Företag i fokus:

Återvinningsstationer stängs pågrund av nedskräpning

fti

Foto: FTI

Två återvinningsstationer stängs i Södertälje och tas bort på grund av omfattande nedskräpning. Detta meddelades av kommunen och FTI under tisdagen.

– Det är alltid tråkigt när återvinningsstationer behöver stängas, särskilt av en sådan här anledning, säger Petter Bergum,regionchef på Förpackningsinsamlingen, FTI.

Det är återvinningsstationerna på Rödbloms gränd 42 i Hovsjö samt stationen vid Klockarvägen mot Scaniarinken som kommer att tas bort under vecka 37.

– Båda dessa stationer har varit utsatta för ansenlig nedskräpning och dumpning under en längre tid. Vi har prövat med olika åtgärder, bland annat justering av städ- och tömningsfrekvens, utan förbättring. I samråd med Södertälje kommun har vi därför beslutat att stänga stationerna. Den fastighetsnära insamlingen är väl utbyggd i området, och både vi och kommunen bedömer att det täcker behoven i dagsläget, säger Petter Bergum.

FTI hänvisar till andra insamlingsstationer och fastighetsnära insamling för tillfället. Från och med årsskiftet 2024 övertar Södertälje kommun ansvaret för förpackningsinsamling, med Telge Återvinning som ny insamlingsansvarig.

– Jag vill vara tydlig med att det endast är förpackningar som får lämnas på våra återvinningsstationer. Sådant som inte är förpackningar sorteras som restavfall eller lämnas på någon av kommunens bemannade återvinningscentraler., säger Bergum.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 10 maj 2024 17:11

Liberalerna: Vi måste skydda förskolebarn från skärmhysteri

PIXNIO-Barn-iPad-skola

Foto: Poxnio

Det är ingen nyhet att digitaliseringen i den svenska skolan har gått för långt. Forskare varnar för att skärmtiden hindrar elevernas inlärning, samtidigt som lärare vittnar om att kostnaden för skärmarna gör så att det inte finns pengar över till riktiga läroböcker. Liberalerna agerar nu i regeringsställning för att motverka konsekvenserna av den massiva digitaliseringen i skolan.

Vad som däremot gått alltför ouppmärksammat är att den skärmhysteri som tidigare främst drabbade grund- och gymnasieskolan även fått konsekvenser för de allra yngsta barnen i den svenska förskolan. Socialdemokraterna och Miljöpartiet säkerställde det genom att ändra läroplanen, så att det är obligatoriskt för förskolor att låta de små barnen använda skärmar.

Det kommer Liberalerna nu att sätta stopp för.

Liberalerna Johan Pehrson, partiledare, och gruppledaren i Södertälje, Metin Hawsho

Självklart kan digitaliseringen ha fördelar. För oss är det samtidigt lika självklart att det även kan finnas nackdelar. Så verkar särskilt vara fallet i skolan, och inte minst i förskolan. En avhandling visar exempelvis att surfplattor och appar allt mer har kommit att ersätta traditionella aktiviteter, som exempelvis bokläsning och lek, i förskolan. Det räcker inte att begränsa innehållet i surfplattorna till pedagogiska appar – samma forskare fann att barnen har svårt att ta sig till innehållet i dem.

”Barn har svårare att förstå vad som sker på en skärm än i verkligheten”

Även experter från Karolinska Institutet och Lunds universitet har tidigare konstaterat att barn har svårare att förstå vad som sker på en skärm än i verkligheten. I studier kopplas mycket skärmtid till sämre språkutveckling. Skärmtiden kan på så sätt kopplas till försämrad inlärning, försenad språkutveckling eller förvärrade koncentrationssvårigheter. 

Utifrån barnens utveckling och inlärning tyder även mycket på skärmtid är närmast motsatsen till undervisningstid – ju mer av den, desto sämre utveckling för barnet. Det är det främsta skälet till att Liberalerna nu tar flera initiativ för att freda de små barnen från digitaliseringsexperimentet i förskolan. Barn har pedagogiska behov av stimulans och ska inte kidnappas för skärmindustrins vinstjakt.

Johan Pehrson, Liberalerna
Partiledare & arbetsmarknadsminister

Metin Hawsho(L)
Gruppledare Södertälje

Läs även: DEBATT: Kunskapsbrist när elever förlitar sig på teknologin

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 juli 2023 04:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:15

Här är topp 10-listan över årets mest populära gymnasieprogram

Täljegymnasiet

Täljegymnasiet. Foto: Alexander Isa

Nu vet höstens nya gymnasieelever i Södertälje var de har fått plats. Ett program på Mälardalens tekniska gymnasium sticker ut som det mest populära, samtidigt har fem program från Täljegymnasiet hamnat på topp 10-listan över de mest eftertraktade i Södertälje.

Inför höstens antagning till gymnasieskolorna i Södertälje har Mälardalens tekniska gymnasium blivit en särskilt populär destination för blivande elever. Totalt 162 sökande har anmält sitt intresse för skolans Industritekniska program.

Även Täljegymnasiets program har lockat stort intresse, med fem av deras program som har hamnat på topp 10-listan över de mest eftertraktade programmen i staden. Det visar att teknik- och industriinriktningar fortsätter att vara populära bland gymnasieelever i Södertälje.

Här är topp 10-listan över de mest eftertraktade program i Södertälje.

GYMNASIESKOLAPROGRAM OCH INRIKTNING ANTAL
ANTAGNA
RESERVER
TOTALT
ANTAL SÖKANDE
1.Mälardalens tekniska gymnasiumIndustritekniska programmet.7290162
2.TäljegymnasietEkonomi: Juridik.323668
3.S:ta RagnhildsgymnasietEkonomi.501363
4.TäljegymnasietEkonomi: Ekonomi.323163
5.TäljegymnasietSamhällsvetenskap: Samhälle.323062
6.VackstagymnasietBarn- och fritid: Fritid och hälsa.301646
7.TäljegymnasietSamhällsvetenskap: Beteendevetenskap.311243
8.TorekällgymnasietEl- och energi: Elteknik.182341
9.VackstagymnasietEstetiska – bild och formgivning: Textil design.182341
10.TäljegymnasietNaturvetenskap.32537

Källa: Gymnasieantagningen

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 juli 2023 15:24
Senast uppdaterad: 4 juli 2023 15:45

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors