Företag i fokus:

Hotelldirektören kriminellstämplar en 500 miljoners satsning

Elite-1

Hotelldirektör på Ad Astra, Steffen Sanders, Foto : Alexander Isa

När nyheten om Elites etablering i Södertälje blev allmänt känd, möttes den av jubel och förväntningar i staden. Många såg detta som en positiv utveckling och en välkommen investering från en så betydande aktör. Men med tiden framkom det att Elite inte delade samma stolthet för sin etablering som vi hade hoppats på.

De valde att marknadsföra sitt ”Ad Astra Snäckviken” som ”Rivieran, 28 minuter söder om Stockholm,” en formulering som tydligt försökte distansera sig från Södertälje. Det verkar som om de undvek att förknippas med staden på grund av det ökande problemet med kriminalitet, och de påpekanden som politiker och lokalpolis gjorde i riksmedia. Det är troligt att detta är skälet till att de inte valde att kalla det för ”Elite Södertälje,” som de gör i andra städer som Västerås och Norrköping.

Södertäljes rykte har lidit i många år, och som invånare vill vi gärna vara med och reparera det.

Tillbaka till Steffen Sanders mejl till polisen och Södertälje kommun som verkar präglas av storhetsvansinne. Det är frustrerande när han nästan kritiserar polisens arbete och hävdar att det inte görs tillräckligt. Jag vill rikta en eloge till kommunens säkerhetschef Emir, som tydligt och sakligt bemötte Sanders gnäll och satte honom på plats.

”Det handlar inte bara om bolagsvinster, som han som hotellchef kanske inte uppnår”

Polisen gör ett fantastiskt arbete. Vi Södertäljebor vill få bort kriminaliteten, minst lika mycket som Sanders vill. Det handlar inte bara om bolagsvinster, som han som hotellchef kanske inte uppnår, utan om att kunna njuta av vår stad i sin helhet.

Man kan undra när han senast besökte stadskärnan och insåg att det är fler företag än hans eget som lider av minskade intäkter. Har Sanders missat att vi lever i en lågkonjunktur?

Mejlet verkar ha varit skickat utan noggrann eftertanke, och Sanders verkar inte ha varit beredd på att det skulle bli offentligt. Över en natt har Elites egen hotelldirektör lyckats stämpla en 500 miljoners satsning som ett kriminellt tillhåll. Det är svårt att föreställa sig att någon nu vill checka in där eller njuta av deras spa.

Drogproblem som Steffen Sanders tar upp är inte unikt för Södertälje; det är ett problem som påverkar städer över hela Sverige. Andra Elite-hotell, som i Västerås, kan mycket väl ha liknande utmaningar, men deras hotelldirektörer går inte ut och kritiserar kommunen och polisen på samma sätt.

PS ”Rivieran 28 minuter söder om Stockholm” låter patetiskt.

Varma hälsingar,
Kvinnan som har älskat Södertälje sedan 70-talet.

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 september 2023 15:19
Senast uppdaterad: 13 september 2023 15:24

Tekniska nämnden vill öppna inre Maren för båttrafik

Maren

Bild: Södertälje kommun

Båtar i inre Maren kan bli verklighet. Efter två decenniers stängning har nu tekniska nämnden lagt fram ett förslag om att öppna inre Maren för båttrafik.

Inre Maren, som varit stängd för båttrafik i cirka 20 år, kan snart se en förändring. Tekniska nämnden har lagt fram ett förslag om en ny bro som möjliggör båttrafik samtidigt som Samhällsbyggnadskontoret har utrett olika alternativ för brotyp och båttrafikens omfattning mellan Borgmästarparken och Slussholmen.

För närvarande består förbindelsen av en gångbro, men den nya broplanen inkluderar alternativ som pontonbro, låg fast bro, högre fast bro eller en öppningsbar bro, i material som trä, stål eller betong.

Enligt Samhällsbyggnadskontoret bör detaljprojektering starta snarast, och ett inriktningsbeslut behövs för vilken båttrafik som ska tillåtas och ges möjlighet att trafikera Maren. Detta på grund av att området kring Inre Maren, inklusive Marenplan och Slussholmen, är under upprustning och ombyggnation, vilket beräknas bli ombyggt under 2024.

Förslag om var den nya Marenbron ska placeras.
Bild Södertälje kommun

Förslaget omfattar även platser för fritidsbåtar, men kräver först politiskt godkännande för vidare utveckling.

”Storlek och typ av båttrafik, ny Marenbro, anslutningar på land samt omfattning av kopplade arbeten som muddring av sjöbotten påverkar projektering och utformning av västra kajen.”, skriver kommunen underlaget för beslut.

Nu på onsdag, den 14 februari, väntas nämnden presentera förslaget för ett inriktningsbeslut.
Förslag angående tillåtna båttyper och brotyper för Maren kommer att presenteras för kommunfullmäktige. Det inkluderar små, medelstora, samt stora fritidsbåtar och segelbåtar. Broalternativen omfattar pontonbro, låg fast bro, hög fast bro, och öppningsbar bro.

Alternativ 1: Fast låg bro

Fördelarna med en lägre högre bro innefattar mindre påverkan på omgivande mark och att fotgängare kommer närmare vattnet. Denna brotyp kan byggas i 3-5 spann, med en nivå för brobanan i mittspannet på ungefär +2,0 meter och en segelfri höjd på ungefär 1,5 meter i mittspannet, beroende på antalet spann och val av material, vilket förväntas minska till cirka 1,0 meter år 2100.

Fast låg bro.
Bild: Södertälje kommun

Alternativ 2: Fast högre bro

Fördelarna med en fast högre bro inkluderar att mindre till medelstora fritidsbåtar kan passera under bron, samt möjligheten att införa pontoner för evenemang. Bron ansluter högre upp på Slussholmen, vilket medför en bättre anpassning och tillgänglighet i förhållande till lutningar och omgivning, samt förbättrar gestaltningen mot Slussholmen. Dessutom, när bron byggs i 1-3 spann, blir nivån för brobanan i mittspannet upp till cirka +4,4 meter, och den segelfria höjden blir upp till cirka 3 meter i mittspannet beroende på antalet spann och valt material, vilket minskar till cirka 2,5 meter år 2100.

Fast högre bro.
Bild: Södertälje kommun

Alternativ 3: Öppningsbar bro

Fördelarna med en öppningsbar bro omfattar ingen höjdbegränsning för båtar, möjligheten att styra insläpp av båttrafik, och att fotgängare kan komma nära vattnet. Denna brotyp kan byggas i 3-4 spann, med en brobananivå på ungefär +2,5 i mittspannet och en segelfri höjd på cirka 2,0 meter i stängt läge, vilket förväntas minska till cirka 1,5 meter år 2100. En öppning på ca 4–5 meter är möjlig, med maskineriet placerat över högsta högvattennivån (+1,80). Bemanning krävs för att hantera öppning och stängning, och det behövs platser för båtar att vänta på båda sidor av bron. Vidare undersökning krävs för att välja typ av öppningsbar bro, exempelvis klaffbro eller svängbro.

Öppninsbar bro.
Bild: Södertälje kommun

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 februari 2024 18:47
Senast uppdaterad: 12 februari 2024 23:25

SMHI varnar: Ny snösmocka på väg

Traktor ploga snö

Arkivbild

SMHI varnar för ett omfattande snöfall från måndag till tisdag kväll, vilket riskerar att orsaka betydande trafikstörningar i Södertälje och omkringliggande områden.

Ett långdraget snöfall förutspås av SMHI, som har utfärdat en gul varning. Snöfallet inleds under måndagen och förväntas intensifieras efter midnatt, med fortsatt påverkan till tisdagskvällen klockan 22:00 i Södertälje.

”Det snöar redan måndagskvällen i sydöstra delen och det kan vara i kombination med kortvarig frisk vind. Men de största snömängderna kommer under tisdagen. 5-10 cm, lokalt 15 cm. Snöfallet upphör först sent tisdag kväll.”, skriver SMHI

Väderläget beror på ett lågtryck som rör sig över östra Svealand, med förväntningar på 5 till 10 centimeter snö, och på vissa ställen upp till 15 centimeter. Snön, som kan bli tung på grund av temperaturer kring nollpunkten, förväntas inte bara försena trafiken genom ishalka och snömodd utan även potentiellt belasta elnätet.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 februari 2024 16:13
Senast uppdaterad: 12 februari 2024 16:13

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors