Företag i fokus:

Matbutiken som erbjuder låga priser öppnar i Södertälje

afeb5dd0f9b73de4_org

Karin Brynell, Johan Rindevall och Jörgen Friman. Foto: Anna Z Ek.

Matmissionen, som drivs av Stockholms Stadsmission med stöd av Axfood, etablerar i Södertälje. Matbutiken bidrar till att minska matsvinnet och erbjuder sina medlemmar möjligheten att handla mat till låga priser.

Den 15 september är det dags för Matmissionen att inviga sin sjunde butik i Stockholms län, belägen i Södertälje. Matmissionen representerar de sociala matbutikerna under Stockholms Stadsmission, och möjligheten att öppna fler butiker har blivit en verklighet genom ett samarbete med Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörerna, DLF.

– Vi är väldigt glada att vi tillsammans med Stockholms Stadsmission och DLF öppnar en butik i Södertälje, som vi vet är väldigt efterfrågad. Matmissionen har en viktig roll att stötta människor i ekonomisk utsatthet, en grupp som fått det allt tuffare det senaste året, och det ger dessutom våra medlemmar en möjlighet att donera överskott och minska sitt matsvinn, säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel.

(Annonslänk)

Verksamheten har som målsättning att främja en mer hållbar samhällsutveckling genom att bekämpa matfattigdom och minska matsvinn, samtidigt som man erbjuder arbetsutbildning till personer som befinner sig långt från den traditionella arbetsmarknaden.

–  Matmissionens butiker är verkligen rätt positionerade för att bidra till att lösa några av dagens samhällsutmaningar – att hjälpa ekonomiskt utsatta personer, minska matsvinnet och ge människor en väg till arbete genom arbetsträning, säger Brynell.

Matmissionen erbjuder produkter som annars riskerar att kastas bort till förmånliga priser till personer som lever i ekonomisk utsatthet. Denna sjunde butik i Stockholms län kommer nu att öppna på Bragevägen i Brunnsängs Centrum den 15 september.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 september 2023 08:30
Senast uppdaterad: 13 september 2023 22:14

Hon kan bli SBBK:s första kvinnliga ordförande på 55 år

Ordforande-SBBK

Helena Lindström. Foto: LinkedIn / Alexander Isa

Helena Lindström föreslås som klubbens ordförande och kan därmed bli SBBKs första kvinnliga ledare på över 50 år. Detta rapporterar Lt.

I ett exceptionellt skifte efter mer än ett halvt sekel av kontinuerliga manliga ordföranden inom SBBK, står Helena Lindström på tröskeln att rista in sin plats i historien. SBBK har i 55 år formats av manliga ordföranden, men nu, när höstens årsmöte nalkas, förslås Helena Lindström, 50 år, som den första kvinnliga ordföranden.

Lindström har omfattande ledande erfarenhet inom ekonomi och IT, och som ägare av ett konsultföretag inom samma områden, gör detta Helena Lindström till en stark kandidat för att axla ordföranderollen.

– Jag har inte föreslagit mig själv utan det är medlemmar som har tyckt att jag skulle passa till den här posten och nu är jag i en plats i livet där ett sådant här uppdrag passar in. I mitt arbete i valberedningen har jag fått en god insyn i klubben och vilka frågor som är viktiga och det ser jag bara som en fördel när den nya styrelsen börjar arbeta, säger Helena Lindström, som klev av valberedning i juni efter fem år, till Lt.

Om hon blir vald till SBBK:s ordförande skulle det innebära att hon tar över efter Thomas Andersson.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 31 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 30 augusti 2023 19:16

Carl Hagelin avslutar hockeykarriären – ”Vill tacka alla”

2022_05_haglin

Södertäljesonen Carl Hagelin. Foto: Cc.

Södertäljesonen och tvåfaldige Stanley Cup-mästaren Carl Hagelin avslutar sin hockeykarriär. Detta meddelade han på onsdagskvällen lokal tid.

Det var under ett träningspass med Washington Capitals i mars förra året som Hagelin drabbades av en allvarlig ögonskada. Han fick en klubba rakt i vänster öga som spräckte åderhinnan och tvingade honom till en lång paus.

Sedan olyckan har 35-åringen genomgått flera operationer i hopp om att kunna återvända, vilket han också gjorde.

Hösten 2022 gjorde han comeback på isen, där han bar ett överdimensionerat, tonat visir för att kunna delta. Men nu meddelar han på sociala medier att ögonskadan är alltför allvarlig för att kunna fortsätta i sporten som har gett honom så många minnen.

– Jag kommer att sakna att gå i strid med mina lagkamrater dagligen, jag kommer att sakna säsongernas toppar och dalar. Inget gör mig mer exalterad än att kliva ut på isen inför 20 000 passionerade fans. Jag vill tacka alla mina fantastiska lagkamrater, tränare, läkare och övrig personal som jag har träffat och spelat med under åren. Slutligen vill jag tacka min familj, min fru och mina barn, för allt deras stöd. De har gjort det möjligt för mig att leva ut min dröm. Tack så mycket, skriver Södertäljesonen Carl Hagelin på Instagram.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 augusti 2023 21:55
Senast uppdaterad: 31 augusti 2023 07:37

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors