Företag i fokus:

HVB-anställd polisanmäld – Ungdom uppmanades till brott

Mobil

Foto: Paula Kass Elias

En anställd vid ett HVB-hem för äldre ungdomar i Järna har blivit polisanmäld och avstängd från sin tjänst. Detta efter att en ungdom vid boendet lämnade över en ljudinspelning där personen uppmanas av den anställde att begå allvarliga brott.

En ljudinspelning har lämnats in av en av ungdomarna på boendet. Inspelet avslöjar allvarliga överträdelser och kränkande uttalanden av en anställd vid ett HVB-hem, riktade både mot andra ungdomar på boendet och andra anställda.

När filen nådde ansvarig person på boendet, stängdes den berörda personalen omedelbart av, och en anmälan lämnades in till polisen.

Enligt ljudinspelningen, som är daterad till den 2 augusti 2023, förekommer en konversation mellan tre parter. En av rösterna som hörs på inspelningen tillhör den unga boenden som lämnade in inspelningen, och de två övriga rösterna tillhörde anställda vid boendet. En av dessa anställda var i tjänst vid tillfället för inspelningen.

(Annonslänk)

Under konversationen i ljudinspelningen avslöjas kränkningar som riktas mot både personalen och andra ungdomar på boendet. Dessutom framgår det av inspelningen att personal bryter mot tystnadsplikten, enligt anmälan till Inspektionen för vård och omsorg, IVO.

Inspelningen visar även att personalen uppmanade den unga personen att begå allvarliga brott samt att uppmuntra andra ungdomar att utföra våldsamma handlingar mot personalen. Samtidigt framkom det att ungdomen rökte THC i samband med konversationen som spelades in.

Som en omedelbar åtgärd stängdes den berörda personen av från sin anställning, och tillgången till inloggningar för dokumentationssystem, e-post och andra digitala verktyg inom verksamheten togs bort omedelbart. Socialtjänsten och vårdnadshavare har informerats om händelsen, och nu utreds ärendet av polisen.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 september 2023 14:34
Senast uppdaterad: 15 september 2023 14:34

Länsstyrelsen ger tummen upp för att skjuta dovhjortar

nature-animal-wildlife-deer-horn-stag-32858-pxhere.com_

Foto: Pexels

Länsstyrelsen har meddelat beslut om tillstånd för skyddsjakt på dovhjortar i Södertälje kommun. Syftet är att förhindra grödskador på fastigheter där dovhjortar orsakar betydande skador.

Ett beslut har fattats av Länsstyrelsen i Stockholms län som tillåter skyddsjakt på totalt 25 dovhjortar, inklusive högst tre handjur, för att bekämpa skador på grödor. Skyddsjakten gäller specifika fastigheter i Enhörna och kommer att vara i kraft till och med 31 mars 2024.

Denna åtgärd är ett svar på de betydande skador som dovhjortar har orsakat på lokala grödor, och anses nödvändig för att skydda lantbruksverksamheten i området. Markägare och jakträttsinnehavare har tidigare försökt förebygga skador med olika metoder, men trots ökat jakttryck under allmänjakttid och andra åtgärder fortsätter stammen att öka.

Skyddsjakten i Enhörna är tillåten under tider då jakt normalt inte är tillåten och kommer att regleras strikt. Bland annat får jakten endast ske med jakträttsinnehavarens tillstånd, och det är begränsat till två jakttillfällen per dag på varje fastighet. Dessutom får jakten endast inriktas på dovhjortar som uppträder i grupp om minst fem individer på fält med gröda.

För att säkerställa en balanserad förvaltning av dovhjortsstammen och skydda grödor har Länsstyrelsen fastställt specifika villkor för skyddsjakten. De sökande har rapporteringsskyldighet och måste tillhandahålla detaljerad information om jakten, inklusive antal fällda djur och påverkan på dovhjortsstammen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 31 december 2023 09:30
Senast uppdaterad: 31 december 2023 09:01

Så mycket dyrare blir det att besöka läkare efter årsskiftet

Lakare

Foto: Pexels

Med start från den 1 januari kommer invånare att mötas av höjda avgifter inom både sjukvården och kollektivtrafiken, enligt en rapport från tidningen Mitt.

I takt med det nya året kommer inte bara SL-taxan att höjas; även avgifter inom sjukvården kommer att se en ökning. Den enhetstaxa på 250 kronor som introducerades 2022 för besök på vårdcentraler, hos specialister eller närakut kommer nu att splittras och höjas.

För besök inom primär- och specialistvård justeras avgiften upp till 275 kronor, medan ett besök på närakuten kommer att kosta 375 kronor. Avgiften för att besöka akutsjukhusens mottagningar förblir oförändrad på 400 kronor.

Artiklen fortsätter efter annonsen 

(Annonslänk)

Högkostnadsskyddet, som är avsett att begränsa kostnaderna för personer inom öppen vård, kommer att höjas med 100 kronor till 1 400 kronor. Priset för receptbelagda läkemedel kommer att öka från 2 600 kronor till 2850 kronor.

För de som behöver inläggning på sjukhus, kommer avgiften att öka med tio kronor, vilket resulterar i en kostnad på 130 kronor per vårddag. Trots dessa ökningar, kommer vissa tjänster att förbli kostnadsfria eller se minskade avgifter. Bland annat blir vaccination mot kikhosta gratis för gravida från den 1 mars.

Vård fortsätter att vara kostnadsfri för alla under 18 år, med undantag för akutbesök som kostar 120 kronor. Även personer över 85 år kommer att fortsätta att erhålla gratis vård, men kommer att debiteras 130 kronor per dag för sjukhusvistelser.

Högkostnadsskyddet fungerar så att när en persons vårdavgifter når 1 400 kronor inom en tolvmånadersperiod, erhålls ett frikort som gäller i ett år från det första registrerade vårdbesöket. Kostnaderna för receptbelagda läkemedel reduceras stegvis tills taket på 2 600 kronor nås, varefter patienten erhåller ett frikort för resten av perioden. Dessa förändringar är en del av en bredare anpassning av avgiftsstrukturen inom sjukvården och kollektivtrafiken.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 31 december 2023 05:00
Senast uppdaterad: 4 januari 2024 16:36

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors