Företag i fokus:

Hotelldirektören kriminellstämplar en 500 miljoners satsning

Elite-1

Hotelldirektör på Ad Astra, Steffen Sanders, Foto : Alexander Isa

När nyheten om Elites etablering i Södertälje blev allmänt känd, möttes den av jubel och förväntningar i staden. Många såg detta som en positiv utveckling och en välkommen investering från en så betydande aktör. Men med tiden framkom det att Elite inte delade samma stolthet för sin etablering som vi hade hoppats på.

De valde att marknadsföra sitt ”Ad Astra Snäckviken” som ”Rivieran, 28 minuter söder om Stockholm,” en formulering som tydligt försökte distansera sig från Södertälje. Det verkar som om de undvek att förknippas med staden på grund av det ökande problemet med kriminalitet, och de påpekanden som politiker och lokalpolis gjorde i riksmedia. Det är troligt att detta är skälet till att de inte valde att kalla det för ”Elite Södertälje,” som de gör i andra städer som Västerås och Norrköping.

Södertäljes rykte har lidit i många år, och som invånare vill vi gärna vara med och reparera det.

Tillbaka till Steffen Sanders mejl till polisen och Södertälje kommun som verkar präglas av storhetsvansinne. Det är frustrerande när han nästan kritiserar polisens arbete och hävdar att det inte görs tillräckligt. Jag vill rikta en eloge till kommunens säkerhetschef Emir, som tydligt och sakligt bemötte Sanders gnäll och satte honom på plats.

”Det handlar inte bara om bolagsvinster, som han som hotellchef kanske inte uppnår”

Polisen gör ett fantastiskt arbete. Vi Södertäljebor vill få bort kriminaliteten, minst lika mycket som Sanders vill. Det handlar inte bara om bolagsvinster, som han som hotellchef kanske inte uppnår, utan om att kunna njuta av vår stad i sin helhet.

Man kan undra när han senast besökte stadskärnan och insåg att det är fler företag än hans eget som lider av minskade intäkter. Har Sanders missat att vi lever i en lågkonjunktur?

Mejlet verkar ha varit skickat utan noggrann eftertanke, och Sanders verkar inte ha varit beredd på att det skulle bli offentligt. Över en natt har Elites egen hotelldirektör lyckats stämpla en 500 miljoners satsning som ett kriminellt tillhåll. Det är svårt att föreställa sig att någon nu vill checka in där eller njuta av deras spa.

Drogproblem som Steffen Sanders tar upp är inte unikt för Södertälje; det är ett problem som påverkar städer över hela Sverige. Andra Elite-hotell, som i Västerås, kan mycket väl ha liknande utmaningar, men deras hotelldirektörer går inte ut och kritiserar kommunen och polisen på samma sätt.

PS ”Rivieran 28 minuter söder om Stockholm” låter patetiskt.

Varma hälsingar,
Kvinnan som har älskat Södertälje sedan 70-talet.

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 september 2023 15:19
Senast uppdaterad: 13 september 2023 15:24

Larm om brand på parkering – Flera bilar skadade

Brandbild Räddningstjänst

Arkivbild

En brand utbröt på Myrstigen under lördagen, varpå flera räddningsenheter ryckte ut. Två bilar rapporteras skadade.

På lördagen larmades SOS Alarm om en brand i Blombacka, närmare bestämt i ett parkeringshus på Myrstigen. Brandkåren ryckte snabbt till platsen som snabbt kunde få kontroll över branden.

Enligt initiala rapporter från platsen har två bilar skadats i branden och inga personskador har rapporterats. Det är för närvarande oklart exakt var i parkeringshuset branden startade eller vad som orsakade den.

– Jag vet inte om det började brinna i en bil eller i garaget, det känner jag inte till. Men två bilar har fått skador, vi har släckt och åkt därifrån, säger räddningstjänstens vakthavande befäl till Telgenytt.

En teknisk undersökning kommer att genomföras för att utreda brandorsaken.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 december 2023 14:00
Senast uppdaterad: 16 december 2023 14:00

Actic tar över den tomma lokalen mitt i centrum

6B4B0F79-ED09-4379-A0EB-2694BF8BD4D9

Foto: Privat/Alexander Isa

2016 öppnade 24/7 Fitness Åhlenshuset, men lämande i fjol för att flytta till mindre lokal i Telgehuset. Nu kan Telgenytt berätta att gymkedjan Actic tar över deras tidigare hörnlokal på Storgatan.

– Det ser jag verkligen fram emot, säger säger platschefen Malin Södergren till Telgenytt.

Idag har Actic fyra anläggningar i Södertälje: Actic Park, Sydpoolen, vid Vasa Handelsplats och i city på Nygatan. Men den nya anläggningen blir inte bolagets femte enhet. Istället kommer Actic att stänga sin anläggning på Nygatan och flytta den 100 meter nedför backen till 24/7 Fitness tidigare lokal, som stått tom sedan förra året. Detta bekräftar bolaget för Telgenytt.

– Det kommer bli så spännande att flytta in i helt nya och fräscha lokaler, det ser jag verkligen fram emot. Den nya lokalen kommer också att vara större och läget har ett perfekt gångstråk, säger platschefen Malin Södergren.

Gymanläggningen på Nygatan flyttar efter årsskiftet. Foto: Alexander Isa

Orsaken till flytten var de tidigare rivningsplanerna som Lunakvarteret stod inför. Men när det uppdagades att planerna på att riva kvarteret inte skulle genomföras, såg Actic fördelarna med en flytt till nya lokaler och fortsatta processen.

Den nya anläggingen blir över 1100 kvadratmeter träningsyta fördelat på tre våningar, fullutrustat gym, stora ytor för funktionell träning och fria vikter, samt ett omfattande gruppträningsutbud inklusive en gruppträningssal och spinning.

Den nya anläggningen döps om till Actic Södertälje Storgatan och har en planerad invigning den 29 januari, och kommer att vara tillgänglig för alla medlemmar med Actic-kort.

Actic tar över 24/7 Fitness hörnlokal på Gästgivaregatan/Storgatan. Foto: Alexander Isa

Nya anläggningen, som just nu renoveras, öppnar slutet av januari.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 december 2023 21:05
Senast uppdaterad: 18 december 2023 18:49

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors