Företag i fokus:

Återvinningsstationer stängs pågrund av nedskräpning

fti

Foto: FTI

Två återvinningsstationer stängs i Södertälje och tas bort på grund av omfattande nedskräpning. Detta meddelades av kommunen och FTI under tisdagen.

– Det är alltid tråkigt när återvinningsstationer behöver stängas, särskilt av en sådan här anledning, säger Petter Bergum,regionchef på Förpackningsinsamlingen, FTI.

Det är återvinningsstationerna på Rödbloms gränd 42 i Hovsjö samt stationen vid Klockarvägen mot Scaniarinken som kommer att tas bort under vecka 37.

– Båda dessa stationer har varit utsatta för ansenlig nedskräpning och dumpning under en längre tid. Vi har prövat med olika åtgärder, bland annat justering av städ- och tömningsfrekvens, utan förbättring. I samråd med Södertälje kommun har vi därför beslutat att stänga stationerna. Den fastighetsnära insamlingen är väl utbyggd i området, och både vi och kommunen bedömer att det täcker behoven i dagsläget, säger Petter Bergum.

FTI hänvisar till andra insamlingsstationer och fastighetsnära insamling för tillfället. Från och med årsskiftet 2024 övertar Södertälje kommun ansvaret för förpackningsinsamling, med Telge Återvinning som ny insamlingsansvarig.

– Jag vill vara tydlig med att det endast är förpackningar som får lämnas på våra återvinningsstationer. Sådant som inte är förpackningar sorteras som restavfall eller lämnas på någon av kommunens bemannade återvinningscentraler., säger Bergum.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 10 maj 2024 17:11

Bolaget köper cirka 68.000 kvm mark i Södertälje

Veridon

Pressbild: Veridon

Verdion tillkännagav idag att de stärker sin svenska logistikportfölj ytterligare. Bolaget har nu köpt ett stort industriområde i Södertälje.

Verdion, utvecklare av logistikfastigheter över hela Europa, har köpt en industritomten av AstraZeneca som är cirka 68 850 kvadratmeter och är belägen i Gärtuna.

– Detta är en fastighet med stor potential i ett område där utbudet av moderna anläggningar varit eftersatt under många år, säger Johan Nihlmark, Verdions affärsutvecklingschef.

Här planerar bolaget att utveckla en state-of-the-art logistikanläggning på cirka 31 000 kvadratmeter, som kommer att inkludera kontors- och sociala utrymmen med fokus på hållbarhet och flexibilitet. Lokalen kommer att hyras ut som en helhet eller i mindre enheter och förväntas vara inflyttningsklar vid slutet av fjärde kvartalet 2024.

– Den ligger inom bekvämt räckhåll för Södertäljeborna och endast 35 minuter från centrala Stockholm, samt har utmärkta transportförbindelser och är lättåtkomlig för hela regionen. Vi planerar att snabbt tillgängliggöra anläggningen på marknaden, för att tillmötesgå hyresgästers stora efterfrågan av moderna logistikfastigheter söder om Stockholm, säger Nihlmark.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 juli 2023 09:47
Senast uppdaterad: 11 juli 2023 16:17

Hon blir ny VD för Tom Tits Experiment

D6A38D77-F804-4660-A190-BB56EEBDF19D

Pressbild

Tom Tits Experiment har utsett sin kommande VD. Tjänsten tillsätts Pia Kronqvist som för närvarande är VD för Scenkonst Öst.

Efter att föregående VD:n Elin Lydahl lämnade sin tjänst i december 2022 avslutas nu rekryteringsprocessen med att styrelsen har godkänt utnämningen av Pia Kronqvist som den nya VD:n.

– Pia har den bredd och tyngd som vi söker. Vi tror hon är rätt person för att fortsätta utveckla Tom Tit som besöksmål, science center och utökat klassrum för Södertäljes barn och ungdomar, säger Tom Tits Experiments styrelseordförande Abraham Halef (S).

Pia Kronqvist lämnar sin befattning som VD för ett av Sveriges största scenkonstbolag, Scenkonst Öst, som inkluderar Norrköpings Symfoniorkester, Östgötateatern med ung scen/öst och Östgötamusiken. Hon har innehaft denna position i över sju år. Kronqvist har även tidigare erfarenhet som VD för Folkoperan och Cirkus Cirkör, och är engagerad i styrelserna för Svensk Scenkonst, Film Stockholm och Sveriges Radio.

– Tom Tits Experiment är en fantastisk plats där lek och lärande kombineras på ett lustfyllt sätt. Det känns roligt att få vara med och tillsammans med medarbetarna utveckla platsen. Vi står i en tid där vi har många samhällsutmaningar. Det är viktigt att utveckla sätt för barn och unga att hitta lust till lärandet och intresse för naturvetenskap och teknik. Jag ser fram emot att lära känna organisationen och leda arbetet framåt, säger Pia Kronqvist, tillträdande vd för Tom Tits Experiment.

Hon kommer att tillträda sin nya roll den 1 januari 2024.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 juli 2023 04:00
Senast uppdaterad: 10 juli 2023 21:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors