Företag i fokus:

DEBATT: Dags att bli medlemmar i EU fullt ut

BEED8039-D92F-4B12-8708-F51D37E1DAF3

Metin Hawsho, gruppledare L i Södertälje. Foto: Pxfuel /Pressbild

I år har det svidit extra mycket i plånboken för många svenskar att semestra utomlands. Till följd av den svaga kronan har det nämligen varit en rekorddyr utlandssemester. Vi har haft en svag krona i ungefär 10 år, men den når nu nya bottennivåer. Förutom att ställa till det när vi åker på semester blir också inflationen i Sverige värre på grund av den svaga kronan.

Sverige exporterar mest till eurolandet Tyskland – det är tillsammans med våra nordiska grannländer vår viktigaste handelspartner. Genom att gå med i euron skulle handeln underlättas eftersom vi handlar i samma valuta. Det vore bra för svenska företag och svensk ekonomi.

I den senaste SCB-undersökningen ökade stödet för euron med ungefär 30 procent i jämförelse med i november förra året. Allt fler svenskar förstår att kronan gör oss svagare och fattigare i en global ekonomi.

Ett argument som brukar lyftas mot euron är eurokrisen 2009. I grund och botten handlade det om länder som inte kunde sköta sina ekonomier. I Grekland var förtidspensioneringen utbredd och problemet med skattesmitning stort. Sedan dess har eurozonen satt upp fler skyddsvallar för att förhindra en ny kris. Sverige har dessutom goda statsfinanser och kan driva på samarbetet i en ansvarstagande riktning.

”Idag väljer Sverige att sitta utanför förhandlingsrummet och avstå viktigt politiskt inflytande i frågor”

Sverige är redan djupt integrerat i det ekonomiska samarbetet i EU. Idag väljer Sverige att sitta utanför förhandlingsrummet och avstå viktigt politiskt inflytande i frågor som faktiskt påverkar vår ekonomi. Men om man inte sitter med vid bordet hamnar man lätt på menyn

Mycket i svensk politik hade sett annorlunda ut om andra partier hade tagit efter Liberalerna tidigare. Vi hade redan varit med i NATO, vi hade haft billigare elräkningar på grund av ny kärnkraft och vi hade redan haft språkkrav för medborgarskap. Eurofrågan riskerar att bli ännu en fråga där andra partier vaknar för sent.

Liberalerna kräver därför att vi ska utreda ett införande av euron i Sverige. Det är dags att vi tittar på frågan förutsättningslöst, och med hänsyn till vad som tjänar svenska hushåll och företag bäst. För nästan 30 år sedan röstade svenska folket om EU-medlemskap. Svenskarna röstade ja, vilket innebar att Sverige blivit ett rikare, grönare och fredligare land. Det är dags att bli medlemmar i EU fullt ut. För något annat har vi faktiskt inte råd med.

Metin Hawsho,
gruppledare (L)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:58

LISTA: Miljonlöner till kommunens chefer

8FD6B61C-AB43-4343-A074-5EFC74D9C6DD

Foton: Södertälje kommun

Majoriteten av kommunens chefer har miljonlöner, men det är helt klart kommunens nytillträdde stadsdirektör som tjänar högst av dem alla, med en årslön på närmare 2 miljoner kronor.

Här presenteras en lista över kontorschefer, VD:ar för kommunala bolag, samt ledningsgrupper för kommunen och koncernen, ordnad med de högst betalda överst.

Magnus Gyllestad, stadsdirektör 165 000 kr/mån

Karin Medin, vd Telge AB – 155 000 kr/mån

Nytillträdde stadsdirektören Magnus Gyllestad får en lön på 165 000 kronor i månaden, motsvarande en årslön på 1 980 000 kronor. Foto Södertälje kommun.

Anna Josefsson, vd Telge nät – 134 000 kr/mån

Krister Mellström, vd Telge fastigheter/ tf vd Telge bostäder – 123 000 kr/mån

Frank Strand, Telges ledningsgrupp, chef projektstyrning och affärsutveckling – 120 000 kr/mån

Måns Frostell, vd Södertälje hamn – 119 600 kr/mån

Maria Dahl Torgerson, vd Telge inköp – 114 200 kr/mån

Maria Dahl Torgerson, vd Telge inköp. Årslön: 1 370 300 kronor. Foto Södertälje kommun.

Ingela Hamlin, utbildningsdirektör 113 000 kr/mån

Vesa Hiltula, vd Telge återvinning – 112 000 kr/mån

Erika Svensson, ekonomi- och finansdirektör 107 800 kr/mån

Christina Osswald, Telges ledningsgrupp, HR-direktör, – 102 500 kr/mån

Ingela Hamlin, utbildningsdirektör i Södertälje kommun. Årslön: 1 356 000 kronor. Foto Södertälje kommun.

Karin Björkryd, omsorgsdirektör 100 000 kr/mån

Pia Kronqvist, vd Tom tits experiment – 98 000 kr/mån

Robert Nordström, Telges ledningsgrupp, chef Telge affärsstöd – 97 200 kr/mån

Maria Lindeberg, kultur- och fritidschef 95 300 kr/mån

Ulrika Semelius Kihlgren, tf HR-direktör 93 500 kr/mån

Jenny Persson, kommunikationschef 94 000 kr/mån

Jenny Persson, kommunikationschef, har en årslön på 1 128 000 kronor. Foto Södertälje kommun.

Teresa Palmquist, Telges ledningsgrupp, marknads- och kommunikationsdirektör – 92 500 kr/mån

Annika Rådström, socialdirektör 93 000 kr/mån

Andreas Klingström, samhällsbyggnadsdirektör 92 400 kr/mån

Helena Götherfors, miljöchef 86 400 kr/mån

Maria Richtnér, Telges ledningsgrupp, hållbarhetschef, – 85 300 kr/mån

Andreas Klingström, kommunens samhällsbyggnadsdirektör. Lön: 92 400 kronor, motsvarande en årslön på 1 108 000 kronor. Foto Södertälje kommun.

Therese Paulsen, Telges ledningsgrupp, koncernekonomichef – 85 000 kr/mån

Johanna Kock, vd Telge tillväxt – 85 000 kr/mån

Annika Fri, kanslichef 84 000 kr/mån

Jonas Karlsson, näringslivschef 81 500 kr/mån

Emir Gazibegovic, säkerhetschef 80 000 kr/mån

Jonas Karlsson, näringslivschef. Lön: 81 500 kronor per månad. Foto: Södertälje kommun

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 januari 2024 08:30
Senast uppdaterad: 4 januari 2024 04:35

Kommunen tar över återvinningsstationerna

fti-32

Foto: FTI

När kalendern slog om till 2024, tog Södertälje kommun ett viktigt steg mot en grönare framtid. Från och med 1 januari 2024 tar Telge Återvinning över fullt ansvar för insamling av förpackningsavfall från hushållen.

Medan de välkända stora gröna containrarna fortfarande kommer att vara en vanlig syn på återvinningsstationerna, är det insamlingsansvaret som nu ligger i nya händer. Det kommunägda bolaget Telge Återvinning har tagit över driften av de befintliga återvinningsstationerna från FTI, Förpacknings- och tidningsinsamlingen.

Detta innebär en betydande förändring i hur avfallshantering hanteras i kommunen, med en förväntan på en mer samordnad och effektiv process.

Medan återvinningsstationerna fortsätter att vara avsedda enbart för hushållens avfall, påminns företag i kommunen om att de ska fortsätta slänga sitt avfall på den befintliga anläggningen i Tveta. Med dessa förändringar hoppas Södertälje stad skapa en mer hållbar och strukturerad avfallshantering för alla sina invånare.

Läs även: – Återvinningsstationer stängs pågrund av nedskräpning

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 januari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 4 januari 2024 03:39

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors