterar SVT.

Cizgara i Mariekäll, som öppnade i december 2022, fick klagomål från redan samma månad från boende. Enligt klagomålen trängde röken från kolgrillen in i deras bostäder och både utredningar och inspektioner har visat att ventilationsaggregatet som används på restaurangen har brister. Även en närliggande bostadsrättsförening har framfört klagomål.

Enhetschefen på miljökontoret, Ana Camargo Valencia, berättar för SVT om de upplevda stickande och svidande känslorna i halsen vid ett besök i restaurangen.

– Man känner röken inomhus, säger Ana Camargo Valencia till tidningen.

Enligt miljökontoret har kolgrillen fått flera möjligheter att åtgärda problemen stör grannarna, men ingen lösning har hittats. Förbudet trädde i kraft den 20 juni och överträdelse kan resultera i böter på 10 000 kronor per dag.

På ägarens begäran genomförde en extern aktör en inspektion den 29 juni och kunde konstatera att viss matoslukt. Bedömdningen var att lukten inte var särskilt stark eller påtaglig och att miljökontorets beslut om förbud mot kolgrillning var ”alltför ingripande”.

Restaurangen får fortsätta sin verksamhet, men utan att använda kolgrill.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 juli 2023 10:43
Senast uppdaterad: 5 juli 2023 14:40

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors