Företag i fokus:

Snart inleder kommunen ombyggnationen av Marenplan

EBD9C0E8-6D0E-4C91-876F-048C6F3DCAFC

Illustration/bild: Fojab/Södertälje kommun

Senhösten är här och för Södertälje kommun är det dags att ta ett stort steg när ombyggnationen av Marenplan påbörjas.

Inom en snar framtid kommer Marenplan att vara en inbjudande destination med cirka 200 gästrum, konferensfaciliteter, en lounge, flera barer, restauranger samt en rymlig uteservering på en terrass med utsikt mot Maren.

I samband med att fastighetsägaren Stadsrum bygger en 16 våningar hög fastighet kommer Södertälje kommun att genomföra en omfattande uppfräschning av Marenplan, men denna förvandling kommer inte utan sina uppoffringar.

Stora delar av området kommer att vara avstängda för allmänheten. Detta inkluderar gångpassagen mellan det nya hotellet och kajen mot vattnet, vilket innebär att fotgängare måste ta en omväg via Ekdalsgatan eller Strandgatan och Marenbron om du vill ta dig från Marentrappan till Slussgatan.

Det är dock inte allt i avstängningen.
Strandgatan kommer att förbli öppen, och Tullgränd, som för närvarande är stängd, kommer att öppnas upp igen. Marentrappan kommer att vara tillgänglig för fotgängare under hela byggperioden, tillsammans med cirka 4 meter av Marenplan vid trappan. Däremot kommer träbryggan längs Marens östra strand att vara avstängd. Marenbron kommer att förbli öppen under hela byggperioden, med undantag för korta perioder då tillfällig stängning kan krävas.

Läs även: Här är restaurangerna som etableras vid Maren

Förutom den uppenbara estetiska upprustningen kommer Marenplan också att få fler sittplatser, fler träd och grönskande områden samt ny, modern belysning. Ny markbeläggning kommer att läggas, och en skimrande vattenspegel nedanför Marentrappan kommer att skapas, vilket ger möjlighet till vattenlek eller bara en vacker plats att slå sig ner vid.

Foto: Södertälje kommun

En central del av omgestaltningen är den helt nya kajen runt den inre delen av Maren. Denna kaj kommer att trappa ner mot vattnet och skapa fler sittplatser närmare vattnet, vilket ger besökarna en ännu närmare upplevelse av vattnet. Dessutom kommer det att finnas mer plats för uteserveringar samt att Tullgränd kommer att få en ljusare och mer inbjudande atmosfär.

Den preliminära tidsramen för avstängningen sträcker sig från november 2023 till mars 2025. Värt att notera är att flera parkeringsplatser vid Hebbevillan kommer att försvinna under byggperioden då både Stadsrum och kommunen kommer att använda området för sina etableringsändamål.

Läs även: – Hemligt pris i kommunal fastighetsaffär avslöjat

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 september 2023 11:51
Senast uppdaterad: 23 januari 2024 22:55

Petra Jacob vinner Södertäljes prestigefyllda Hållbarhetspris

hallbarhetspris_02

Foto: Södertälje kommun

Efter tidigare nomineringar och finalplatser, har Petra Jacobs ideella förening Lebi Skol IF äntligen erhållit Södertälje kommuns åtråvärda hållbarhetspris för 2023.

I ett erkännande av oupphörligt engagemang och dedikation till hållbar utveckling, har Södertälje kommun tilldelat sitt prestigefyllda hållbarhetspris för året 2023 till Lebi Skol IF, en ideell förening grundad av Petra Jacob. Denna utmärkelse markerar en milstolpe för föreningen, som tidigare har varit nära att vinna men inte nått hela vägen fram.

Sedan starten 2015 har hållbarhetspriset syftat till att lyfta fram och belöna initiativ som bidrar till en mer hållbar framtid i Södertälje. Idag, den 30 januari, under en ceremoni på Södertälje Science Park i samband med Science Week, mottog Jacob priset från Hanna Klingborg (MP), ordförande i kommunens hållbarhetsutskott.

Hanna Klingborg (MP) och Petra Jacob, Lebi Skol IF. Foto: Södertälje kommun

Juryn, bestående av medlemmar från kommunens hållbarhetsutskott, motiverade sitt val med att Lebi Skol IF har visat ett exceptionellt engagemang för barns välmående.

”Med en tydlig drivkraft och ett stort engagemang sätter årets pristagare barnens välmående i första rummet. Tack vare föreningens arbete med att skapa en trygg och inkluderande arena för idrott kan fler barn och unga få en aktiv och meningsfull fritid. Genom att utbilda unga i ledarskap och demokrati bidrar föreningen till att stärka nya generationers inflytande och delaktighet i samhället. För ett helhjärtat och inspirerande arbete inom flera hållbarhetsdimensioner går 2023 års hållbarhetspris till Lebi Skol IF.”, skriver juryn i motiveringen.

Finalisterna för årets pris inkluderade också AMF Södertälje, som har infört ett nytt område för el-motorcyklar för att främja miljövänligare motorsport, och DeVilda AB i Järna, som bidrar till bättre djurvälfärd och minskade utsläpp genom sitt unika koncept med gårdsnära slakt.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 januari 2024 17:08
Senast uppdaterad: 30 januari 2024 21:29

Väktare uppmanar Scania till byte av säkerhetsföretag

Scania

Scanias pressansvarig, Erik Bratthall. Foto: Alexander Isa/Pressbild

Väktare anställda vid Scania riktar skarp kritik mot nuvarande säkerhetsföretag. Nu uppmanar de till val av ny aktör i kommande upphandling.

En grupp väktare som arbetar vid Scania har offentligt uttryckt sin missnöjdhet med det säkerhetsföretag som är anlitat av Scania. Detta framkommer genom uppgifter till Telenytt, men har även lyfts fram i en insändare till OskarshamnNytt.

I insändaren uppmanar de Scania att välja en annan leverantör i den pågående upphandlingen av säkerhetstjänster.

”Många av oss mår så dåligt att vi gråter varje dag”, skriver väktarna i insändaren, som beskriver en arbetsmiljö präglad av dålig behandling, härskartekniker från chefernas sida, samt hot om repressalier vid klagomål.

(Annonslänk)

Enligt väktarna har situationen blivit så ohållbar att flera väktare har valt att säga upp sig, medan andra har tvingats till långtidssjukskrivning på grund av den psykiska påfrestningen. De framhåller en rädsla för repressalier om de framför sina åsikter direkt till Scania, vilket skulle bryta mot deras avtal och riskera att ses som illojalitet mot sin arbetsgivare.

Till Telgenytt berättar en före detta anställd att de anställda behandlas på ett sätt som får dem att känna sig ovärderade. Dessutom framkommer uppgifter om att cheferna medvetet fattar beslut som negativt påverkar de anställda, i vad som beskrivs som sabotage av anställningen.

– Jag har aldrig blivit behandlad så dåligt som under tiden jag jobbade för detta bolag. Alla anställda jag pratade med under tiden jag jobbade där kände samma sak, säger en uppgiftslämnare till Telgenytt

Vidare framhäver den tidigare anställde att om någon uttrycker negativ kritik, möts de av hård motstånd från ledningen. Detta innebär ofta skriftliga varningar för mindre förseelser, samt oannonserade och godtyckliga ändringar i scheman och arbetsuppgifter. Syftet bakom dessa åtgärder, enligt källan, är att skapa en så obekväm arbetsmiljö att de anställda känner sig tvingade att säga upp sig.

Dessutom anklagar den före detta anställda cheferna för att konsekvent agera i en juridisk gråzon när det gäller arbetstagarnas villkor. Det påpekas att de anställda pressas till en punkt som går långt utöver vad som kan anses vara rimligt, en praxis som orsakar stor oro bland personalen.

Med en pågående upphandlingsprocess uttrycker väktarna en stark önskan om att Scania inte förnyar kontraktet med det nuvarande säkerhetsföretaget. Telgenytt har sökt Scania för kommentarer, men bolaget väljer i nuläget att inte uttala sig.

– Vi har inga kommentarer, säger Scanias pressansvarig, Erik Bratthall.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 januari 2024 16:20
Senast uppdaterad: 31 januari 2024 18:29

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors