Företag i fokus:

Vårdcentralen i Luna flyttar till Kringlan

Kringlan

Foto: Alexander Isa

Vårdcentralen i Luna har bytt namn till Södertälje vårdcentral och kommer inom kort även att flytta till nya, fräscha lokaler. Just nu byggs en helt ny lokal i Kringlan som blir flera hundra kvadratmeter stort.

Ett bygglov för vårdcentralen hade tidigare skickats in och beviljats, något som fastighetsägaren Stadsrum bekräftar för Lt. Ett antal kontor omvandlas till en ny vårdcentral som förväntas vara färdigställd inom en snar framtid.

– Vi har redan rivit ut planet och är under pågående projekt. Det ska bli cirka 950 kvadratmeter, säger Jens Halvarsson, utvecklingschef på Stadsrum, till Lt.

För de som tidigare besökte vårdcentralen i Luna kommer från och med den 1 september, efter att verksamheten har bytt namn, att nu besöka Södertälje vårdcentral som snart flyttar från Lunahuset till Kringlanhuset.

Enligt uppgifter till Telgenytt pågår byggnadsarbetet i full fart på platsen och det förväntas vara färdigt efter årsskiftet, troligen i mitten av januari. Dock är det möjligt att tidplanen kan komma att ändras. På Kringlan kommer Södertälje vårdcentral, som är under regionens förvaltning, att dela utrymmen med barnavårdscentralen som tidigare har flyttat in där.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 september 2023 22:44
Senast uppdaterad: 10 september 2023 22:44

Telge tar över sophämtningen i Gnesta och Trosa

2022_05_FTI-Atervinningsbarometern-20192-1

Från och med denna månad kommer Telge Återvinning AB att ta över hämtningen av hushållsavfall i Gnesta och Trosa kommun. Bolaget berättar i ett pressmeddelande att man ser fram emot att utöka sin verksamhet.

– Vi är glada och stolta över att få uppdraget att ta hand om hushållsavfall i Trosa och Gnesta kommun, säger Micael Ottosson, avdelningschef på Telge Återvinning.

Inledningsvis kommer det inte att bli några större förändringar för kommuninvånarna. De kommer fortsatt separera matavfall och restavfall i olika påsar som läggs i samma tunna. Men på sikt väntas förändringar i och med den nya lagen om fastighetsnära insamling som ska införas till 2027.

Enligt Eija Karlsson, handläggare i Trosa kommun, har man ett gott samarbete med Telge sedan tidigare och ser fram emot att utveckla det ytterligare. Även Gnesta kommun uttrycker sig positivt om samarbetet och Telges erfarenhet av fastighetsnära insamling.

– Det känns tryggt att ha en entreprenör som Telge med gedigen erfarenhet av fastighetsnära insamling, säger Jonas Ek, renhållningschef i Gnesta.

Skribent: Lucas T

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 december 2023 17:00
Senast uppdaterad: 11 december 2023 23:59

INSÄNDARE: Tack för att ni finns

Hjarta

Foto: Pexels

Tack Shamash, tack Alexander, tack Telgenytt.

Ni berikar Södertälje, ni gör ett fantastiskt arbete, ni är underbara och ni är uppskattade. Tack för att ni finns.

När jag såg er artikel och Shamash Oyals insats för barnen som dansar ihop på Majtorpskolan blev jag så himla glad. Jag har kollat på klippet över 50 gånger och jag ler lika mycket varje gång. Jag kan varken assyriska eller syrianska, men jag kände en värme av mycket kärlek och inkludering.

Det är precis det Södertälje står för, kärlek och gemenskap.

K.

Julkassen. Ett samarbete mellan S:t Afrems ortodoxa kyrka och Telge nytt.

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 december 2023 13:59
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors